- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

تلاشی برای ترمیم امنیت روانی جامعه

Posted By admin On بهمن ۵, ۱۳۹۶ @ ۸:۳۷ ق.ظ In گوناگون | No Comments

لیلا واحدی
گروه تحلیل: گفت وگوی تلویزیونی اخیر دکتر روحانی با مردم تلاشی برای ترمیم امنیت روانی جامعه بود که بر اثر شرایط نامساعد اقلیمی، نوسانات ارزی، چالش موسسات مالی غیرمجاز، بروز اعتراضات در برخی شهرها و رخدادهایی چون زمین لرزه و حادثه دریایی برای نفتکش ایرانی تا حدی خدشه برداشت.
»حسن روحانی« رییس جمهوری دوم بهمن ماه بار دیگر در برنامه ای زنده حضور یافت تا درباره عملکرد دولت در حوزه های گوناگون و پاسخ به برخی پرسش ها با مردم سخن بگوید.
برکنار از موضوعات و حواشی مرتبط با گفت وگوی تلویزیونی همچون انتخاب مجری و تلاش برای تغییر فضای گفت وگو، محتوای سخنان رییس جمهوری، دیروز و امروز اصلی ترین موضوع بررسی و اظهارنظرهای سیاسی بود. روحانی در سخنان خود به پرسش های متنوعی پاسخ گفت که هرکدام مرتبط با مهمترین حوادث و چالش های اخیر کشور مطرح شد. با وجود تفاوت موضوعات و جنس جواب های رییس جمهوری، برایند این سخنان بازگرداندن آرامش به جامعه، رفع نگرانی ها و ترمیم تازه ترین خدشه ها بر امنیت روانی مردم بود.
به همین خاطر، گفت وگوی تلویزیونی روحانی را می توان حول محورهایی متعدد اما همراستا دسته بندی، بررسی و تحلیل کرد؛
*برخورد نفتکش ایرانی سانچی با شناور چینی در آب های پیرامونی این کشور در نیمه دی ماه حادثه ای را رقم زد که ۳۲ نفر از سرنشینان سانچی را به کام مرگ فرستاد. وقوع این حادثه نزدیک به سالگرد حادثه پلاسکو و مرگ ده ها هم وطن میان آب و آتش در هفته های اخیر خاطر بسیاری از ایرانیان را پریشان و پیگیری این رخداد را به مطالبه ای عمومی مبدل ساخت.
رییس جمهوری در این باره ضمن اشاره به اقدامات دولت از جمله تشکیل کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی و اعزام مسوولان و تیم های ایرانی به محل حادثه، از پیگیری های دولت برای شفاف شدن پرونده نفتکش ایرانی خبر داد.
دو ماه پیش از حادثه سانچی اما وقوع زلزله ۷٫۳ ریشتری در استان کرمانشاه نزدیک به پانصد کشته، هزاران نفر مجروح و حدود ۷۰ هزار بی خانمان برجای گذاشت. به گفته روحانی، مسوولان ارشد اجرایی از جمله شخص رییس جمهوری در کوتاه ترین زمان ممکن و به رغم وجود نگرانی های متعدد از تامین امنیت راهی مناطق زلزله زده شدند؛ اقدامی که به دور از جار و جنجال و نمایش های تبلیغاتی صورت گرفت تا جایی که حتی پرسش هایی را در مورد حضور رییس جمهوری در میان حادثه دیدگان برانگیخت و پس از این گفت وگو بود که تصاویر مربوطه انتشار یافت.
روحانی درباره اقدامات دولت پس از حادثه کرمانشاه بیان داشت که ۷۸۱۷ نفر بلافاصله پس از زمین لرزه با تلاش های امدادگران نجات دادند و به بیمارستان‌ها منتقل شدند که این کار بزرگی بود.*اظهارات روحانی درباره زلزله کرمانشاه و پراکندگی وقوع زمین لرزه در شهرهای مختلف کشور به شکلی مستقیم به نگرانی هایی اشاره داشت که به دلیل برخی ساخت و سازهای غیراستاندارد و چالش های جدی طرح مسکن مهر به شکل جدی افزایش یافته است.
رییس جمهوری خود با طرح انتقاداتی به مسکن مهر از برنامه دولت برای بازسازی بافت‌های فرسوده سخن گفت؛ برنامه ای که از سال ۹۳ آغاز شده، در بودجه ۹۷ نیز به آن توجهی ویژه صورت گرفته و به جز کاهش مشکلات بخش مسکن قادر به ایجاد هزاران فرصت شغلی خواهد بود.
*چالش های گوناگون اقلیمی همچنان که این روزها بر جان و روان شهروندان سنگینی می کند، بر سنگینی مسوولیت دولتمردان نیز افزوده و تکاپویی جدی را در میان مسوولان به دنبال داشته است. همزمان با گفت و گوی روحانی با مردم، سفر وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به خوزستان با هدف رسیدگی به اوضاع وخیم زیست محیطی این استان صورت گرفت.دیگر بخش مهم سخنان رییس جمهوری به جبران خسارات سپرده گذاران موسسات مالی غیرمجاز اختصاص یافت. روحانی بیان داشت که پرونده موسسات اعتباری غیرمجاز بسته شده و اکنون هیچ کدام از این موسسات نمی توانند همچون گذشته با دریافت مجوزهای بی حساب فعالیت کنند. به گفته روحانی تاکنون بانک مرکزی بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان منابع را به حل مشکلات ۹۸ درصد معترضان برمبنای یک‌سود متعادل اختصاص داده است.
روحانی علاوه بر این، کوشید تا التهابات پدید آمده بر اثر افزایش نرخ ارز را فرونشاند و به مردم اطمینان دهد ارز مورد نیاز آنان به بازار تزریق خواهد شد. به گفته وی «خوشبختانه درآمد ارزی ما بیشتر از مخارج ارزی است. تاپایان سال در مجموع ۹۰ میلیارد دلار درآمد نفتی و غیر نفتی کشور است و مخارج ما روی هم حدود ۷۰ یا ۷۵ میلیارد خواهد بود.» امیدبخش ترین قسمت سخنان رییس جمهوری در این زمینه تاکید وی بر این نکته بود که دولت هرگز برای تامین کسری بودجه به افزایش بهای ارز دست نخواهد زد.
بیان مشکل سپرده گذاران موسسات مالی غیرمجاز به دلیل ارتباط آن با نقطه آغاز اعتراضات در چند شهر، به موضوعات چون فیلترینگ فضای مجازی، اقتضائات دولت برای افزایش موقت محدودیت ها در این زمینه، عمل مسوولان به وعده باز نگاه داشتن ارتباطات مجازی و فرصت های شغلی ناشی از جریان آزاد ارتباطات مجازی کشیده شد. به گفته رییس جمهوری »بعضی فضاها قبل از دولت یازدهم بسته شد و کلید ما نتوانست آن را باز کند« با این حال »باید زیرساخت را فراهم کنیم و آزادی لازم را برای مردم فراهم کنیم.«به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، روحانی در پایان سخنانش بار دیگر تعهد دولت به وعده رفع فقر مطلق و دیگر مشکلات اجتماعی را یادآور شد و از مردم و نمایندگان آنان خواست تا ضمن حمایت از دولت برای تحقق این وعده ها با مسوولان همگام شوند.
EMAIL.agazadeh1@gmail.com


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%aa%d9%84%d8%a7%d8%b4%d9%8a-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d8%aa%d8%b1%d9%85%d9%8a%d9%85-%d8%a7%d9%85%d9%86%d9%8a%d8%aa-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%d9%8a-%d8%ac%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%87/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.