تنها موجود زنده دریاچه ارومیه در خطر انقراض قراردارد

تنها موجود زنده دریاچه ارومیه در خطر انقراض قراردارد

گروه خبر: معاون فنی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی از کاهش سطح تراز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: تنها جاندار دریاچه که ارویا نام دارد که با خطر انقراض مواجه است.
حجت جباری معاون فنی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی ؛ در خصوص آخرین وضعیت دریاچه ارومیه اظهار داشت: سطح تراز دریاچه ارومیه به دلیل گرم شدن هوا و تبخیر زیاد تاحدودی کاهش داشته که این یک امری طبیعی در فصل بهار است.
جباری در رابطه با بالا رفتن تراز دریاچه ارومیه در فصل های زمستان و بهار گفت: هر سال در این فصل‌ها دریاچه در حال آبگیری است و به همین دلیل تراز دریاچه بالا می رود اما همزمان با گرم شدن هوا و کم شدن ورودی آب به دریاچه، شاهد کاهش تراز و تبخیر آب دریاچه ارومیه هستیم که این مسئله از اوایل یا اواسط فصل پاییز اتفاق می_افتد و این یک امر طبیعی است و در تمام دریاچه های دنیا روی می دهد.
معاون فنی اداره کل محیط زیست استان آذربایجان غربی با اشاره به وضعیت کنونی تالاب‌های اطراف دریاچه ارومیه افزود: تالاب ها اغلب به دو قسمت فصلی و دایمی تقسیم می‌شوند.
بیشتر تالاب ها فصلی هستند یعنی در زمان بهار آبگیری می شوند و تا آواخر تابستان شاهد خشک بودن آن ها هستیم مانند تالاب آق گل در ماکو که یک تالاب فصلی است اما بعضی تالاب_ها دایمی هستند مانند تالاب سودوز که همیشه پر آب و سطح تراز بالایی دارد.
تالاب‌های دیگر استان مانند دریاچه ارومیه وضعیت مشابهی دارند یعنی با گرم شدن هوا و تبخیر آب سطح تراز آنها کاهش می‌یابد و در فصول دیگر به دلیل برف و بارندگی و افزایش ورودی آب ‌سطح دریاچه افزایش می‌یابد.
وی در خصوص ورودی اصلی دریاچه ارومیه تصریح کرد: ورودی اصلی دریاچه ارومیه از ۲ رودخانه زرینه و دیرینه نشأت می‌گیرد.
در حال حاضر با توجه به اینکه در اواخر فصل بهار هستیم و برف_ها آب شده‌اند و فصل_کشاورزی آغاز شده و کشاورزان از آب رودخانه ها برای زمین های کشاورزی استفاده می‌کنند.
میزان آورد رودخانه هم به نسبت اوایل فصل بهار به علت کم شدن بارندگی کم می شود چراکه میزان خروجی در این فصل از میزان ورودی آب به دریاچه بیشتر است، به همین دلیل سطح تراز دریاچه پایین می‌آید که این یک امر طبیعی است. جباری از آخرین تراز دریاچه ارومیه تا یک هفته گذشته خبر داد و گفت: تراز دریاچه ارومیه تا هفته گذشته ۱۲۷۰/۹۹ بود که می‌توان گفت در این هفته به علت گرما و تبخیر این تراز تا ۷ سانتیمتر کاهش یابد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از باشگاه خبرنگاران ، وی در رابطه با تنها جاندار دریاچه که ارویا نام دارد، تصریح کرد: این جاندار که مختص دریاچه ارومیه است با کاهش جمعیت روبه شده است، این جاندار را زمانی می‌بینیم که دریاچه آبگیری می شود و شوری آن کمتر از گذشته است.
تعداد این جاندار در دریاچه در حد نورمال نیست.
این موجودات بیشتر در آب‌های شور دیده می‌شوند اما با خطر انقراض مواجه هستند.
این در حالیست که دریاچه ارومیه یکی از مسئله هایی است که هرچه بیشتر از روی بحران کم آبی آن می_گذرد بیشتر مورد توجه قرار میگیرد و به مرور زمان گاه گاهی امیدها نا امید و هراز گاهی نیز با نزول رحمت الهی نور امیدها دوباره روشن می_شود.
از دیگر مسئلی که دریاچه ارومیه را به عوان دغدغه ای برای اصحاب رسانه، مردم و گاها مسئولان تبدیل شده است.
ریزگردهای نمکی است که با خشکی “اورمو گولو” در هوا معلق و سبب بیماری های تنفسی و ریوی می شود؛ همین نیز باعث می شود تا خبرنگار قلم به دست شده و توجه مسئولان را به این سمت جذب کند.از عوامل دیگری که ریزگردهای نمکی به وجود می آورند از بین بردن کشاورزی و اراضی منطقه های نزدیک دریاچه ارومیه می باشد؛ از این موضوع زمان بسیاری می_گذرد ولی هنوز نتیجه ای به دست نیامده است.
فرهاد سرخوش، مدیر دفتر استانی ستاد احیای دیاچه ارومیه در رابطه با ریزگردهای نمکی گفت: دانشکده علوم پزشکی آذربایجان غربی و شرقی در این رابطه مطالعات انجام داده و طرح کهورت اجرا می کند که در ۳۰ کیلومتری دریاچه ارومیه ماه به ماه آزمایش های را انجام می دهند تا ببیند چه اتفاقاتی در این مناطق رخ می دهد، که این طرح فعلا در مرحله مطالعاتی می باشد.
سرخوش در رابطه با تثبیت ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه افزود: اولویت اصلی احیای دریاچه ارومیه تثبیت ریزگردهای نمکی دریاچه می باشد یعنی بحث تثبیت پروژه اولویت دار است.
برای این که این تثبیت انجام بگیرد در مناطقی که دریاچه خشک شده و ریز گرد تولید می شود شروع به کاشت درختچه های شورزار کرده ایم که میتوانند جلوی افزایش ریزگرد ها را بگیرند.
وی ادامه داد: اقدام بعدی برای تثبیت ریزگردها مالت پاشی است که در حال انجام است، تقریبا ۸۰ درصد محلاتی که دچار ریزگرد هستند مالت پاشی شده اند و این پروژه ادامه دار است و قسمت هایی که احیا نمی شوند مجددا به این طریق تثبیت می شود.پس از دریافت اطلاعاتی از مدیر دفتر استانی ستاد احیا دریاچه ارومیه، با نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی سید هادی بهادری نیز در خصوص مهار این ریزگردها مضاحبه کرده و وی چنین پاسخ داد که: اولین قدم برای مهار ریزگردهای نمکی شناسایی کانون های ریزگرد هست که یک سری اقدامات برای شناسایی این کانون ها صورت گرفته است برای مثال، کانون جبل یکی از بزرگترین کانون_های ریزگرد نمکی ارومیه است.وی با بیان این که روش بیولوژیک اقدامی است که برای تثبیت ریزگردها شروع شده ادامه داد: اولین اقدامی که صورت گرفته بسته به نوع خاک و شرایط موجود روش های چاله زنی و شیارزنی و بحث های کاشت درختچه میباشد اقدام بعدی روش تثبیت شیمیایی می باشد که بحث های مالت مطرح است و در قسمت هایی که وضعیت بحرانی است اجرا میشود که اکثرا مالت های بیولوژیکی است .
بهادری عنوان کرد: برای تامین آبی دریاچه ارومیه حفر تونل از سردشت به نقده برای انتقال آب است که تا کنون ۱۲ کیلومتر از این تونل حفاری شده است.
با مصاحبه با این دو مقام مسئول اقداماتی را بیان کردند که نتیجه مثبتی داشته و به گونه ای هستند که مردم امیدوار می شوند ولی در مصاحبه با نادر قاضی پور، نماینده دیگر مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی چنین نگرش مثبتی را ارائه نداد و در رابطه با سطح آب یگانه نگین فیروزه ای آذربایجان اظهار کرد: متاسفانه دادن آمار کذب به مردم به روال عادی تبدیل شده، در سایت وزارت نیرو تراز ارتفاع اب دریاچه ارومیه هر روز ثبت می شود.
چند روز پیش مشخص شد که ارتفاع آب دریاچه ارومیه نسبت به سال ۹۲ تا الان ۱۱ سانتی متر کاهش داشته است پس در نتیجه دریاچه ارومیه در این چند سال احیا نشده بلکه کاهش هم داشته است.
نماینده مردم ارومیه در گفتگو با باریش نیوز ادامه داد: مسئولین اعلام کرده اند که دریاچه با افزایش ارتفاع همراه بوده، این درحالی است که سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به سال قبل ۱۱ سانتی متر کاهش داشته است، این آمار نشان دهنده ی آن است که آمار کذب به ملت داده می_شود.حال با چنین نکته نظراتی دوباره به این نتیجه می رسیم که تنها راه احیا دریاچه ارومیه تکیه به درگاه الهی می باشد؛ مسئولین نیز باید به این مسئله توجه بسیاری کنند چراکه دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین جاذبه ای است که سبب جذب گردشگران خارجی و داخلی می شود لذا جذابیت آن را با اهمیت به آن و تدبیر برنامه های درست و سطح بالا می توان دوباره برگرداند.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۷:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 3