رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی خبر داد؛

توزیع۲۰هزار اصله نهال گل محمدی ازمحل طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه

توزیع۲۰هزار اصله نهال گل محمدی ازمحل طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه

آرازآذربایجان،رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از توزیع ۲۰ هزار اصله نهال یارانه دار گل محمدی از محل طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه خبر داد.
خسرو شهبازی با اشاره به توزیع ۲۰ هزار اصله نهال یارانه دار گل محمدی از محل طرح ستاد احیای دریاچه ارومیه در سال گذشته افزود: ۳۶۱ هکتار از اراضی استان زیر کشت گل محمدی قرار دارد که ۱۴۸ هکتار بارور و مابقی به صورت نهال است.
وی با بیان اینکه میزان تولید گل تر از اراضی زیر کشت این محصول در استان بیش از ۵۱۰ تُن است، افزود: تولید گل تر در مقایسه با سال قبل ۵ درصد افزایش داشته است.
شهبازی، با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کشت این گیاه پر طرفدار گفت: رویکرد سازمان برای افزایش سطح زیرکشت و تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول رویکرد مطلوبی خواهد بود.
وی اظهار کرد: سالانه بیش از ۸۰۰ هزار لیتر گلاب از گل محمدی در مناطق مختلف استان از جمله شهرستان‌های ارومیه، مهاباد، خوی و پیرانشهر به دست می‌آید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و تا اواخر خرداد ماه ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: ارقام گل محمدی موجود استان رقم‌های مخصوص گلاب به منظور گلاب کشی و رقم مربایی برای تهیه مربا و مارمالاد است.
وی با بیان اینکه متوسط عملکرد برگ گل محمدی در هر هکتار ۳.۶۰۰ کیلو گرم است، اضافه کرد: ارقام مورد استفاده برای کشت این محصول در سطح استان اغلب گل محمدی خوی بوده و از ارقام محلی کاشان نیز به صورت محدود برای کشت است.
رئیس جهاد کشاورزی ادامه داد: در راستای حمایت از کشت گیاهان کم آب بر، برای توسعه سطح زیر کشت از طریق واگذاری اراضی ملی در خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه، توزیع نهال یارانه دار گل محمدی در بین متقاضیان و راهنمایی فنی جهت بهبود تولید و پرداخت تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری و صندوق توسعه محصولات باغی مورد توجه و در اولویت است.
شهبازی با بیان اینکه گل محمدی با دارا بودن مزایای بسیار در تهیه محصولات بهداشتی و داروسازی، گیاهی با اهمیت برای کشور است که نیازمند تجاری سازی است که باید سهم این محصول در صادرات نیز افزایش یابد، تاکید کرد: به دلیل کم توقع بودن در نیاز آبی، این محصول می‌تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده خود را با شرایط نامساعد وفق داده و از تخریب اراضی ملی جلوگیری کننده می‌شود که بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان‌های خوی و ارومیه است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۶:۱۹ ب.ظ

دیدگاه


− سه = 1