توسعه سرمایه گذاری در صنایع پیشرفته آذربایجان غربی

توسعه سرمایه گذاری در صنایع پیشرفته  آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: بازسازی و احیای صنایع نیمه تعطیل و راکد استان و بازگردان آنها به چرخه توسعه و تولید یکی از راهکارهای توسعه استان و رشد اقتصادی آذربایجان غربی است.
در گذشته بیشترین تولید ثروت به واسطه تلاش و نیروی کار افراد به دست می‌آمد ولی امروزه این امر در سایه تولید علم و فناوری حاصل می‌شود و در حال حاضر تولید علمی با ارزش‌تر است که منجر به تولید ثروت شده و برای رفاه و حل مشکلات جامعه به کار گرفته شود.کارشناسان اقتصادی معتقدند که برای موفقیت در این عرصه باید سیاستگذاری و استراتژی پژوهشی و صنعتی در کشورمان تعریف شود و با جهت‌دهی به تولید علم آن را بتوان در جامعه به کار برد.ایجاد اعتماد دو طرفه بین صنعت و دانشگاه برای توسعه پایدار هر دو لازم و ضروری است و با تقویت زیرساخت‌های لازم و برداشت موانع موجود می‌توان در این راه به موفقیت‌های بزرگی دست یافت.رویکرد دانشگاه‌ها در مورد صنعت مطابق با استاندارد و مفید برای صنایع نبوده و در حالی که ۹۵ درصد شهرک‌های صنعتی از جنس صنایع کوچک هستند و چون آینده و چشم‌انداز مناسبی ندارند، انگیزه و توانایی ارتباط با دانشگاه را ندارند.
با راه‌اندازی واحدهای نیمه فعال و طرح‌های بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی و به حد نصاب رساندن طرح‌ها و واحدهای زیر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی می توان به توسعه صنایع پیشرفته استان کمک شایانی کرد.
برای ۳۷۹ طرح تسهیلات سرمایه در گردش لحاظ شده است و استان آذربایجان غربی جز ۸ استان کشور است که برای حمایت از طرح تسهیلات سرمایه در گردش بیش از ۳ هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات سرمایه در گردش پرداخت خواهد شد.این در حالی است که تعداد ۳۲۸ طرح صنعتی بالای ۶۰ درصدپیشرفت فیزیکی در استان شناسایی شده اند که مهم ترین مشکلات این واحدها تامین سرمایه درگردش است که در صورت ارائه تسهیلات بانکی و حل کارشناسانه مشکلات این واحدها شاهد رشد چشمگیری در بخش اشتغالزایی در بخش صنعت استان خواهیم بود.تعداد ۲۷۰ طرح و واحد صنعتی و جایگزین مصوب کارگروه اشتغال استان جهت استفاده از تسهیلات منابع داخلی به بانک های عامل عضو کارگروه اشتغال معرفی شده که تاکنون حدود ۸ درصد موفق به عقد قرار داد و دریافت تسهیلات از از سوی بانک های عامل شده اند. ضروری است تمام دستگاه های دولتی حمایت از واحدهای تولیدی نیمه فعال را در سرلوحه برنامه‌ها و اقدامات خود قرار دهند زیرا که این واحدها به دلیل رکود مالی در بحران هستند.
تکمیل طرح های نیمه تمام و توسعه سرمایه گذاری در صنایع پیشرفته و زیرساختهای بخش های صنعت، معدن و تجارت استان از طریق جذب منابع مالی و جلب مشارکت بانکهای عامل استان و سرمایه گذاران داخلی و خارجی باید جز ماموریتهای اساسی دستگاههای متولی در بخش اشتغالزایی استان باشد.ایجاد بسترهای اشتغال و رونق بخشی به واحدهای اقتصادی از سیاست های مهم دولت در بخش اشتغالزایی در استان است و در صورت مساعدت مالی و ارائه تسهیلات برای راه اندازی ۱۲۴۵ واحد راکد تا پایان سال زمینه اشتغال برای ۱۸ هزار نفر فراهم خواهد شد.این در حالی است که بازسازی و احیای صنایع نیمه تعطیل و راکد استان و بازگردان آنها به چرخه توسعه و تولید باید یکی از مهم ترین اولویت های سازمان های مرتبط باشد.از سوی دیگر، برای حرکت به سمت توسعه و پیشرفت باید زمینه صنعتی شدن استان فراهم شود و در همه حوزه ها مقدمات کار فراهم گردد. مسئولان دستگاههای مختلف اجرایی در حوزه کشاورزی ، صنایع مختلف و معادن و سایر بخش ها باید تمام قدمهایی را که می تواند در جهت حمایت از تولید داخلی موثر باشد، بردارند و واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در شهرکهای صنعتی آذربایجانغربی از توان و پتانسیل بالایی برخوردار هستند و برگزاری نمایشگاه ها و ارایه توانمندی ها می تواند گامی مهم در جهت شناساندن این توانایی ها داشته باشد.این در حالی است که باید دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور واحدهای تولیدی مسیر کمک به این واحدها را هموار کنند و در راستای بالا رفتن پتانسیل واحدهای تولیدی استان به خصوص در حوزه صنعتی و معدنی باید مساعدتها و تلاش های دستگاه های دولتی و خصوصی مرتبط با امور مربوط به این واحدها بیشتر شده و موانع موجود در مسیر این واحدها به سرعت رفع شود.نبود کارخانه های مولد و مادر دلیلی بوده بر اینکه آذربایجان غربی نتواند به یک استان صنعتی تبدیل شود و این در حالی است که با مکانیزه کردن کشاورزی و توسعه کارخانه های فن آوری مواد غذایی، توجه به صنعت گردشگری و راه اندازی کارخانه پتروشیمی می توان تغییراتی در وضعیت صنعت استان به وجود آورد.
از سوی دیگر عدم حمایت از واحدهای تولیدی استان موجب شده شهرکهای صنعتی در حد یک فروشگاه و انبار تنزل پیدا کند. بطوریکه با وجود احداث سوله های متعدد فعالیت تولیدی قابل توجهی در فاز های یک و دو ارومیه انجام نمی شود و تعداد واحدهای راکد رو به افزایش است.
این در شرایطی است که علت رکود واحدهای صنعتی استان در سیاستگذاری های نادرست است. مسئولان استانی در برخی موارد غافل از پتانسیل های منطقه، سرمایه ها را به سمت و سوی نادرستی هدایت می کنند. کارشناسان معتقدند سیاست گذاری های جدید با هدف توسعه بازار کار آذربایجان غربی باید به مواردی از جمله جلوگیری از واردات بی رویه، پرداخت سهم صنایع از محل هدفمند سازی یارانه ها، راه اندازی و تکمیل کارخانه های مولد و مادر در استان را مد نظر داشته باشد.
راه اندازی راه آهن و اتصال به مسیر ترانزیت بین المللی ، ایجاد منطقه های آزاد تجاری بیشتر در استان، سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و توجه ویژه در بخش توریسم نیز از جمله اقداماتی است که می تواند به حرکت صنعتی شدن آذربایجان غربی شتاب بخشد.
این در شرایطی است که مشکلات موجود در تخصیص منابع بانکی به صنایع مشکل‌دار از مهمترین موانع توسعه واحدهای صنعتی آذربایجان غربی است و بزرگ‌ترین مشکل واحدهای صنعتی کمبود نقدینگی محسوب می‌شود. مشکلات نقدینگی موجب فعالیت واحدهای صنعتی با ظرفیت پایین‌تر از ظرفیتی اسمی شده است.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۱۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


نُه − = 5