رئيس اتاق بازرگاني اروميه:

توافق اتاق بازرگانی ارومیه وعراق برای صادرات ۲۰۰هزارتنی سیب

توافق اتاق بازرگانی ارومیه وعراق برای صادرات  ۲۰۰هزارتنی سیب

گروه خبر:در نشست جمع بندی مسئولان اتاق بازرگانی ارومیه و جهادکشاورزی آذربایجان غربی با تجار و کارشناسان وزارت کشاورزی عراق توافقات اولیه برای صادرات محصولات کشاورزی از استان به این کشور انجام شد.
در این نشست حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت : استان آذربایجان غربی با دارا بودن بیشترین مرز زمینی با کشور عراق و داشتن محصولات متنوع و با کیفیت کشاورزی میتواند نقش پررنگی در صادرات این محصولات به عراق داشته باشد.
وی افزود : انتظار ما از مسئولان عراقی با توجه به نزدیکی فرهنگی دو کشور افزایش مراودات محصولات کشاورزی بجای همکاری با کشورهای دیگر است و مطمئن هستیم پتانسیل_های کافی در استان آذربایجان غربی با توجه به کیفیت بالای محصولات وجود دارد.
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه تصریح کرد : در چند روز گذشته هیئت هایی از کشور عراق برای بازدید از باغات و واحدهای تولیدی صنایع تبدیلی مراجعه کردند و خوشحال هستیم کیفیت و مرغوبیت محصولات ما باعث رضایت شما شده است و انتظار داریم در صورت هرگونه ایراد و مشکل نظرات شما را برای جمع بندی دریافت کنیم.
مقصود قربانی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : بازدید از باغات مختلف و نحوه کاشت و عمل آوری در برداشت سیب و عدم آلودگی این محصولات توسط هیئت عراقی مورد بازدید قرار گرفت که رضایت آنها را چه از باغات و چه از سردخانه ها و نوع بسته بندی فراهم آورد.
وی افزود : در جلسه دیشب در مورد نحوه از بین بردن آفات در تولید سیب بصورت مبسوط توضیحاتی ارائه شد و امروز هم هیئت عراقی از باغات مختلف مورد نمونه برداری قرار گرفت ضمن اینکه از نحوع صدور گواهی سلامت ، آزمایشگاه ها در مرز تمرچین بازدید بعمل آمد.
معاون بهبود تولیدات گیانی جهادکشاورزی استان تصریح کرد : اقدامات اساسی در راستای کاهش مصرف سموم و مبارزه بیولوژیکی با آفات را در برنامه های کاری این نهاد قرار داده ایم که وجود ۲۸ آزمایشگاه خاک شناسی ، ۴۱ کلینیک گیاپزشکی و تولید ۲۶ نوع میوه و محصول کشاورزی شاهد این مدعاست.محمد جاسم علی الهاشمی مدیر قرنطینه نباتات وزارت کشاورزی عراق هم ضمن تشکر از مسئولین ایرانی و استان آذربایجان غربی بابت تبادل اطلاعات ، گفت : بحث تجارت بین دو کشور ایران و عراق در سطح وسیع وجود دارد که وجود مشکلاتی در این زمینه بخصوص بعضی تجار غیرقانونی طبیعی است که باید دو طرف برای کاستن از این مشکلات تلاش کنند.
وی افزود : برای همکاری های بیشتر و رفع سوء تفاهم ها نیاز است بعد از بازگشت کشور عراق بررسی های لازم صورت گیرد تا در جلساتی در سطح وزارتی برای افزایش تبادل و تجارت محصولات کشاورزی توسعه بیشتری پیدا کنیم.
حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت : آنچه مسئولین عراقی درخواست کردند ، بر خود وظیفه می دانیم در مورد کیفیت و مشکلات موجود بررسی های بیشتری داشته باشیم و به آنها دقت و توجه خاصی داشته باشیم.
وی افزود : بازدید از واحدهای تولید کنسانتره انجام خواهد شد ، هیئت عراقی به کیفیت بالای این محصول را مشاهده خواهند مرد.
رئیس اتاق بازرگانی ارومیه تصریح کرد : در صورت موافقت طرفین از ۱میلیون و سیصد هزار تن سیب تولیدی استان بیش از ۲۰۰هزار تن از محصولات درجه یک و ممتاز به این کشور ارسال خواهد شد.
انتظار تصریح کرد : سیب آذربایجان غربی به لحاظ بالا بودن استیته و PH مناسب جزو محصولات خاص در جهان به شمار می رود ضمن اینکه کنسانتره انگور قرمز استان بعد از محصول کشور فرانسه در رتبه دوم بیشترین درخواست خرید در جهان را دارد.
وی ادامه داد : حضور هیئت عراقی بعنوان نقطه آغاز افزایش مراودات تجاری بین استان و کشور عراق خواهد بود.
محمد جاسم علی الهاشمی مدیر قرنطینه نباتات وزارت کشاورزی عراق هم گفت : متاسفانه برخی تجار با وارد کردن محصولات با کیفیت بسیار نازل باعث بروز مشکل در بخش مراودات دو کشور هستند که مسئولین باید با همکاری لازم برای کاستن از تخلفات تلاش کنند.
وی افزود : با توجه به ورود محصولات بی_کیفیت و برگشت داده شدن از سوی عراق بعنوان مقصد علاوه بر ضرر تجار در این زمینه هر دو کشور نیز متضرر میشوند که نیاز است این بازدید و کنترل از مبدا قرار بگیرد ضمن اینکه قوانین بهداشتی نیز بصورت دقیق و توجه بیشتر اعمال شود.
مدیر قرنطینه نباتات وزارت کشاورزی عراق تصریح کرد : در صورت رعایت در کیفیت محصولات صادراتی ، مراودات اقتصادی و تجاری دو کشور افزایش یافته و نظر مثبت مسئولین دو کشور نیز برآورده خواهد شد ، لذا از مسئولین ایرانی و استان آذربایجان غربی درخواست همکاری بیشتر در زمینه کنترل تجار و قرنطینه نباتی هستیم.
حسن انتظار رئیس اتاق بازرگانی ارومیه گفت سازمان های نظارتی مانند قرنطینه نباتی و ادارات نظارتی بر مواد غذایی وظیفه کنترل دقیق محصولات را دارند که در این زمینه با تاکید سعی در افزایش کیفیت و نبود مشکلات در این زمینه را صورت خواهیم داد و برای از بین بردن تخلفات تلاش لازم را خواهیم داشت.
وی افزود : در خاتمه از مسئولین عراقی درخواست داریم در صورت بروز مشکل یا هرگونه اتفاقی از طریق تماس با مسئولین کشورمان و استان آذربایجان غربی اطلاع دهند تا مانع ادامه این مشکلات و تخلفات فراهم شود.
اسمعیل کریم زاده رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : تبادلات تجاری بین ایران و عراق با وجود بیش از ۵ گمرک رسمی در بالاترین رقم خود قرار دارد.
وی افزود : با پیشنهاد وزارت کشاورزی عراق مبنی بر سفر هیئتی از این کشور برای بازدید از باغات ، واحد های تولیدی و … برای افزایش صداقت طرفین ، خوشبختانه هیئتی از بخش کشاورزی این کشور به استان آذربایجان غربی سفر کردند که توانست اعتماد طرفین به یکدیگر را افزایش دهد.
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد : حسن همجواری و برادری و نزدیکی دینی و فرهنگی دو کشور برای تداوم و یک تجارت سالم کمک می کند که این بازدید هم حسن اعتماد طرفین را افزایش داده است.
کریم زاده گفت : واقعیت های نشان داده شده در بخش تولید محصولات ، نگهداری در سردخانه ها ، بسته بندی و … نتایج خوب و مثبتی برای هیئت عراقی داشته که می تواند آینده ای روشن بین آذربایجان غربی و کشور عراق را داشته باشد.
وی ادامه داد : اتاق بازرگانی بعنوان مسئول تجارت کشورها خواهد بود که در این زمینه مسئولین باید بصورت تمام وقت در حل و برطرف کردن مشکلات احتمالی تلاش لازم را داشته باشند.
به گزارش خبرآنلاین ، رئیس جهاد کشاورزی استان در پایان تصریح کرد : امیدواریم این همکاری و سفرهای تجاری برای نزدیک شدن دو کشور در منطقه برای افزایش مراودات تجاری ، اقتصادی و علمی ادامه داشته باشد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۷:۰۱ ق.ظ

دیدگاه


7 − یک =