توزیع مناسب درآمد مهمترین هدف وضع مالیات درجامعه

توزیع مناسب درآمد مهمترین هدف وضع مالیات درجامعه

گروه اقتصادی: پرداخت مالیات ازمهمترین عوامل رشد و توسعه جامعه محسوب می شود و موجب رونق اقتصادی، تحقق عدالت اجتماعی افزایش خدمات و عمران و آبادانی کشور می_شود. یکی از این درآمدهای پایدار که در بیشتر جوامع و دولت‌ها در تامین بودجه و هزینه_های عمومی بسیار موثر است، »مالیات« است که به درآمد پاک معروف می باشد . امروزه نقش نظام مالیاتی کشورها در تأمین سه هدف عمده اجتماعی، اقتصادی و بودجه‌ای دولت بر کسی پوشیده نیست. در بعد اجتماعی مهم‌ترین هدف از وضع مالیات کاهش فاصله طبقاتی و توزیع مجدد درآمدهاست .
یکی از علل دخالت دولت ها در اقتصاد هر جامعه ای دستیابی به توزیع عادلانه ثروت بین کلیه افراد جامعه می باشد، در این راستا مالیات یکی از مهمترین ابزارها است که دولت ها از طریق دریافت بیشتر آن از افراد ثروتمند و غنی جامعه و هزینه کردن مالیات های دریافتی در محل تامین خدمات رفاهی و اجتماعی از جمله بهداشت و مسکن افراد فقیر و کم درآمد جامعه گامی در جهت عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی برمی دارد . از مهمترین اهداف وضع مالیات در جامعه می توان به توزیع مناسب درآمد، تحقق عدالت اجتماعی، مبارزه با فساد مهار تورم، فراهم کردن زمینه‌های لا‌زم برای تحقق رقابت‌پذیری، تحقق رشد اقتصادی پیوسته، باثبات و پرشتاب متناسب با اهداف چشم‌انداز، ایجاد اعتماد و حمایت از سرمایه‌گذاران، اهتمام به نظم و انضباط مالی و بودجه‌ای، تلا‌ش برای قطع اتکا هزینه‌های جاری به نفت و تأمین آن از محل درآمدهای مالیاتی و… اشاره نمود. علاوه بر اینکه دولت در ایجاد عدالت مالیاتی از طریق وضع سیاستهای کارآمد مالیاتی در جامعه نقش مهمی را ایفا می کند مردم تشکیل دهنده یک اجتماع نیز باید در رسیدن به هدف فوق دولت را یاری دهند به گونه_ای که با شفاف سازی درآمدها و پرداخت به موقع مالیات به دولت در کاهش فاصله طبقاتی و بهره مند شدن اکثریت افراد جامعه از خدمات رفاهی و اقتصادی گام بردارند . پرداخت مالیات از مهمترین عوامل رشد و توسعه جامعه محسوب می شود و موجب رونق اقتصادی تحقق عدالت اجتماعی، افزایش خدمات و عمران و آبادانی کشور می شود. در حال حاضر بخش عمده ای از اعتبارات و درآمدهای مالیاتی صرف عمران، آبادانی و امور زیربنایی کشور می_شود. از این رو ارتقای روزافزون نظام مالیاتی و همگام ساختن آن با دانش روز، نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی کشور دارد.
تحصیل ثروت از راه فروش منابع تمام‌‌‌شدنى_ای مثل نفت و امثال نفت، رونق و پیشرفت نیست؛ چون این منابع همیشگی نیستند و روزگاری نه چندان دور تمام خواهند شد متاسفانه اقتصاد ما به نفت اتکا پیدا کرده و ترک این عادت هم چون سخت است دولت ها از آن دوری می کنند در حالی که می توان با این تغییر شیوه رشد کشور را واقعی و همیشگی کرد.
افزایش میزان اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای مالیاتی، یکی از محورهای اصلی و مهم سیاست دولتمردان در سالهای اخیر است که تلاشهای زیادی برای انتخاب راهکارهای مناسب برای تحقق این هدف از سوی دستگاه مالیاتی به کار گرفته شده است.با نگاهی اجمالی به شاخصهای پیشرفت اقتصاد در کشورهایی که مالیات در شالوده اقتصاد آنها نقش اصلی را ایفا می کند متوجه می شویم که تکیه بر درآمدهای پایدار مالیاتی ضامن رشد و توسعه اقتصاد بوده و ضریب اطمینان موفقیت در اجرای پروژه های عمرانی و زیر ساختهای شهری با استفاده از مالیات بسیار بالا می باشد.
رشد بخش های مختلف صنعت و تجارت در گرو این نوع نگاه است و باید اقرار کرد که فروختن نفت خام و صرف آن در کشور راه به جایی نخواهد برد . یکی از این درآمدهای پایدار که در بیشتر جوامع و دولت‌ها در تامین بودجه و هزینه های عمومی بسیار موثر است، »مالیات« است. که به درآمد پاک معروف می باشد . دولت_ها با وضع مالیات می توانند باعث رشد و پیشرفت اقتصادی جوامع خود شوند به گونه ای که با هدایت کردن درآمد ناشی از مالیات به سمت سرمایه گذاری از طریق اعطای تسهیلات بلند مدت بانکی می توانند باعث رشد و شکوفایی و رونق بنگاههای اقتصادی شده و در نتیجه با افزایش درآمد بنگاهها میزان درآمدهای مالیاتی دولت نیز افزایش پیدا می کند.
ترویج فرهنگ مالیاتی و معرفی مزایای مالیات در آبادانی و عمران شهرها و کشور و ایجاد امکانات عمومی، مهمترین گامی است که دستگاه مالیاتی در سالهای اخیر اهتمام ویژه ای نسبت به آن داشته است، از این رو سازمان امور مالیاتی اقدامات زیادی در جهت هدایت افکار و باور عمومی به سمت شناخت مزایای مالیات و اینکه مردم با پرداخت مالیات در امر اداره کشور سهیم بوده و به این وسیله می توانند مانع به هدر رفتن نفت شده و آن را برای نسل آینده و فرزندان خود ذخیره نمایند ، به انجام رسانده است.به طورسنتی وضع مالیات درکشورهای درحال توسعه برای رسیدن به دوهدف است. اول امتیاز های مالیاتی ودیگرانگیزه های مالی مشابه به منظور تشویق سرمایه گذاری های خصوصی. این نوع امتیازهای مالیاتی نوعاًبه سرمایه گذاران خارجی خصوصی برای تشویق آنهابه ایجادمؤسسات اقتصادی درکشورهای درحال توسعه اعطا می_شود. هدف دوم از وضع مالیات ها، تجهیزمنابع به منظور تأمین مالی هزینه های دولت بسیارمهم تراست. توسعه ی اقتصادی واجتماعی کشورهای درحال توسعه، بدون توجه به ایده های رایج سیاسی واقتصادی آنهاتاحدزیادی درگروتوانایی این کشورهادرایجاد درآمدهای کافی برای تأمین مالی برنامه های ضروری وبرنامه های خدمات دولتی فاقد درآمدمانند: بهداشت، آموزش، حمل ونقل، ارتباطات ودیگر اجزاء زیرساخت اقتصادی واجتماعی است.
علاوه براین، بیشتر کشور جهان سوم به طورمستقیم درفعالیت های اقتصادی کشورخود ازطریق مالکیت یاکنترل شرکت های دولتی ومؤسسات تجاری دولتی مداخله دارند.
اگر بپذیریم مالیات اهمیت ویژه ای برای تامین منابع مالی مورد نیاز دولت ها دارد، باید برای افزایش در آمدهای مالیاتی فرهنگ سازی و اعتماد سازی مناسب صورت بگیرد تا مردم با اطمینان هر چه بیشتر بخشی از در آمد حاصل از فعالیت های اقتصادی خود را به مالیات اختصاص دهند.بر اساس فتوای علما اگر در جامعه اسلامی علاوه بر خمس دولت هم مالیات بگیرد، چون مالیات یک حق عمومی جامعه به شمار می‌رود، بر خمس مقدم است. آنچه که چرخ های اقتصادی یک جامعه را به حرکت در می آورد درآمدهای حاصل از فعالیت های بنگاه_های اقتصادی آن جامعه است . در این میان برخی از جوامع از نعمت های خدادادی بهره مند می باشند که نقش کلیدی و بسیار مهمی در افزایش درآمدهای کشور ایفا می کند .ولی نکته قابل توجه این است که چنین درآمدهایی برای پیشرفت اقتصادی کشورها بصورت پایدار و همیشگی نمی باشد و در اینجاست که دولت ها باید به فکر درآمدهای ثابت و مستمر باشند.
تحصیل ثروت از راه فروش منابع تمام‌‌‌ شدنى_ای مثل نفت و امثال نفت، رونق و پیشرفت نیست؛ چون این منابع همیشگی نیستند و روزگاری نه چندان دور تمام خواهند شد متاسفانه اقتصاد ما به نفت اتکا پیدا کرده و ترک این عادت هم چون سخت است دولت ها از آن دوری می کنند در حالی که می توان با این تغییر شیوه رشد کشور را واقعی و همیشگی کرد. رشد بخش های مختلف صنعت و تجارت در گرو این نوع نگاه است و باید اقرار کرد که فروختن نفت خام و صرف آن در کشور راه به جایی نخواهد برد . یکی از این درآمدهای پایدار که در بیشتر جوامع و دولت‌ها در تامین بودجه و هزینه های عمومی بسیار موثر است، »مالیات« است. که به درآمد پاک معروف می باشد .
دولت ها با وضع مالیات می توانند باعث رشد و پیشرفت اقتصادی جوامع خود شوند به گونه_ای که با هدایت کردن درآمد ناشی از مالیات به سمت سرمایه گذاری از طریق اعطای تسهیلات بلند مدت بانکی می توانند باعث رشد و شکوفایی و رونق بنگاههای اقتصادی شده و در نتیجه با افزایش درآمد بنگاهها میزان درآمدهای مالیاتی دولت نیز افزایش پیدا می کند. دولت ها می توانند با در نظر گرفتن مشوق های مالیاتی نظیر ماده ۱۳۲ قانون مالیاتهای مستقیم در مناطق کمتر توسعه یافته باعث جذب سرمایه گذاری در این مناطق شوند که این امر علاوه براینکه موجب عمران و آبادانی این مناطق می شود ، باعث رونق و شکوفایی اقتصادی و افزایش اشتغال و در نتیجه جلوگیری از مهاجرت به سمت کلانشهرها می گردد . مالیات از مهمترین عوامل موثر جهت مقابله با تقاضای اضافی برای کالاهای مصرفی می باشد که در نتیجه باعث پیشرفت و رفاه اقتصادی می_شود . این پیشرفت از دو طریق صورت می گیرد اول آنکه در کشورهای در حال توسعه که اغلب وارد کننده کالاهای مصرفی هستنداین کاهش تقاضا باعث کاهش خروج ارز می شود دوم آنکه مصرف کمتر باعث بالا رفتن پس انداز و افزایش میزان سرمایه گذاری در بخش های تولیدی اقتصاد می شود .

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۰ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۶:۰۷ ق.ظ

دیدگاه


× سه = 6