نماينده مردم اشنويه در مجلس:

توسعه سیاسی کشور وابسته به شکل گیری احزاب است

توسعه سیاسی کشور وابسته به شکل گیری احزاب است

گروه خبر: نایب رئیس فراکسیون امید مجلس، تاکید کرد: توسعه سیاسی کشور وابسته به شکل_گیری احزاب است
بنابراین باید امنیت خاطر برای فعالیت حزبی باید در جامعه شکل گیرد.
به گزارش آرازآذربایجان ، عبدالکریم حسین‌زاده در خصوص قانون احزاب و علل عدم توسعه احزاب در ایران، گفت: متاسفانه باور به تحزب در کشور ما ضعیف است به نوعی که باوری مبنی بر اینکه تحزب می‌تواند کار دسته‌ها و گروه‌های سیاسی در کشور را عهدا دار شود، شکل نگرفته است. این در حالی است که با وجود حزب، در جریان‌های سیاسی تکالیف افراد مشخص است لذا اگر رئیس‌جمهور یا نماینده‌ای در پارلمان از حزبی انتخاب شود و پاسخگوی مطالبات مردم نباشد، حزب مورد نظر باید پاسخ درخواست‌ها را دهد.
*آموزش سیاسی لازمه نفوذ احزاب از پایتخت تا دورترین نقاط کشور
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ضریب نفوذ احزاب از تهران تا دورترین نقطه کشور می‌تواند باشد لذا در این میان آموزش سیاسی باید به مردم ارایه شود تا در انتخابات بر اساس رویکردهای قومی، قبیله‌ای، خویشاوندی و دوستی رفتار نکنند لذا کُنش سیاسی مطبوع در راستای حزب مورد نظر خود انجام دهند.وی با طرح این سوال که چرا مسئولان مربوطه با شکل‌گیری احزاب مشکل دارند و زمینه‌های تحزب را ایجاد نمی‌کنند؟، افزود: در شرایط کنونی هر کدام از درخت‌های سیاسی اصول‌گرا و اصلاح‌طلب دارای شاخه‌های متعددی هستند که نمی‌توان نام حزب برای آنها نهاد. در هر کشوری نهایتا ۳ یا ۴ حزب کارآمد فعالیت دارند لذا روبه‌رویی با جبهه‌های سیاسی که برخی از آنها بیست نفر را هم شامل نمی‌شود، نمی‌توان فعالیت حزبی نامید.
*لزوم شکل‌گیری امنیت خاطر برای فعالیت حزبی در جامعه
حسین‌زاده با تاکید بر تحقق زمینه‌های فعالیت تحزب در کشور، گفت: امنیت خاطر برای فعالیت حزبی باید در جامعه شکل گیرد، در این صورت مردم گرایش، حضور و کُنش فعالانه‌ای در احزاب خواهند داشت البته از حس پیشگیرانه نسبت به احزاب باید جلوگیری شود.
وی معتقد است: متاسفانه برخی متولیان و مسئولان کشور فعالیت حزبی را برای خود در جریان فعالیت اداری، گزینشی و غیره مشکل‌‌ساز می‌دانند، از این رو حس پیشگیرانه نسبت به احزاب پیدا می‌کنند و در این میان از فعالیت سایرین هم ممانعت می‌کنند.
*توسعه احزاب در گِرو توسعه سیاسی کشور
این نماینده مردم در مجلس دهم، تاکید کرد: عدم توسعه احزاب ارتباط چندانی با قانون احزاب ندارد، توسعه احزاب بیشتر به توسعه سیاسی کشور وابسته است لذا باورپذیری شکل گیری احزاب باید تقویت شود، در این شرایط رئیس قوه قضاییه باید فردی فراجناحی باشد اما روسای قوه مجریه و مقننه حتما باید جناحی و متعلق به حزبی خاص باشند.
حسین زاده یادآور شد: مستقل بودن و فاقد جناح سیاسی برای نمایندگان و روسای قوا امتیاز نیست. هنگامی که افراد به حزب خاصی تعلق داشته باشند با برنامه وارد ماراتن انتخابات شده و قائم به ذات رفتار نمی‌کنند لذا با برنامه مشخص رئیس جمهور یا نمایندگان پارلمان را انتخاب می‌کنند، مردم نیز در جریان سیاست داخلی و خارجی احزاب قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: مردم در جریان ارایه برنامه احزاب، نسبت به امنیت داخلی و خارجی، توسعه درون سرزمینی و برون سرزمینی و ارتباط با جهان کاندیداهای ریاست جمهوری یا نمایندگان پارلمان، آگاهی کافی پیدا می‌کنند و بر اساس برنامه خواسته خود از دولت و مجلس و حزب مورد نظر را پیگیری می‌کنند.وی معتقد است: احزاب باید جایگزین تشکیل‌هایی چون فراکسیون در مجلس نیز شوند، متاسفانه در شرایط کنونی حزب اصول‌گرا و اصلاح‌طلب به معنای عام چندین کرسی را اشغال کرده‌اند.
*تحزب منافاتی با مذهب ندارد
حسین‌زاده با تاکید بر اینکه بافت‌های مذهبی مانع فعالیت احزاب در جوامع نیست، گفت: مذهب منافاتی با تحزب ندارد در بسیاری از جوامع مذهبی نیز احزاب مقتدری شکل گرفته است، متاسفانه فضای سیاست ورزی کشور غیرشفاف شده و این عدم شفافیت سبب هزینه کرد بسیار در انتخابات شده لذا مردم شناختی نسبت به گروه‌های سیاسی پیدا نمی‌کنند.
نایب رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، معتقد است: عدم حضور احزاب سبب شکل‌گیری فراکسیون بعد از انتخابات شده است، این اتفاق شرایط فعالیت حزبی را با مشکل مواجه می‌کند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۵:۰۵ ق.ظ

دیدگاه


+ 7 = شانزده