رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان :

توسعه آذربایجان غربی لازمه جبران غفلت‌‌هاست

توسعه آذربایجان غربی لازمه جبران غفلت‌‌هاست

گروه گزارش: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی گفت: همه دولت‌ها با هر گرایش فکری برای توسعه همه‌جانبه و رفع غفلت از آذربایجان غربی بکوشند، که توسعه شتابان لازمه این امر است.به گزارش آرازآذربایجان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مأموریت‌ها و انجام وظایف خاصی را عهده‌دار شده است، که در همه مناطق کشورمان همچنین آذربایجان غربی ریاست این سازمان و با همراهی کارشناسان در راستای جامه عمل پوشاندن به وظایف گام بر‌می‌دارند.این مجموعه هماهنگی و راهبری نظام برنامه‌ریزی استان با در نظر گرفتن چارچوب نظام برنامه‌ریزی کشورمان، تهیه و تدوین طرح آمایش سرزمینی استان با لحاظ کردن ضوابط ملی آمایش کشور همچنین تهیه و تدوین برنامه‌های توسعه آذربایجان غربی برای تحقق سند چشم‌انداز را در برنامه قرار داده است.
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌غربی در راستای تهیه و تنظیم همچنین توزیع، ابلاغ و مبادله کردن موافقت‌نا‌مه‌های همکاری، تخصیص منبع مالی مورد نیاز با عنایت به ضوابط بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های بودجه سنواتی را هم در برنامه دارد که در این سمت و سو گام بر‌‌می‌دارد.این سازمان برای تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی پیمانکاران، مشاوران و کارشناسان، راهبری امور توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در سطوح مختلف به ویژه دستگاه‌های اجرایی همچنین نظارت بر روند اجرای نظام فنی و اجرایی و راهبری فعالیت‌‌های آماری استان را هم در برنامه دارد، و اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهد.
در این خصوص مصاحبه‌ای با ناصر حضرتی‌پر، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان غربی با محور قرار دادن برنامه‌های این مجموعه برای نیمه دوم سال ۱۳۹۴ انجام داده است، که مشروح آن را می‌خوانید.
* برای توسعه متوازن استان چه برنامه‌ای دارید؟
برای برقراری توازن بین شاخص‌های توسعه‌ای استان برنامه‌هایی داریم، که در راستای جامه عمل پوشاندن به آنها با همراهی کارشناسان و تلاشگران این مجموعه به طور مستمر و با عزم راسخ گام برداشته خواهد شد، به طوری که رساندن شاخص‌های توسعه‌ای استان به میانگین کشوری مهم‌ترین وظیفه ما در این سازمان قلمداد می‌شود.
* برای تدوین برنامه ششم توسعه چه گامی برداشته شده است؟
امسال به عنوان آخرین سال اجرای برنامه پنجم توسعه کشورمان قلمداد می‌شود، بنابراین در ارتباط با تدوین برنامه ششم توسعه نیز به بهترین شکل از ظرفیت‌های نهفته در این استان به ویژه دستگاه‌های اجرایی، مراکز علمی، پژوهشی، دانشگاه‌‌های استان نهایت استفاده خواهیم کرد، از طرف دیگر در این راستا مشارکت بخش خصوصی نیز برای تدوین برنامه ششم توسعه جلب می‌شود.
همچنین کمیته برنامه‌ریزی در مناطق مختلف استان و شهرستان‌های آذربایجان غربی برای انجام دادن مسئولیت‌های محوله راه‌اندازی شده است، که رئیس کمیته مورد اشاره فرماندار شهرستان و دبیر آن هم یکی از همکاران در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می‌باشد، تا امور و وظایف مربوط به شهرستان‌ها در چارچوب وظایف خود انجام دهند.
* کمبود بودجه برای پرداخت حقوق کارکنان دولت چگونه رفع می‌شود؟
با تاسیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یک تصویر کلی و کامل از وضعیت اقتصادی و بودجه مناطق مختلف کشورمان، یکایک استان‌ها و شهرستان‌‌ها به وجود آمده است، به طوری که ۲۴۱ میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت حقوق و مزایا در استان داریم، که با این وصف با در نظر گرفتن محاسبات اولیه حدود ۴۰ میلیارد تومان کسری وجود دارد.
ان‌شاءالله همانند سال گذشته با اتخاذ تدابیر لازم برای پرداخت حقوق و مزایای همه کارکنان دولت در سال جاری نیز اهتمام مؤثری خواهیم داشت، تا از این رهگذر شکاف به وجود آمده و مشکل ایجاد شده در این زمینه به بهترین شکل رفع شود، در این راستا منابع مالی جدید جذب خواهد شد.
*برای ایجاد توازن بین شهرستان‌های مناطق مختلف استان چه میزان اعتبار صرف می‌‎شود؟
۱۹۲ میلیارد تومان اعتبارات استانی می‌باشد، که از این میزان ۲۶۵ میلیارد تومان مشمول ماده ۱۸۰ است، که این مبلغ برای ایجاد توازن توسعه‌ای بین شهرستان‌های مناطق مختلف آذربایجان غربی صرف خواهد شد، تا همه مناطق استان در زمینه‌های مختلف و عرصه‌های گوناگون پیشرفت داشته باشند.
*آذربایجان غربی در مقایسه با سایر استان‌ها از نظر شاخص‌های توسعه‌یافتگی در چه وضع قرار دارد؟
در ارتباط با بررسی میزان توسعه یک منطقه سه شاخص مهم به عبارتی درآمد، سلامت و سواد وجود دارد، بررسی وضعیت این شاخص‌ها در یکایک استان‌ها و شهرستان‌های مناطق مختلف کشورمان بیانگر چگونگی توزیع ثروت بین استان‌های مختلف ایران اسلامی می‌باشد، بنابراین باید برای بهبود این معیارها بیش از پیش تلاش کنیم.نباید چنین تصور کرد که بین آذربایجان‌غربی و سایر استان‌های کشورمان شکاف خیلی زیاد در ارتباط با تخصیص اعتبارات و منابع مالی وجود دارد، بنابراین صرف نظر از سه یا چهار استان معدود کشورمان همه استان‌ها در ارتباط با میزان در اختیار داشتن اعتبارات وضعیت یکسان به سر می‌برند.
* در شاخص درآمد استان ما چه وضعیتی دارد؟
این شاخص هم یکی از معیارهای مهم و اساسی در ارتباط با بررسی میزان توسعه‌یافتگی مناطق مختلف کشورمان قلمداد می‌شود، ولی متاسفانه طبق بررسی‌های به عمل آمده در شاخص درآمد جزو استان‌های آخر کشورمان هستیم، به طوری‌که در زمره استان‌هایی از ایران اسلامی قرار گرفته‌ایم، که درآمدمان کم می‌باشد.
* اگر در توزیع منابع مالی تفاوت چندانی بین استان‌ها وجود ندارد، پس عامل توسعه یافتن و توسعه نیافتن استان‌های مختلف چه می‌باشد؟
حاکمیت و دولت همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشورمان به دنبال تمرکززدایی بوده، برای تخصیص اعتبارات بیشتر به استان‌های مناطق مختلف کشورمان گام برمی‌دارد، که این موضوع برای مردم و ساکنان استان‌ها به ویژه مناطق کم‌برخوردار به معنای واقعی کلمه نویدبخش می‌باشد.
همان طور که پیش‌تر در ارتباط با چگونگی توزیع اعتبارات بین استان‌های سراسر کشورمان توضیح داده شد، شکاف عمیق بین استان‌های مختلف ایران اسلامی وجود ندارد، ولی دلیل عقب ماندن و توسعه نیافتن این استان در مقایسه با سایر استان‌های ایران اسلامی فرصت‌سوزی‌های صورت گرفته در این خطه می‌باشد، که به دلیل شرایط خاص و موقعیت‌های زمانی رخ داده است.
* چه عواملی را در عقب ماندن آذربایجان‌غربی موثر می‌دانید؟
بحبوحه پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هشت سال جنگ تحمیلی، ناآرامی‌های داخل استان بعد از این ایام به معنای واقعی و در حقیقت فرصت کار و تلاش همچنین سرمایه‌گذاری، استفاده از ظرفیت‌های نهفته در بخش خصوصی را از این خطه سلب کرد، بنابراین باید برای رفع کردن این مسئله گام‌های بلندی برداشته شود.
به هر طریق ممکن با استفاده از همه ظرفیت‌های نهفته در مناطق مختلف آذربایجان‌غربی اعم از صنعتی، معدنی، گردشگری و … برای جبران غفلت صورت گرفته در استان و توسعه همه‌جانبه آذربایجان غربی با عزم راسخ گام‌‌های بلندی برداشته شود، بنابراین به دلیل شرایط به وجود آمده هر دولتی که بر روی کار است با هرگونه گرایش سیاسی و فکری باید برای رفع محرومیت استان گام بردارد.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۴۰ ق.ظ

دیدگاه


7 − شش =