توسعه راه‌های آذربایجان غربی برای رونق گردشگری منطقه ضروری است

توسعه راه‌های آذربایجان غربی برای رونق گردشگری  منطقه ضروری است

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : پتانسیل های گردشگری که از فنآوری های روز دنیا بهره برده است می تواند نقطه قوتی برای جلب نظر سرمایه گذاران خارجی بوده و ضروری است استان آذربایجان غربی از فرصت پیش آمده به شکل مطلوب بهره گیرد.
پتانسیل های قابل توجه گردشگری و کشاورزی در استان آذربایجان غربی یکی از ظرفیت های بالقوه و بسیار تاثیر گذار استان برای رونق اقتصادی و توسعه منطقه است و نیم نگاهی به توسعه راههای مواصلاتی و تزانزیتی استان در این میان بسیار راهگشاست.
توسعه راه شاهرگ حیاتی شهرها و مراکز استان هاست و از جمله مهمترین محورهای مورد نیاز استان آذربایجان غربی جاده های مواصلاتی است که نیازمند چهاربانده شدن است و مهمتر از این هم جاده های ترانزیتی استان است.
کارشناسان ارتقا ایمنی جاده ها را منوط به استاندارد سازی می دانند و معتقدند که بررسی ها نشان می دهد جاده های مواصلاتی استان نیازمند تعمیر و نوسازی است. در راستای استانداردسازی جاده‌ها دولت برنامه های اساسی در دستور کار قرار داده و وزارت راه و شهرسازی نیز از پروژه هایی در این راستا استقبال می کند.
این در حالی است که پتانسیل های گردشگری که از فنآوری های روز دنیا بهره برده است می تواند نقطه قوتی برای جلب نظر سرمایه گذاران خارجی بوده و ضروری است استان آذربایجان غربی از فرصت پیش آمده به شکل مطلوب بهره گیرد.طبق گفته مسئولان امر, آذربایجان غربی می تواند امسال در احداث و آسفالت راههای روستایی رکوردار باشد و با توجه به اینکه امسال اعتبار حوزه راه روستایی وزارت راه و شهرسازی افزایش یافته می توان با مدیریت جهادی در احداث و آسفالت راههای ارتباطی روستاها تحول آفرین بود.احداث آزاده راه تبریز- بازرگان یکی از پروژه های اولویت دار منطقه است و توسعه و ساخت راههای امن و سالم در آذربایجان غربی که از ظرفیت و فرصت های بی نظیر رشد تجارت خارجی برخوردار است، مطمئنا ره آوردهای مناسبی در رونق اقتصادی خواهد داشت.
نگاه ویژه به پروژه ملی ساخت بزرگراه نقده- پیرانشهر- تمرچین به عنوان یکی از محورهای ترانزیتی استان وجود دارد و عملیات راهسازی در این محور به منظور فراهم سازی زیرساخت های توسعه در پایانه مرزی تمرچین باید به سرعت اجرا شود.کارشناسان اقتصادی طرح ملی احداث راه آهن مراغه –ارومیه را نیز قابل توجه و عنایت می دانند و معتقدند که از آنجایی که برای اتمام این طرح سه هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است بنابراین جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی باید مدد نظر قرار گیرد.
ابلاغ پروژه تعریض و آسفالت محور ارومیه- اشنویه با سی میلیارد ریال اعتبار نیز در ماههای گذشته صورت گرفته است و انتظار می رود این محور که یکی از محورهای پرتردد و کوهستانی استان است در آینده ای نزدیک استانداردسازی شود.
استفاده از بودجه عمومی و توان بالای پیمانکاران استانی می تواند سهم بسزایی در توسعه پیشرفت پروژه های استانی ایفا کند و با توجه به تلاش مجموعه مدیریتی استان، نمایندگان استان و مدیریت راه و شهرسازی آذربایجان غربی پیش بینی می شود امسال چهره راههای استان تغییر یافته و مشکلات به حداقل برسد.
این در شرایطی است که ۱۲۰۰۰ میلیارد ریال سهام برای پرداخت بدهی به پیمانکاران پروژ های راهسازی در کشور پیش بینی شده است و امسال برای تکمیل و بهسازی راههای روستایی نیز ۶۰۰۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است در قالب توزیع قیررایگان به پروژ های آماده روکش آسفالت در مناطق کمتر توسعه یافته در کشور اختصاص خواهد یافت .
از سوی دیگر, با افزایش ۳۰ میلیارد دلار به سقف مبادلات تجاری ایران و ترکیه و همچنین افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی با سایر کشورهای همسایه میزان تردد خودروها و کامیونها از جاده های استان بطور چشم گیری در حال افزایش است که توجه به زیرساختهای حمل و نقل و افزایش ضریب ایمنی جاده های استان بسیار ضروری است .
طبق اعلام مسئولان استانی؛ جاده ارتباطی سراهی ایواوغلی به بازرگان در قالب پروژه آزادراه بطول ۱۳۰ کیلومتر با سرمایه گذاری بخش خصوصی تا ۲/۵ سال آینده به اتمام می رسد و به نظر می رسد که وزارت راه و شهرسازی باید با تجدید نظر در برخی از قوانین و تسهیل روند حضور سرمایه گذاران و پیمانکاران در پروژه ها به روش فاینانس ، امکان بهره مندی بیش از پیش ظرفیتهای موجود داخلی و سرمایه گذاران خارجی برای تکمیل پروژ ههای راهسازی را فراهم سازد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۱۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۴:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


+ چهار = 11