توسعه آزمایشگاه های مرجع دانشگاهی در استان زمینه ساز پیشرفت کیفی است

توسعه آزمایشگاه های مرجع دانشگاهی در استان زمینه ساز پیشرفت کیفی است

آرازآذربایجان-استاندار آذربایجان غربی گفت:توسعه آزمایشگاه های مرجع دانشگاهی در استان زمینه ساز پیشرفت کیفی است.
محمد مهدی شهریاری در حاشیه افتتاح آزمایشگاه مرجع و مرکزی دانشگاه ارومیه افزود: سرمایه گذاری مطلوبی از نظر منابع انسانی و مالی در آزمایشگاه مرجع و مرکزی دانشگاه ارومیه انجام شده، امید است این آزمایشگاه زمینه ساز توسعه استان گردد.
شهریاری با تاکید بر اینکه برنامه های مهمی برای ایجاد و تجهیز آزمایشگاه ها جدید در استان در دستور کار قرار دارد خاطر نشان کرد: آزمایشگاه مرجع و مرکزی دانشگاه ارومیه خوشبختانه تنها آزمایشگاه استاندارد و مجهز در شمال غرب کشور است که نشان از رشد و توسعه علمی در استان دارد.
استاندار آذربایجان غربی تصریح کرد: با توجه به اینکه آذربایجان غربی یک استان صنعتی و سرشار از گیاهان دارویی است این آزمایشگاه نیز توانایی تامین نیاز استان و شمال غرب را در خصوص آزمایش صنایع غذایی،صنعتی و گیاهی خواهد داشت که یک مزیت برای استان محسوب می شود.وی ادامه داد: امید است با بهره گیری از پتانسیل های موجود در دانشگاه و ایجاد شبکه آزمایشگاهی دانشگاه ارومیه ارائه خدمات علمی،پژوهشی به کلیه اساتید و دانشجویان تسهیل گردد.
*مجهز ترین مرکز تخصصی ارائه خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی شمال غرب کشور در دانشگاه ارومیه افتتاح شد
فرهاد فرهنگ پژوه رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ارومیه در حاشیه افتتاح آزمایشگاه مرجع و مرکزی دانشگاه ارومیه از افتتاح مجهز ترین مرکز تخصصی ارائه خدمات آزمایشگاهی و پژوهشی شمال غرب کشور که دارای گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ سیستم مدیریت کیفیت از QAL انگلستان است در دانشگاه ارومیه خبرداد.
فرهنگ پژوه با اشاره به اینکه آذربایجان غربی به دلیل اینکه یک استان مطرح در حوزه دامپروری و گیاهان دارویی در کشور است تصریح کرد: به همین علت استان نیاز شدیدبه یک آزمایشگاه مجهز در بحث تکنولوژی مواد غذایی و تولیدات گیاهی داشت و این آزمایشگاه قابلیت انجام آزمایش از صفر تا صد هموژه و نگهداری مواد غذایی و گیاهان را براساس موادی که دارند برای تبدیل به پوره و ماده اولیه برای استفاده محققین داراست.
رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ارومیه با تاکید بر اینکه آزمایشگاه مرجع و مرکزی دانشگاه ارومیه تمامی نیازهای آزمایشگاهی استان، استان های شمال غرب و کشورهای همسایه را تامین خواهد کرد خاطرنشان کرد: تمامی دستگاه ها و ساختمان آزمایشگاه دارای گواهی استاندارد از رسمی ترین مراکزاستاندارد بین المللی دنیا و تکنیک های آزمایشگاهی است که در مدت دوسال با صرف هزینه ۲۰۰ میلیون تومان دریافت شده است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر آزمایشگاه های موجود در کارخانجات استان بیشتر برای کنترل کیفیت روزانه مواد است اظهار کرد: صادرکنندگان و گمرک برای انجام آزمایش برروی مواد و دریافت گواهی صادرات محصولات تا به امروز محصولات را به تهران ارسال می کردند ولی با افتتاح این آزمایشگاه دیگر نیازی برای ارسال محصولات برای دریافت گواهی صادرات به تهران نیست.
فرهنگ پژوه با اشاره به اینکه با توجه به ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی همه دانشگاه های کشور موظف به تاسیس آزمایشگاه مرکزی هستند ادامه داد: دانشگاه ارومیه تنها دانشگاه دولتی دارای خط تولید قطعه آزمایشگاهی با ۵ گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ در کشور هست و تمامی آزمایشگاه های دانشگاه ارومیه برای بهره گیری از دستگاه های آزمایشگاهی به شبکه یکپارچه شادا(شبکه آزمایشگاهی دانشگاه ارومیه) وصل هستند.
وی تاکید کرد: در حال حاضر ۸۸ نفر در محیط آزمایشگاه و ۲۵۶ نفر آزمایش گر در این آزمایشگاه مشغول هستند که با توجه به سیاست غلط دولت های پیشین در کوچک کردن بخش حاکمیتی ،کاهش شدید نیروی تخصصی وکارشناس در آزمایشگاه مرکزی داریم.
رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ارومیه با اشاره به ویژگی های آزمایشگاه مذکور تصریح کرد: مجهز بودن به کلیه تجهیزات مورد نیاز برای تهیه عصاره و اسانس های گیاهی، مجهز بودن به بخش ژنتیک مولکولی، ارائه خدمات تعیین توالی و انجام کلیه آنالیزهای خونی حیوانات ، مجهز بودن به تجهیزات پیشرفته و هموژنایزرهای اولتراسونیک و تجهیزات نانو، تولید و فروش آب مقطر دیونیزه و هیدروژن مایع ،مججهز بودن به آزمایشگاه و کارگاه های کنترل کیفی قطعات صنعتی و مرکز تست موتور و انجام آنالیزهای مورد نیاز در علوم مهندس عمران،آب و خاک از جمله ویژگی های آزمایشگاه مرکزی دانشگاه ارومیه در بخش های علوم زیستی،پزشکی،دامپزشکی، علوم پایه وفنی مهندسی است. منبع: ایسنا

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۹ ب.ظ

دیدگاه


سه − 1 =