تقویت فعالیت‌های دینی راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی

تقویت فعالیت‌های دینی راهکار مقابله با تهاجم فرهنگی

گروه اجتماعی:مسئول دبیرخانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی بر ضرورت تقویت فعالیت‌های دینی برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان تاکید کرد.
به گزارش آرازآذربایجان، در مهندسی فرهنگی یک کشور تعیین جایگاه دین و نقش آن یکی از مهم‌ترین مباحث به شمار می‌رود که در تعامل‌ اقشار مختلف مردم به معنای واقعی کلمه تاثیر زیادی دارد، به طوری که در نحوه ارتباطات حتی در نوع تغذیه و … نیز تاثیر زیادی بر جا می‌گذارد، که این مهم در کشور ما بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.
همه ویژگی‌ها، الزامات و ضرورت‌های مربوط به دین در فرهنگ به معنای واقعی کلمه و همیشه نمود داشته و دیده شده است، تا جایی که هیچ انسان، کارشناس یا حتی شهروند منصفی تاثیر گذاشتن دین و فرهنگ بر یکدیگر را انکار نمی‌‌کند که این موضوع در طول سال‌های بعد از تاسیس نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش در کشور ما نمود پیدا کرده است.
در موضوع ارتباط بین دین و فرهنگ و غیرقابل تفکیک بودن این سری مباحث از یکدیگر انکاری وجود ندارد، ولی با این همه آذربایجان غربی به دلیل اقامت پیروان ادیان توحیدی در آن یک نمونه بارز به شمار می‌رود که نحوه فعالیت اقتصادی، تعامل‌ اجتماعی و زندگی مردم این خطه را در زمینه فوق می‌توان مورد بررسی قرار داده و در این ارتباط مطالعاتی انجام داد.بنابراین با در نظر گرفتن مقدمه مورد اشاره و ضرورت پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی با کیفیت و کمیت قابل قبول خبرنگار ما آذربایجان غربی در این زمینه و با عنایت داشتن به اهمیت پرداختن به فعالیت‌های فرهنگی متعدد و متنوع در این راستا گزارشی تهیه کرده است که به رشته تحریر در آورده و به این ترتیب چکیده آن از نظر مخاطبان می‌گذرد:
*تلاش برای توسعه فعالیت کانون‌های مساجد در آذربایجان غربی
مسئول دبیرخانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی حجت‌الاسلام اباذر بیگی پیرامون برنامه‌های این مجموعه برای سال جدید گفت: تا ۱۸ اسفند ماه سال گذشته ۴۶ خانه نور در مناطق مختلف آذربایجان غربی راه‌اندازی شده که امکاناتی در اختیارشان گذاشته شد.
این مسئول به توزیع لوازم و امکانات مختلف مانند تخته سفید، قرآن کریم، رحل و … بین خانه‌های نور و کانون‌های مساجد استان اشاره کرد و افزود: خانه‌های نور به معنای واقعی کلمه محل تجمع دوستداران قرآن به شمار می‌رود.
بیگی اضافه کرد: با حضور و مشارکت اساتید همچنین افراد صاحب علم و اندیشه برنامه‌های مختلفی با محوریت قرآن کریم به مرحله اجرا گذاشته شده و کلاس‌های قرآنی برگزار می‌شود.
وی در ادامه سخنان خود راه‌اندازی کانون‌های تخصصی در زمینه‌های مختلف برای فعالیت جدی و دقیق در یک حوزه مشخص را مورد اشاره قرار داد
و ی خاطرنشان کرد: در آذربایجان غربی می‌توان گفت که ۲۳ کانون تخصصی وجود دارد و در زمینه‌های گوناگون مانند مهدویت، هنرهای تجسمی، نمایشی و … مشغول فعالیت هستند، تا از طریق جذب حداکثری آحاد مردم، تاثیرهای مورد انتظار را در فرهنگ عمومی ایجاد کنند.
مسئول دبیرخانه نظارت بر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد آذربایجان غربی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی بین اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان تاکید و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌های راهبردی در این مجموعه سوق دادن آحاد جامعه به ویژه نسل جدید به سمت مطالعه است.
*باید برای آشنا کردن مردم با هنر دینی گام برداشته شود
رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی علیرضا نوروزی در ارتباط با اهمیت تلاش برای مقابله با تهاجم‌های فرهنگی به ، گفت: باید برای قدم برداشتن در این زمینه نسبت به ارائه آثار هنری فاخر و اصیل با رویکرد دینی اهتمام جدی صورت گیرد، تا اینکه آثار فعالیت‌های ضدارزشی دشمنان نظام و اسلام به حداقل برسد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه هفته هنر انقلاب اسلامی را پشت‌سر گذاشته‌ایم، بر ضرورت پرداختن به این مباحث و معرفی کردن آثار هنری دینی با الهام از ارزش‌های انقلاب و هشت سال دفاع مقدس تاکید کرد.
نوروزی ضمن تاکید بر اهمیت هنرمندان متعهد و انقلابی معاصر، ادامه داد: شهید مرتضی آوینی به معنای واقعی کلمه یک الگوی بارز، ارزشمند و قابل توجه در این زمینه به شمار می‌رود که منشاء الهام و یادگیری هستند.
این مسئول بر اهمیت پرورش دادن هنرمندانی نظیر شهید آوینی در نسل جدید تاکید کرد و بیان داشت: برای مردمی کردن فرهنگ و هنر همچنین آشنا کردن اقشار مختلف مردم با آثار هنری دینی و ارزشمند باید به صورت جدی تلاش شود.
نوروزی ادامه داد: دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با همه امکانات و تجهیزات خود به این عرصه ورود پیدا کرده‌اند تا اینکه باورها و ارزش‌های ما را زیر سوال ببرند، پس ما نیز باید به صورت جهادی همت کنیم.
*کلام آخر …
مسائل فرهنگی که مجموعه‌ای ‌از بایدها، نبایدها، ارزش‌های اخلاقی، باورهای دینی و هنجارهای یک جامعه را شامل می‌شود تا اندازه زیادی حائز اهمیت است، چرا که نشان‌دهنده جایگاه خطیر، منزلت والا و ارزشمند یک ملت بزرگ به شمار می‌رود، از این رو در طول سال‌های اخیر همواره کانون توجه بزرگان، علماء و اندیشمندان قرار گرفته است.
آذربایجان غربی به دلیل داشتن مرز مشترک و طولانی با سه کشور جمهوری آذربایجان، عراق و ترکیه باید در حوزه فرهنگی بیش از پیش در کانون توجه مسئولان و مقامات قرار گیرد و برای کیفیت‌بخشی به فعالیت‌ها اقدام شود
زیرا به معنای واقعی کلمه نه‌ تنها از تمامیت ارضی کشورمان بلکه از مرزهای فرهنگی و اعتقادی ما نیز باید صیانت به عمل آورند، تاکنون هم در این زمینه گام‌های بلندی برداشته شده است، ولی می‌طلبد با جدیت بیشتری در این زمینه اقدام شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۶ ق.ظ

دیدگاه


5 × یک =