توسعه مناطق آزاد نقش مهمی درمحرومیت‌زادیی استان دارد

توسعه مناطق آزاد نقش مهمی درمحرومیت‌زادیی  استان دارد

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : ایجاد فرصت های اشتغال، رشد تولید و ارزش افزوده بخش های اقتصادی به خصوص در حوزه صنعت، افزایش کارایی اقتصادی و تربیت نیروی انسانی ماهر بخشی از مزایای ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان آذربایجان غربی است.
ایجاد مناطق آزاد تجاری، صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی از برنامه های مهم دولت در استان آذربایجان غربی بوده و افق روشن سرمایه گذاری را ترسیم خواهد کرد. توسعه پایدار استان آذربایجان غربی در گرو ایجاد منطقه آزاد تجاری است و ایجاد این مناطق تجاری از زیرساختهای لازم برای توسعه استان است.
جذب سرمایه گذاری خارجی به ویژه در بخش های مولد، جذب و انتقال تکنولوژی به استان، ایجاد فرصت های اشتغال، رشد تولید و ارزش افزوده بخش های اقتصادی به خصوص در حوزه صنعت، افزایش کارایی اقتصادی و تربیت نیروی انسانی ماهر بخشی از مزایای ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان آذربایجان غربی است.
کمک به استان برای ورود به بازارهای جهانی و آشنایی با تجارت خارجی و گسترش و متنوع ساختن صادرات، رشد درآمد کشور ناشی از فعالیتهای خدماتی از جمله حمل و نقل، بارگیری و تخلیه، بانکداری، بیمه، گردشگری و… از دیگر مزایای ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در استان آذربایجان غربی خواهد بود.
کارشناسان اقتصادی بر این باورند که معافیت گمرکی تا سقف ارزش افزوده و پرداخت عوارض گمرکی مازاد بر ارزش افزوده قطعات خارجی در تولیدات، ورود ماشین آلات خط تولید و… از مهمترین مزایای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان آذربایجان غربی است.
صدور مجوز ساخت و پایان کار به صورت رایگان و کمک به ورود کالاهای واسطه ای و سرمایه ای با شرایط و قیمت مناسب تر از مزایای دیگر ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در استان است و باید در سال همدلی و همزبانی با هم افزایی بخش خصوصی و دولتی در پیشبرد اهداف اقتصادی تلاش کرده تا ایجاد منطقه آزاد تجاری و ویژه اقتصادی جامه عمل به خود گیرد.
این در حالی است که استان آذربایجان غربی علاوه بر منطقه ویژه اقتصادی، دارای یک منطقه آزاد اقتصادی نیز در شهرستان ماکو است که در دو سال اخیر فعالیت‌های خود را به صورت رسمی آغاز کرده است.
ایجاد منطقه ویژه اقتصادی خوی، نقده، میاندوآب – بوکان، مهاباد و پیرانشهر که از برنامه‌های اعلام شده استانداری آذربایجان غربی است همچنان در انتظار تصمیم شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی قرار دارند و هنوز مکان احداث و جزئیات بیشتر این مناطق اعلام نشده است.از سوی دیگر؛ شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، ایجاد منطقه ویژه اقتصادی سرو در ارومیه را تصویب کرد و سرنوشت مناطق ویژه اقتصادی خوی، نقده، میاندوآب – بوکان، مهاباد و پیرانشهر در انتظار تصمیم این شورا است.
مدیران ارشد استان آذربایجان غربی برای حل معضل بیکاری جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی ایجاد مناطق ویژه اقتصادی شهرهای مرزی آذربایجان غربی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دادند.
«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری هدف از ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جذب سرمایه گذاری عنوان کرده است که به گفته وی این امر در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز مورد تاکید قرار گرفته و این مناطق با این هدف از برخی مقررات معاف شده‌اند تا زمینه توسعه صادرات فراهم شود.
بر همین اساس، آذرماه سال گذشته »تقی کهوریان« معاون برنامه ریزی استاندار آذربایجان غربی اعلام کرد که راه اندازی هفت منطقه ویژه اقتصادی در شهرهای مرزی سلماس، ارومیه – سرو، خوی، نقده، میاندوآب – بوکان، مهاباد و پیرانشهر در دست انجام است.
از آن زمان تا به امروز تنها منطقه ویژه اقتصادی سرو در ارومیه در یکی از جلسات شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی به تصویب رسید و به این ترتیب تعداد مناطق ویژه اقتصادی آذربایجان غربی به دو منطقه رسید.
بیش از این منطقه ویژه اقتصادی سلماس در اردیبهشت سال ۸۲ به تصویب هیئت وزیران و در دی ماه ۸۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در آخرین تصمیم شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، »شهرداری سلماس«به عنوان سازمان مسئول رسمی منطقه ویژه اقتصادی سلماس مطرح شد.
و به این ترتیب ایجاد منطقه ویژه اقتصادی خوی، نقده، میاندوآب – بوکان، مهاباد و پیرانشهر که از برنامه‌های اعلام شده استانداری آذربایجان غربی است همچنان در انتظار تصمیم شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی قرار دارند و هنوز مکان احداث و جزئیات بیشتر این مناطق اعلام نشده است.
در همین ارتباط آذرماه سال گذشته »محمد قسیم عثمانی« نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود با خبرنگاران شهرستان بوکان در خصوص مکان‌های در نظر گرفته شده برای ایجاد مناطق ویژه اقتصادی آذربایجان گفت: با توجه شرایط بیکاری که در استان وجود دارد، مطالعات ایجاد هفت منطقه ویژه اقتصادی آغاز شده است و برای جنوب استان سه منطقه در نظر گرفته شده است، اما مکان این مناطق ویژه اقتصادی نهایی نشده است و در مرحله مطالعه قرار دارد.
منطقه ویژه اقتصادی شهرستان بوکان در منطقه » گاومیش گولی« واقع در هفت کیلومتری شهرستان میاندوآب، با ۷۰۰ هکتار مساحت با محوریت املاح دریاچه ارومیه ایجاد می‌شود. در این منطقه ویژه اقتصادی ۳۳ نوع مواد صادراتی از املاح دریاچه ارومیه تولید می‌شود و برای شهرستان بوکان ایجاد اشتغال می‌کند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۵:۳۸ ق.ظ

دیدگاه


هشت × = 24