گزارش//

توسعه روستاها از ضرورت_های توسعه همه جانبه در آذربایجان_غربی است

توسعه روستاها از ضرورت_های توسعه همه جانبه در آذربایجان_غربی است

گروه گزارش: روستاییان با توجه به نقشی که در امر تولید دارند، همواره مورد توجه قرار گرفته‌ و رفاه آنان نیز یکی از اولویت های دولت های مختلف به شمار می‌رود که ساخت سه هزار واحد مسکن روستایی هم در دولت مردمی برای محرومان نشان از تدبیر و توجه این نهاد برای محرومیت‌زدایی از این بخش است. توجه به رفاه اجتماعی از وظایف دولت‌ها در تمامی کشورها به شمار می‌رود و یکی از این مسائلی که به رفاه اجتماعی مرتبط است و به نوعی بخش جدایی ناپذیر آن به شمار می‌رود، مساله مسکن است.تامین مسکن در اقصی نقاط کشور یکی از مهمترین مسائل مورد توجه مردم و دولت‌هاست تا جامعه بخش عظیمی از رفاه اجتماعی را لمس کند.
طی سال‌های گذشته، یکی از رویکردهای اصلی پیشرفت کشور به توسعه روستایی معطوف شده و روستاییان در برنامه‌ریزی دولتمردان به اصطلاح “در اولویت” قرار گرفته و زمینه برای بهبود وضعیت آنان به‌ویژه در حوزه معیشت، رفاه و خدمات زیرساختی هموار شده است.
مهمترین کار دولت‌ توسعه زیرساختی برای پیشرفت بخش‌های مختلف است تا روستاها نیز مسیر رشد و آبادانی را طی کند که در مدت کوتاه حضور دولت سیزدهم، این روند در استان آذربایجان غربی با شتاب خوبی آغاز شده است.
یکی از اقداماتی که طی چند سال گذشته مورد توجه جدی قرار گرفت، توسعه منازل نیازمندان در روستاها بوده است که نتایج قابل توجهی را نیز به همراه داشته؛ هرچند اقدامات گسترده دیگری نیز در توسعه روستایی صورت گرفته است.
آغاز عملیات احداث ۳ هزار واحد مسکن روستایی در آذربایجان غربی
یکی از مسائل در بخش توسعه روستایی ساخت مسکن برای روستاییان نیازمند است و مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان_غربی در این رابطه اعلام کرده که براساس تفاهم‌نامه منعقد شده مقرر است که این اداره‌کل در سطح استان سه هزار واحد مسکونی در روستاها برای افراد نیازمند تحت پوشش نهادهای حمایتی و همچنین غیر مددجویان واجد شرایط احداث کند.
محمود بدلی اظهار کرده که طبق دستورالعمل افراد در استان آذربایجان غربی شناسایی و برای آنها پرونده تشکیل یافته است.به گفته وی علاوه بر اعطای تسهیلات یک میلیارد ریالی به این افراد ۳۰۰ میلیون ریال هم به صورت بلاعوض برای آنان پرداخت می‌شود و تاکنون با ۴۰۰ نفر از این افراد در استان قرارداد منعقد شده و براساس وظیفه ذاتی بنیاد مسکن با تلاش شبانه روزی همکاران این کارها پیش می‌رود.وی با اشاره به اینکه حداکثر مساحت واحدهای مسکونی برای این افراد باید ۶۰ مترمربع باشد تا دچار فشار مالی نشوند.
بدلی بیان دارد که در کنار این اقدام، طرح ساخت مسکن برای ایتام تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در دستور کار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی قرار دارد که براساس تفاهم‌نامه صورت گرفته تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال از منابع صندوق توسعه ملی و نهادهای حمایتی به این افراد تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌شود.وی با بیان اینکه سهم آذربایجان_غربی در این راستا ۶۳ واحد بود و تاکنون ۳۴ نفر از این افراد به بنیاد مسکن مراجعه و برای آنان پرونده تشکیل یافته است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان_غربی همچنین با اشاره به کمک به ساخت مسکن برای خانوارهای دارای ۲ معلول اظهار داشته که علاوه‌بر پرداخت تسهیلات بانکی به مبلغ یک میلیارد ریال به این خانوارها، ۸۵۰ ملیون ریال هم به صورت بلاعوض پرداخت می‌شود.بدلی با بیان اینکه در سطح استان ۱۶۰ خانوار دارای ۲ فرزند معلول به ما معرفی شده است و کار ساخت مسکن برای ۱۱۲ خانوار به پایان رسیده و ۱۸ واحد هم در مرحله نازک کاری قرار دارد.
توسعه روستاها از ضرورت های توسعه همه جانبه در آذربایجان غربی است
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در خصوص توسعه روستاهای استان معتقد است که روستاهای این منطقه مرزی ظرفیت بی‌نظیری در اقتصاد و اشتغال دارد و استفاده از این ظرفیت‌ها در جهت رونق اقتصادی استان ضروری است.
جلال محمود زاده گفت: مجلس اعتبار خوبی برای بهبود روستاها درنظر گرفته است.وی اظهار داشت: مسوولان برای توسعه روستاهای آذربایجان‌غربی توجه ویژه‌ای داشته و اعتبار تکمیل پروژه های روستایی تخصیص یابد.
هزینه هفت هزار میلیارد ریالی در مناطق روستایی آذربایجان‌غربی
معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به نگاه ویژه به توسعه و آبادانی روستاها این گونه عنوان می‌کند که، هفت‌هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه و آبادانی مناطق روستایی طی چند سال گذشته در این استان هزینه شده است.
آیدین رحمانی ادامه می‌دهد با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی در کشور، از سال ۱۳۹۵ تاکنون، پنج هزار و ۴۶ پروژه روستایی در آذربایجان غربی اجرا شده که برای اجرای این پروژه‌ها چهارهزار و ۷۴۰ میلیارد ریال هزینه و برای ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.
اما در کنار هزینه کرد اعتبارات میلیاردی برای توسعه روستاها، همیشه توسعه امکانات رفاهی برای روستاییان مدنظر بوده و مسوولان استانی و کشوری برای زمینه سازی رفاه اجتماعی روستاییان از تلاشی دریغ نکردند و در این راستا بنیاد مسکن وارد عمل شده و برای توسعه روستاهای اقدامات مناسبی انجام داده است.
آغاز عملیات مقاوم سازی منازل مسکونی در ۹۵ هزار واحد روستایی
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی معتقد است که از ۱۰۴ هزار متقاضی مقاوم سازی مسکن روستایی در این استان حدود ۹۵ هزار واحد با اتمام عقد قرارداد، عملیات مقاوم سازی خود را آغاز کرده‌اند. بدلی اضافه می کند، از این تعداد حدود ۹۲ درصد عملیات مقاوم سازی را به اتمام رسانده‌اند.مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی مقاوم سازی واحدهای مسکن روستایی را از جمله برنامه‌های در دست اقدام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این استان دانست که این روند همچنان ادامه دارد.
بدلی تاکید دارد که مقرر شده سالانه ۱۴ هزار واحد مسکن روستایی آذربایجان‌غربی با حمایت این نهاد و همکاری مردمی مقاوم سازی شود.وی اضافه می‌کند در سطح استان ۲۵۸ هزار و ۴۵۰ واحد مسکن روستایی در ۲ هزار و ۹۰۰ آبادی وجود دارد که ۳۰ درصد آنها مقاوم سازی شده_اند.
در راستای ایجاد محیطی امن و خانه هایی مقاوم برای روستاییان، مقاوم سازی اماکن مورد توجه جدی قرار گرفته و در این راستا مسوولان تسهیلات ساخت و مقاوم سازی مساکن را با کمترین هزینه برای روستاییان فراهم کرده اند.
وام ساخت مسکن روستایی ۲ برابر شد
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی در این رابطه معتقد است که وام ساخت مسکن روستایی به ۱۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۲۰ ساله افزایش یافته است.بدلی اضافه می کند، سقف وام بهسازی مسکن روستایی ۵۰ میلیون تومان بود که با پیشنهاد بنیاد مسکن و تصویب هیات دولت به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.وی با بیان اینکه کارمزد این وام پنج درصد و بازپرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی ۲۰ ساله است این گونه عنوان می‌کند توزیع بانکی و استانی این وام با همکاری بانک مرکزی تنظیم و ارسال شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه متقاضیان دریافت این وام می‌توانند با مراجعه به ادارات بنیاد مسکن استانی تشکیل پرونده دهند، اضافه می‌کند، میزان قسط ماهانه وام ۱۰۰ میلیون تومانی ۶۵۹ هزار تومان است.
اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای توسعه طرح‌های هادی
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی این گونه مطرح می‌کند که برای اجرای طرح‌های هادی در این استان هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته که به زودی جهت اجرای طرح‌ها تخصیص می‌یابد.
بدلی اضافه می‌کند، هم‌اکنون اجرای طرح هادی در ۷۱۸ روستای آذربایجان‌غربی به طور کامل به اتمام رسیده که شامل ۳۳ درصد از روستاهای این استان است.وی تاکید دارد که از نظر جمعیتی، ۶۵ درصد خانوارهای روستایی این استان شامل ۱۸۶ هزار و ۵۴۶ خانوار از طرح هادی روستایی بهره‌مند شده اند.
مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌غربی اجرای سنگ فرش و آسفالت، احداث پیاده‌راه و اصلاح شبکه معابر، احداث سیل‌بند، آماده‌سازی اراضی پیش‌بینی شده برای گسترش روستا و تکمیل شبکه دفع فاضلاب را از اقداماتی عنوان کی کند که در قالب طرح هادی در روستاهای بالای ۲۰ خانوار انجام می‌شود.
بدلی اجرای طرح هادی روستایی را برای ساماندهی و اصلاح بافت موجود، نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از جمله مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی ساماندهی تاسیسات، تجهیزات عمومی روستایی لازم می داند.وی اضافه می‌کند، در حال حاضر برای ۲ هزار و ۱۲۳ روستای بالای ۲۰ خانوار آذربایجان‌غربی شامل ۹۸ درصد از روستاهای این استان نیز مطالعه طرح هادی تهیه شده و آماده اجراست که با توجه به وضعیت بودجه و اعتبار اختصاص یافته اجرا خواهد شد.
اما در کنار توسعه محیط روستا برای رفاه اجتماعی روستاییان، توسعه و مقاوم سازی منازل مسکونی نیز از دیگر اقداماتی است که مورد توجه قرار گرفته تا محیط روستا با منازل مقاوم و امن زیباتر و جذاب تر باشد.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از ایرنا، به هر حال با همه اقدامات انجام شده، جای کار بسیاری در راستای توسعه روستاها در آذربایجان‌غربی وجود دارد که امیدها برای برداشتن گام‌های بلند در این خصوص بسیار زیاد بوده و آینده‌ای روشن برای روستاها در سایه این فعالیت‌ها ترسیم شده‌است.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۲۸ ق.ظ

دیدگاه


7 × = هفت