توسعه آذربایجان غربی با ارائه تسهیلات به بخش‌های صنعتی و کشاورزی از سوی بانک ها

توسعه آذربایجان غربی با ارائه تسهیلات به بخش‌های  صنعتی و کشاورزی از سوی بانک ها

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: با موافقت نمایندگان بر اساس بند الحاقی ? لایحه بودجه ۹۳ بانکها مکلفند منابع اختصاص یافته به آن‌ها از محل صندوق توسعه ملی و یا حساب ذخیره ارزی را فقط در جهت ارائه تسهیلات به بخشهای تولیدی، صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی بخش خصوصی و تعاونی اختصاص دهند. لایحه بودجه سال ۹۳ که هفدهم آذرماه توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود پس از تصویب کلیات آن در کمیسیون تلفیق مجلس؛ در حال حاضر توسط نمایندگان در حال بحث و بررسی است.نمایندگان در نشست علنی روز پنجشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ?? کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره ? این لایحه موافقت کردند که بر این اساس بانک‌ها مکلف به اختصاص منابع برای ارائه تسهیلات به بخش‌هانکهای مذکور در بندهای (ب) و (ط) این تبصره مکلفند منابع اختصاص یافته به آن‌ها از محل صندوق توسعه ملی و یا حساب ذخیره ارزی را فقط در جهت ارائه تسهیلات به بخشهای تولیدای صنعتی و کشاورزی شدند.بر اساس بند الحاقی ? بی، صنعت، معدن، تجارت و کشاورزی بخش خصوصی و تعاونی اختصاص دهند و این نوید بخش شکوفایی و توسعه استان هایی از جمله آذربایجان غربی است که زمینه های توسعه ای و ظرفیت های بالایی در حوزه صنعت و کشاورزی را دارد.هرچند که ارائه زود هنگام لایحه بودجه به مجلس در مجموع اقدامی مناسب بود و این امکان را برای نمایندگان فراهم کرد تا با فراغ بال و در نظر گرفتن همه جوانب، دخل و خرج های یک سال آینده کشور را مورد بررسی قرار دهند ولی از سوی دیگر به نظر می رسد این امر موجب برخی تعجیل ها و غفلت از برخی موارد شده است چرا که پس از ارائه این لایحه و بررسی های اجمالی آن مشخص شد که لایحه بودجه ۹۳ دارای نقاط ضعف و قوتی است که باید مورد بازبینی قرار گیرد.اگر چه بودجه استان ها و به تبع آن پروژه های ملی و منطقه ای هر استانی در لایحه تقدیمی دولت با کاهش شدیدی مواجه است و نمایندگان استان هایی مثل اصفهان و مرکزی و خوزستان در آن زمان تهدید به استفعا کردند ولی علیرغم کاهش شدید بودجه استان آذربایجان غربی هیچ یک از نمایندگان موضع گیری قابل توجهی نکردند.
صد البته که در استان آذربایجان غربی ظرفیت ها و پتانسیل های مساعدی اعم از توانمندی های آب و خاک، صنعت و معدن، کشاورزی، بازرگانی و به خصوص گردشگری بدلیل همجواری با کشورهای همسایه وجود دارد که همه اینها می توانند در صورت جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی روند توسعه استان را شتاب بخشند ولی در هر حال نحوه تخصیص بودجه استانی تاثیر بسزایی در توسعه استان دارد. استان آذربایجان غرقی از جمله استان هایی است که بحث بودجه و سهم اعتبارات اختصاص یافته به این استان پس از ارائه لایحه به بحث داغ نمایندگان و مسولان آن تبدیل شده است و مواردی چون تقسیم بندی پروژه های عمرانی به سه دسته پروژه با با پیشرفت زیر ۲۰ درصد، بین ۲۰ تا ۸۰ درصد و بالای ۸۰ درصد، افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارمندان در مقابل تورم ۳۵ درصدی، تخصیص نامناسب اعتبارات به پروژه های عمرانی استان با وجود پروژه های نیمه تمام و پروژه های مهر ماندگار دولت دهم با نیاز میلیارد ریالی به این پروژه ها، کم توجهی به حوزه کشاورزی و روستایی، مسایل مربوط به خشکی دریاچه ارومیه و نیز مشکلات تامین آب در استان منجر به این نتیجه گیری شده است که دولت در ارائه لایحه بودجه ۹۳ دچار نوعی شتابزدگی در اختصاص منابع و اعتبارات به استان ها شده است.بودجه استان آذربایجان غربی در مقایسه با سرانه و نیز بودجه های سنوات قبل کاهش داشته است که یکی از دلایل این امر رویکرد دولت در تنظیم لایحه بودجه مبنی بر تکمیل طرح ها و پروژه هایی است که پیشرفت بالای ۸۰ درصد دارند.این در حالی است که باید ظرفیت های داخلی و اقتصادی آذربایجان غربی فعال شود و با چنین روند تخصیص بودجه ای باید مسولان استانی به فکر فعال کردن ظرفیت های داخلی آذربایجان غربی باشند چرا که این استان در هر یک از کشورهای همسایه خود ظرفیت های بالقوه فراوانی اقتصادی دارد و می توان از طریق تعامل این سرمایه های عظیم را برای توسعه استان بکار گرفت.این در حالی است که بالابردن ظرفیت تولید محصولات کشاورزی تا ۱۰ میلیون تن با توجه به امکانات موجود و پتانسیل های آبی و خاکی در آذربایجان غربی در طی یک برنامه پنج ساله نشان دهنده ظرفیت این استان در بخش کشاورزی است که سرمایه گذار خاص خودش را می طلبد. دولت به منظور گسترش وتنوع بخشی به تولیدات بخش کشاورزی در کشور تلاش می کند و در استفاده بهینه از منابع موجود در توسعه و تنوع بخشی به تولیدات با ارزش اقتصادی بالا اهتمام ویژه ای دارد و در چنین شرایطی پرورش زالو از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار و در حال حاضر هر قطعه زالو در کشور سه تا سه هزار و ۵۰۰ ریال بفروش رسیده و ارزش اقتصادی این آبزی در سطح کشورهای اروپایی بین چهار تا شش دلار متغیر و تولید و صادرات نظام یافته آن می تواند قابلیت های اقتصادی بخش کشاورزی آذربایجان غربی را بیش از پیش افزایش بخشد. بهتر است دولتمردان و وکلای مردم در بهارستان برای حمایت و توسعه بخش کشاورزی در بودجه سالیانه کشور اهتمام ویژه ای داشته باشند. باید بر روی بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری شود. اگر چه متاسفانه با عملکرد فعلی در بخش کشاورزی، برخی از محصولات کشاورزی صرفه اقتصادی ندارد. ولی باید تلاش ‌کرد تا محصولات مرغوب ایرانی و بومی آذربایجان غربی به کشورهای همسایه صادر شود.
این در شرایطی است که در سال گذشته، همه اقلام و اجناس به غیر از برنج، افزایش قیمت داشته است و بنابراین همه باید تلاش و هم فکری کنیم که نگذاریم وضعیت کشاورزی از این بد‌تر شود تا کشاورزان نامید شوند.
این در شرایطی است که در بررسی لایحه بودجه سال ۹۳ توسط نمایندگان مجلس در خصوص بخش کشاورزی و صنعت خبرهای خوشی به گوش می رسد که در صورت تصویب نهایی در صحن علنی مجلس زمینه های توسعه استان آذربایجان غربی را می تواند موجب گردد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۳ ق.ظ

دیدگاه


پنج − 2 =