تله کابین ارومیه بعد از گذشت ۲۰سال همچنان در ایستگاه نخست

تله کابین ارومیه بعد از گذشت ۲۰سال همچنان در ایستگاه  نخست

رقیه وکیلی
گروه گزارش: پروژه تله‌کابین ارومیه به عنوان طولانی‌ترین تله کابین غرب آسیا با گذشت ۲۰ سال از کلنگ زنی و اعطای مجوز و اراضی ملی به شرکت هنوز منتظر آغاز عملیات است و با وجود گذشت زمان مجوز شرکت سرمایه گذار لغو نشده است. خبرنگارما برای شفاف سازی و اقدامات انجام شده پیگیر موضوع شده و با چند تن از مسوولین استان مصاحبه‌ای ترتیب داده است.
شرکت هزاره غرب به تعهدات خود عمل نکرد
مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی اظهار داشت: شرکت هزاره غرب به تعهدات خود عمل نکرده است و دلیل بلاتکلیفی و راکد ماندن این پروژه عدم تعهد شرکت هزاره غرب به وعده‌های داده شده است.
وی ادامه داد: مشکل اصلی مجری پروژه تله‌کابین، مبنی بر مسدود بودن حساب‌های بانکی و شفاف نبودن مسایل مالی است که با همکاری دادگستری و ستاد مقاومتی این حساب‌ها اگر آزاد شود مشکلات مالی و حسابی شرکت تا حدودی حل می‌شود.
جباری تصریح کرد: بخشی از تجهیزات تله‌کابین طی سال‌های گذشته از طریق گمرک و به دلیل تعلل در ترخیص آن، به سازمان تملیک تحویل شده و برای آزادسازی این اقلام، باید شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مورد تایید سازمان ملی استاندارد، تجهیزات موجود را بررسی و در صورت تایید کیفیت، این تجهیزات آزادسازی شود.
وی ادامه داد: براساس پیگیری‌های انجام شده از شرکت سازنده ترکیه‌ای تجهیزات تله‌کابین (HTM) برای عمل به تعهدات خود و ارسال سایر تجهیزات، قرار است سفری به ارومیه و بازدید از محل پروژه داشته باشند که به دلیل محدودیت‌های کرونایی در حال حاضر این سفر انجام نشده‌است.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی در تلاش است پروژه تله‌کابین به‌ عنوان مطالبه اصلی گردشگری استان را در سریع‌ترین زمان به اتمام برساند و افتتاح این پروژه مهم میسر شود.وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به کوهستانی بودن و طبیعت بکر و دست نخورده در بخش‌های آذربایجان‌غربی امکان ساخت تله کابین در چندین نقطه استان علاوه بر ارومیه نیز وجود دارد که از سرمایه گذاران برای ساخت تله کابین در این مناطق نیز دعوت می‌شود.
مدیر کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: در صورت اثبات صلاحیات مالی و فنی سرمایه‌گذاران اقدامات لازم برای صدور مجوزه‌های لازم در اسرع وقت انجام می‌شود تا سرمایه گذاران در گیر مشکلات اداری نشوند و به طور کامل از سرمایه‌گذار حمایت‌های لازم انجام می‌شود.
جباری اما در پاسخ به این‌که دلیل عدم لغو مجوز این شرکت با وجود ۲۰سال تعلل در اجرای پروژه چیست؟هیچ پاسخ روشنی نداشت.
نبودن تله کابین در آذربایجان‌غربی یک نقص است
سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در خصوص تله کابین ارومیه اظهار داشت: در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی از این طرح حمایت‌های لازم انجام شد و در آن زمان با مخالفت‌ها مسوولین و برخی نمایندگان مواجه شدیم که باعث تعطیلی و راکد ماندن این پروژه مهم شد.
وی افزود: در حال حاضر قفل بزرگی برای ادامه روند اجرایی شدن این طرح زده شده است که در تلاش احیای دوباره این پروژه عظیم هستیم که باعث توسعه عمرانی استان می‌شود.
سید ذاکر خاطرنشان کرد: تله کابین ارومیه مطالبه مردمی است و نبود آن در استان یک نقص است و نشاط مردم باید در نظر گرفته و نباید با بی مهری مواجه شود و ما تمام تلاش خود را برای احیایی این پروژه به کار خواهیم برد که هم موجب توسعه استان در امر گردشگری و اشتغالزایی پایدار برای استان خواهد شد.
عدم احراز مناسب شرایط مالی سرمایه گذار از عمده مشکلات پروژه های راکد استان است
سید محسن حمزه لو مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در خصوص پروژه راکد تله کابین ارومیه اظهار داشت: طبق آخرین جلسه برگزار شده در استانداری قرار بر این شد که اقلام موجود در گمرک رها سازی شود تا مجری پروژه تله کابین بتواند مراحل ساخت تله کابین را از سر بگیرد.
وی افزود: پروژه تله کابین ارومیه دارای حاشیه های زیادی است که باعث کندی و عدم پیشرفت در این پروژه شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی اذعان کرد: بزرگترین نقص در پروژه‌های عمرانی استان عدم انتخاب و شناسایی مناسب سرمایه گذار و احراز شرایط مالی سرمایه گذار است که باعث به وجود آمدن مشکلات فراوان در اجرایی شدن پروژه ها می‌شود.
تکلیف زمین‌هایی که اداره راه و شهرسازی برای اجرای پروژه تحویل این شرکت داده است چه می‌شود؟
حمزه لو خاطرنشان کرد: اداره راه و شهرسازی به طور جد پیگیر زمین‌های واگذاری به پروژه تله کابین ارومیه است و بارها تذکر کتبی به متولیان امر این پروژه داده شده است و بارها اقدام به لغو قرارداد کرده است که در صورت اجرایی نشدن و بلاتکلیفی پروژه قرار داد واگذاری اراضی ملی به پروژه تله کابین طبق قانون لغو می‌شود.
خاطر نشان می‌شود خبرنگارما چندین بار با روابط عمومی شرکت هزار غرب برای شفاف سازی تعهدات و وعده‌ها و اقدامات انجام شده در خصوص پروژه تله کابین تماس گرفته است اما پاسخی دریافت نکرده است.
تله‌کابین ارومیه پس از گذشت ۲۰ سال از زمان کلنگ زنی به جایی نرسیده، درحالی که در این مدت مجوز سرمایه‌گذار این طرح تمدید شده است.
سال ۷۹ زمزمه‌های احداث طولانی‌ترین تله‌کابین غرب آسیا در شهر مرزی ارومیه شروع شد و اکنون قریب به دو دهه است که این پروژه در حال احداث است اما پیشرفت فیزیکی آن در حدی نیست که بتوان تاریخی برای افتتاح آن مشخص کردکه بنا به گفته مسوولان وقت قرار بود طولانی‌ترین تله‌کابین غرب آسیا باشد و به یکی از ظرفیت‌های گردشگری شهر ارومیه تبدیل شود، اما محلی برای بازدیدهای مکرر مسوولان مربوطه بدل شده است و در این میان کسی نیست که به وعده‌های داده شده عمل کرده و به انتظارها پایان دهد این پروژه در صورت بهره‌برداری، می‌تواند در توسعه گردشگری و اشتغال‌زایی جوانان به ویژه اهالی این منطقه نقش به سزایی ایفا کند.
انتظار می‌رود در ماه‌های باقی مانده دولت مسوولین مربوطه پاسخ روشنی درباره این پروژه به مردم بدهند.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از فارس، با توجه به گذشت ۲۰ سال از اعطای مجوز و اراضی ملی به این شرکت، از نمایندگان، قوه قضاییه و مسوولین نظارتی استان انتظار می‌رود درباره این تمدید اعتبار و فرصت دهی به این شرکت شفاف سازی کرده و پاسخ سریع و روشنی به مردم بدهند.
در حالی که مردم برای گرفتن یک مجوز ساده با مشکلات فراوانی روبه رو هستند دلیل این‌همه مدارا با این شرکت چیست؟

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


هفت × 8 =