استاندار آذربايجان غربي خواستار شد

توجه شهرداران به خدمت‌رسانی فارغ از گرایش‌های سیاسی

توجه شهرداران به خدمت‌رسانی فارغ  از گرایش‌های سیاسی

گروه خبر: استاندار آذربایجان غربی گفت: باید از کارشناسان مجرب بدون توجه به عقاید حزبی و سیاسی در جهت عمران شهرها بهره برد.
به گزارش آرازآذربایجان قربانعلی سعادت در دومین روز از نشست تخصصی سرمایه_گذاری شهرداران استان با تاکید بر استفاده از ظرفیت ویژه سرمایه گذاری و سرمایه_گذاران در شهرهای استان اظهار کرد: رفع مشکلات مردم هدف اصلی مدیریت شهری و استانی است اما باید شهرداران در نظر داشته باشند که باید خدمات رسانی فارغ از گرایش‌های سیاسی باشد.
وی با بیان اینکه باید از کارشناسان مجرب و کارآفرینان و افراد خلاق بدون توجه به عقاید حزبی و سیاسی در جهت عمران شهرها بهره برد، افزود: فردی را که توان مدیریتی ندارد نباید پست مدیریتی را قبول کند.
سعادت با بیان اینکه ما هرگز ادعا نداریم که فاقد عیب هستیم، اضافه کرد: هیچ فردی فاقد عیب و نقص نیست اما باید سعی کرد تا از توانایی کسانی بهره‌مند شد که فارغ از انگیزه حزبی گرایی باشد.
وی بیان داشت: تنها خواسته ما حاکم شدن فضای همدلی و مشارکت بین مسئولان است تا استان را در جهت پیشرفت و توسعه هدایت کنند. وی با اعلام اینکه آذربایجان غربی دارای بودجه عمرانی خاصی نیست، ادامه داد: شهرهای آذربایجان غربی به غیر از چند شهر بزرگ، از درصد پایینی از درآمد شهری برخوردارند چرا که شهرهای زیبا دارای شهروندانی با وضعیت مالی خوبی هستند و در بسیاری از امورات سرمایه گذاری شرکت دارند.
سعادت خاطر نشان کرد: مدیریت بدون پول امری مهم در زمان کنونی و بودجه کم عمرانی استان است و از مطالبه روز مدیریت استانی و شهرستان‌هاست که باید به آن توجه کرد.
*بدهکاری ۱۷۰۰ میلیارد تومانی دستگاه‌های اجرایی استان به پیمانکاران
استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه از زمان‌های گذشته تا کنون یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی دستگاه‌های اجرایی استان به پیمانکاران طرح‌های عمرانی بدهکارند در حالی که بودجه عمرانی امسال استان ۱۹۰ میلیارد تومان پیش بینی و تصویب شده است، بیان داشت: با احتساب این ارقام باید مردم استان ۱۰ سال بدون وجود امکاناتی منتظر باشند تا این بدهی‌ها را تسویه کنیم در حالی که این امر امکان پذیر نیست و باید مدیریت بدون پول را در استان اجرا کرد.لزوم راه اندازی شورای راهبردی در شهرهای استان وی ضمن تاکید بر اینکه برای مدیریت بدون پول شهرها باید برنامه_ریزی اصولی و دقیق داشت و با فکر و اندیشه حرکت کرد گفت: شهرداری‌ها باید با تشکیل شورای راهبردی مسائل و مشکلات را بررسی اولویت بندی و روش‌های تامین منابع مالی طرح‌ها را تدوین و طی برنامه ریزی‌های کوتاه و بلند مدت بر اساس طرح‌های تفصیلی شهرها اقدامات لازم را انجام دهند.
وی خاطر نشان کرد: شوراها به عنوان پایه و اساس مدیریت کشور هستند و تفکری که در شوراهای شهر حاکم است می‌توانند مدیریت بدون پول را در جامعه ترویج دهند.
ادامه از صفحه۱: سعادت اذعان داشت: تمامی افرادی که در دستگاه‌های اجرایی فعالیت دارند، دارای افکاری بسته در جهت ارائه پیشنهادات هستند و باید از ظرفیت افراد خلاق در راستای عمران شهری و افزایش خدمات رسانی بهره‌مند شد. سعادت با بیان اینکه در حوزه اجرا دولت باید همه آحاد جامعه را یکسان در نظر بگیرد، تصریح کرد: ارزش گذاری بین شهروندان قابل قبول نبوده و همه باید به صورت یکسان و عادلانه از خدمات شهری و عمران و آبادانی بهره ببرند که در این راستا نیازمند همکاری و همدلی نمایندگان مجلس دولتمردان و شورای شهر و شهرداری‌ها با یکدیگر هستیم.
شهرداری‌ها بدون تکیه بر سرمایه گذاری قادر به اجرای طرح‌های زیربنایی نخواهند بود.
دکتر هادی بهادری معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی نیز با بیان اینکه در ترسیم سند چشم انداز توسعه نظام و نیز سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بر اصل سرمایه گذاری به عنوان محور توسعه شهری تاکید شده است افزود: بر این اساس همه مسئولان موظف به حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی هستند.
وی تصریح کرد: تمام نتایج و مظاهر مطلوب اقتصادی همچون اشتغال، ارتقای کمیت و کیفیت تولید کالاها و خدمات و رفاه و استاندارد زندگی و افزایش صادرات کالاها با ارزش افزوده بیشتر تنها از طریق افزایش کمیت و ارتقا کیفیت سرمایه گذاری حاصل می‌شود.
وی با بیان اینکه شهرداری‌ها در راستای تحقق اهداف و رسالت‌های خویش بدون تکیه بر سرمایه گذاری بخش خصوصی قادر به اداره مطلوب شهر و اجرای طرح‌های زیربنایی نیستند، ادامه داد: بر این اساس شهرداری‌ها نمی‌توانند انتظارات و مطالبات روز افزون شهروندان را با منابع محدود داخلی جوابگو باشند و نخواهند توانست از سرمایه گذاری بخش خصوصی که محور و اساس توسعه پایدار شهرداری‌ها است، استفاده کنند.
بهادری با اعلام اینکه آذربایجان غربی تمامی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مربوط برای جذب سرمایه گذار در تمامی حوزه‌های شهری را دارد و از این جهت جزء نادر استان‌های کشور است گفت: از شهرداران، اعضای شوراهای اسلامی شهرها، مدیران دستگاه‌های اجرایی انتظار می‌رود با اتخاذ تدابیر مناسب ضمن جلوگیری از خروج و انتقال سرمایه بخش خصوصی به دیگر استان‌ها، زمینه را برای جذب سرمایه_گذاران داخلی و خارجی فراهم نمایند.
علی داداش زاده مدیر کل دفتر امور شهری استانداری آذربایجان غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه امروزه شهرداری‌ها کارهای سختی را در جهت تامین نیازهای مردم انجام می‌دهند اظهار کرد: امیدواریم با تدبیر، کمک‌ها و ارتقا سطح آگاهی شهرداران با اجرای این جلسات رضایت شهروندان را جلب کنیم.
وی برنامه ریزی را اساسی‌ترین کار هر مدیری عنوان کرد و تصریح داشت: رسیدن به اهداف، چشم انداز و استراتژی در هر کاری نیازمند برنامه ریزی است. عدم داشتن برنامه_ریزی هر مدیری را یقینا دچار روزمرگی خواهد ساخت که مقابله با آن نیازمند تعریف برنامه و گام‌های مشخص است.
وی با بیان اینکه آموزش‌های شهرداری‌ها در کشور از سال ۸۳ آغاز شده است، افزود: در سال ۸۳ الی ۸۴ آذربایجان غربی در رتبه ۲۴ کشوری قرار داشت اما در سال‌های ۸۶ تا ۹۰ جز ۳ استان برتر کشور شناخته شد.
وی با اشاره به اینکه هر شهرستانی دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های ویژه‌ای است و باید آن را قدر دانست، اظهار کرد: شهرداران باید جهت جذب سرمایه گذاران، نقاط قوت شهرستان‌ها را شناسایی و تهدیدهای را نیز مشخص کنند.
وی با بیان اینکه بحث سرمایه گذاری نقطه وصل همه سیاست‌ها و برنامه‌های ماست خاطر_نشان کرد: در سرمایه گذاری گام‌های مختلفی وجود دارد و تنها دادن یک مکانی برای یک پیمانکار به هیچ عنوان سرمایه گذاری محسوب نمی‌شود.
داداش زاده با اعلام اینکه در سال‌های گذشته اعتبارات آموزشی شهرداران به معاونت آموزشی اعطا می‌شد اما اکنون این اعتبارات به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود و باید شهرداری‌ها نسبت به برگزاری آن‌ها اقدام کنند، گفت: از ۴۲ شهر موجود در آذربایجان غربی تنها شهرداری ارومیه مبادرت به برگزاری این جلسات داشته است.وی اضافه کرد: امروزه شاهد هستیم که آموزش نیروهای انسانی چه تاثیری را ارتقا شهرداری داشته است که بر این اساس در سال ۹۳ برای حرکت در این راستا دو سفر آموزشی نیز برای شهرداران در نظر گرفته شده است.
مدیر کل دفتر امور شهری استانداری آذربایجان غربی با تاکید بر لزوم بهره مندی تمامی شهرداری‌های شهرهای استان به فناوری‌های it، و الکترونیکی کردن شهرداری‌ها تصریح کرد: متأسفانه در برخی از شهرهای کوچک، شهرداری‌ها در راستای الکترونیکی کردن با مشکلاتی روبه رو هستند که برای رعایت عدالت لازم است به صورت متمرکز این شهردارها با هماهنگی با سازمان فناوری شهرداری ارومیه و کشور و غیره در راستای بهره_مندی از این امکانات قدم‌های اساسی بردارند.
داداش زاده در خاتمه خاطر نشان کرد: اکثر شهرداران جدید استان، در دور جدی یا از شهری به شهر دیگر جا به جا و یا ابقا شده‌اند که این جای امید است که برنامه‌های استان بر اساس انتظارات پیش رود.
قوانین ما شفافیت لازم جهت حرکت در مسیر وصول درآمدهای پایدار را ندارد
محمد حضرت پور شهردار ارومیه نیز در این جلسه با بیان اینکه هنوز قوانین ما شفافیت لازم را ندارد تا به سمت وصول درآمدهای پایدار حرکت کنیم، افزود:شهرداری‌ها امروز با وجود کمک‌های دولت و درآمدهایی هنوز نتوانسته‌اند خدمات شهری مطلوب را به شهروندان اعطا کنند
وی ادامه داد: باید مدیریت شهروندی به سمت مطلوبیت حرکت کند و این امر با سرمایه_گذاری امکان پذیر است.
حضرت پور با اعلام اینکه باید تمامی زمینه‌ها جهت حضور سرمایه گذار در شهرها ایجاد شود، تصریح کرد: باید قبول کرد که هدف سرمایه گذاران از سرمایه گذاری کسب سود است نه زیان. اگر این امکان را برای سرمایه_گذاران ایجاد تکنیک مطمئنا هیچ سرمایه_گذاری آمادگی سرمایه گذاری در شهر یا استان ما را نخواهد داشت.
لزوم حمایت از سرمایه گذاران کوچک در شهرستان‌ها وی ضمن تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران کوچک در شهرها و استان گفت: نباید در کنار سرمایه گذاران بزرگ از وجود سرمایه گذاران کوچک غافل شد چرا که سرمایه گذاران کوچک، زمینه‌های بسیاری را برای سرمایه گذاران بزرگ فراهم خواهند آورد.
وی با بیان اینکه هرگز قرار نیست تمامی سرمایه گذاری‌ها به سمت مسکن بروند تصریح کرد: در کنار تولید مسکن اگر سرمایه_گذاران نسبت به سرمایه گذاری اقدام کنند دولت باید سیاست‌های تشویقی خود را اعمال کند در غیر این صورت تورم‌های سال‌های گذشته ایجاد خواهند شد.حضرت پور خاطر نشان کرد: ظرفیت‌های بسیار کوچک زیادی وجود دارد که اگر شهرداران نسبت به شناسایی آن‌ها اقدام کنند به سرمایه گذاری‌های پایدار و مهمی دست خواهند یافت.شهردار ارومیه تصریح کرد: هر کاری که در توسعه شهری انجام می‌شود همگی در راستای ارائه خدمات مطلوب به شهروندان است که باید در این راستا مردم نیز کمک حال مسئولان باشند.
وی در خاتمه سخنان خود سرانه خدماتی هر شهروند ارومیه‌ای را ۱۵۰ هزار تومان و سرانه عمرانی هر شهروند ارومیه‌ای را ۶۵۰ هزار تومان عنوان کرد.
ارومیه بدون ایجاد تغییر نگرش و برنامه ریزی به شهری ایده آل تبدیل نخواهد شد
خاتمی مدیر سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری ارومیه هم در این جلسه با اشاره به اینکه شناخت، طرح تئوری برتر و نشانه شناسی با رویکرد های معاصر سازی مدیریت شهری لازمه حرکت در زمان و مکان مناسب بوده و شرایط حال و گذشته و آنچه که در آینده می‌تواند تصویر شود، رقم خواهد خورد، اظهار کرد: در این راستا ارزیابی، مدیریت، تصمیم_گیری و اجرا در زمان، سرمایه گذاری در تمامی شاخه‌ها را توسعه بخشیده و متناسب با رشد اجتماعی خواهد بود.
وی افزود: نگرش انسان با زندگی اجتماعی یک نیاز، نیازمندی به فراهم کردن مکان مناسب جهت ارتباط، حرکت و تجارت را می‌طلبد اذعان داشت: در این زمان نگاه نو و اقدام بر اساس تئوری نوین نیاز، کنار زدن نگاه‌های فسیلی و فاصله گرفتن از مدیریت سنتی است.
خاتمی با اعلام اینکه سرعت حرکت تکنولوژی و دستیابی به فناوری‌های برتر و سرعت تغییر شکل زیستگاه‌های بشری باعث ایجاد شکاف ما بین نیازها و توسعه شهرها گردیده است، ادامه داد: مدیریت سنتی برای زمان گذشته و شرایط گذشته، مدیریت زمان برای حال و آینده و آنچه که شروع از خود و خود ما برای درست اندیشیدن و درست زیستن می‌باشد.وی با بیان اینکه شهر ارومیه بدون ایجاد تغییر در نگرش، مدیریت برنامه ریزی و کنار گذاشتن روش‌های معمول که در زمان خود هم تاثیرگذار نبودن به شهری ایده آل تبدیل نخواهد شد، تصریح کرد: سرمایه گذاری در بخش تفکر با شرایط فراهم شده مورد نیاز متفکران به نتیجه خواهد رسید و به فراخوان کشیدن متفکران بدون فراهم کردن شرایط مورد نیاز آنان، در چهارچوب قرار دادن همچون روش‌های سنتی به نوعی همانند حرکت در گذشته و ایجاد فاصله بیشتر بر اساس نیازهای شهرنشینی و توسعه شهری است.
مدیر سرمایه گذاری و مشارکت شهرداری ارومیه در خاتمه سخنان خود سرمایه گذاری را استقلال فکر و ایده‌ها، اختیارات و مدیریت زمان عنوان کرد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۵:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


3 + یک =