توریسم درمانی آذربایجان غربی در سایه غفلت مسئولان به کام دلالان است

توریسم درمانی آذربایجان غربی در سایه غفلت مسئولان به کام دلالان است

گروه اجتماعی: موقعیت و ظرفیت های برتر آذربایجان غربی به عنوان یک استان مرزی، در رونق صنعت گردشگردی سلامت تا کنون مغفول مانده و برای تبدیل این استان به قطب توریسم درمانی کشور راه زیادی باقی است.
همسایگی آذربایجان غربی، با سه کشور خارجی، موجب شده که این استان، سالیانه ۱۰ هزار گردشگر خارجی برای درمان را پذیرا باشد. این آمار مبین شکل گیری و رشد گردشگری سلامت خواهد بود که در کشور مغفول مانده است.وجود امکانات درمانی و بیمارستانی، پزشکان حاذق، پایین بودن قیمت خدمات رسانی_ها، آب های گرم و معدنی، لجن درمانی و نمک درمانی در ساحل دریاچه ارومیه از جمله ظرفیت هایی است که می تواند گردشگران سلامت را به این استان جذب کند که عمدتا از کشورهای عراق، جمهوری آذربایجان، ترکیه و ارمنستان هستند.
آذربایجان غربی در شمال غرب کشور و بین استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، و سایر استان‌های مرزی موقعیت ممتازی را برای گردشگری سلامت به خود اختصاص داده است. به همین منظور هر سال ۳۰ الی ۴۰ درصد ظرفیت اقامتگاههای استان به حوزه گردشگری سلامت اختصاص می یابد، اما تا شکل گیری روزهای طلایی گردشگری سلامت و توریسم درمانی در آذربایجان غربی راه زیادی باقی است.
از مهم ترین مزیت های این طرح بالا بردن ضریب اقامت و درصد اشتغال اتاق‌ها و تخت‌های هتل‌ها، افزایش اشتغال، ورود ارز به کشور و افزایش تولید ناخالص ملی، بازدید از اماکن و جاذبه‌ها و مراکز گردشگری، فروش صنایع‌دستی و تولیدات داخل کشور، سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت و درمانی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت گردشگری پزشکی، خواهد بود.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، مشکلات حوزه گردشگری سلامت را دو مورد قوانین و مقررات و مشکلات زیرساختی می داند و می گوید: توریسم سلامت ۳ برابر توریسم عادی برای کشور ارزآوری دارد، اما با وجود داشتن پزشکان مجرب و مراکز درمانی پیشرفته، متاسفانه از ظرفیت های توریسم درمانی استفاده نمی‌شود؛ طوری که می‌توان گفت فقط از حدود ? درصد ظرفیت‌های توریسم درمانی در کشور بهره برده‌ایم.
رسول خضری ادامه می دهد: »متأسفانه از هتلینگ ضعیفی در بیمارستان‌ها برخوردار هستیم و زیرساخت‌ها هم به گونه‌ای نیست که بتواند عامل رونق توریسم سلامت باشد همچنین مدیریت و برنامه‌ریزی درستی برای هدایت بیمار خارجی وجود ندارد. بیمار خارجی وقتی وارد ایران می‌شود، نسبت به کیفیت مراکز درمانی ایران اطلاعات دقیقی ندارد و نهادهای متولی حوزه سلامت نیز گردشگر سلامت را به سمت دریافت خدمات درمانی مطلوب هدایت نمی‌کنند، در نتیجه این مسائل باعث می شود که بیمار خارجی در دام دلالان توریسم درمانی بیفتد«.
به گفته این نماینده مجلس دهم؛ »توریسم سلامت در کشور سیستم یکپارچه ایی ندارد و همین باعث می شود دلالان که دانش قابل اتکایی از خم و چم نظام سلامت ندارند و فقط پول را می‌شناسند، توریست های سلامت را بجای استفاده از خدمات باکیفیت در مراکز درمانی پیشرفته در مسیر دریافت خدمات درمانی بی_کیفیت قرار دهند.علاوه بر ضعف های این حوزه، فعالیت غیرقانونی دلالان در حوزه سلامت در مرزها و داخل استان، وجود ارتباط پولی بین بیمار و پزشک، نبود پایگاه های اطلاع رسانی و تبلیإات مناسب درمانی، عدم ارائه اپلیکیشن های چند زبانه برای راهنمایی بیماران به مراکز درمانی کشور، عدم ساماندهی پایانه های مرزی جزو مشکلات اساسی حوزه سلامت است که باید جهت رفع این مشکلات آسیب شناسی حوزه گردشگری سلامت انجام بگیرد.
امسال با تبدیل سازمان میراث فرهنگی به ورزات میراث فرهنگی و گردشگری می توان امیدوار بود بخش زیادی از این ناهماهنگی‌ها مرتفع شود و مانع از بروز بسیاری از تخلفات در صنعت گردشگری شود و موجب شکوفا شدن ظرفیت های توریسم درمانی شود.
در واقع این ورزات خانه این امکان را فراهم می‌کند که صنعت گردشگری دارای متولی واحد شود و اقدامات پراکنده در این صنعت نیز متمرکز و نظام‌مند خواهد شد.
همچنین توافق نامه همکاری مشترک بین وزارت میراث فرهنگی و وزرات بهداشت درمان و آموزش پزشکی به منظور گسترش همکاری های مشترک و اجرای هرچه بهتر قوانین و مقررات موجود بین این دو دستگاه امسال امضا شد تا به رفع ضعف های حوزه گردشگری سلامت بپردازد و پتانسیل ها و ظرفیت های این بخش با همکاری بخش خصوصی آسیب شناسی و خروجی مثبت مشخص شود.
به گفته مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی؛ بر اساس توافقات بعمل آمده منبعد پدیرش بیماران بین المللی توسط بیمارستان ها صرفا از طریق شرکت های خدمات رسان مسافرتی و گردشگری خواهد بود تا از فعالیت های غیر قانونی دلالان سلامت جلوگیری شود.
از سویی دیگر جذب گردشگری در حوزه توریسم درمانی نیاز به تسهیل ورود و خروج در مرزهای رسمی است اما متاسفانه مرز تمرچین پیرانشهر که شاهراه عمده گردشگری سلامت است و می تواند ظرفیت مناسبی برای ورود گردشگران سلامت اقلیم کردستان عراق، به کشور باشد، نادیده گرفته شده است و مشکلات مربوط به تردد مسافران بر این بخش از صنعت گردشگری ایران سایه انداخته است.
معاون دیپلماسی و اقتصادی وزیر امور خارجه نیز اخیرا در جریان بازدید از مرز تمرچین پیرانشهر بر افزایش مبادلات تجاری و گردشگری بویژه در حوزه سلامت دو طرف ایران و عراق تاکید کرد و گفت: باید در جهت افزایش مبادلات تجاری و گردشگری بویژه حوزه سلامت بین دو کشور گامهای اساسی برداشته شود چرا که مرز تمرچین پیرانشهر برای تحقق این مهم دارای بهترین ظرفیت است.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از کردپرس، آذربایجان غربی به برنامه ریزی دقیق و اصولی و مدیریتی قوی و کارآمد نیاز دارد تا از این ظرفیت ها در جهت توسعه، اشتغال و رونق اقتصادی استان استفاده کند و گردشگری سلامت را به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت گردشگری، از طریق تبلیغ و معرفی ظرفیت‌های استان به سمت تحرک در کسب‌وکارهای عرصه سلامت و گردشگری سوق دهد.
Arazazarbaijan.ejtemai@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۳۰ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۶ ب.ظ

دیدگاه


یک + 8 =