تقویت فرهنگ اعتماد عمومی رمز مانایی انقلاب

تقویت فرهنگ اعتماد عمومی رمز مانایی انقلاب

فرشته ذبیحیان
گروه فرهنگی:استمرار انقلاب اسلامی ایران به رغم پشت سر گذاشتن چهار دهه از عمر خود سند و نشان محکمی از وحدت ملی و هوشمندی مردم در برابر برنامه و توطئه های دشمنان است که در همه این سال ها با سدی از حامیان نظام و انقلاب روبه رو شده و شکست خورده است.
۳۹ سال پیش در یک روز یکشنبه ، برگی سرنوشت ساز در تاریخ ایران رقم خورد. یکشنبه ۲۲ بهمن ماه ۱۳۵۷ بود که انقلاب اسلامی ایران زیر چتر وحدت مردم به پیروزی رسید. این انقلاب که با مقبولیت بیش از ۹۸ درصدی راه خود را آغاز کرد، اکنون در چهارمین دهه از عمر خود به سر می برد. در این مسیر خطرها و فراز و نشیب هایی همواره این ثمره وحدت و یکپارچگی مردم را در گردنه های پرخطری قرار داده است اما جریانِ اعتماد عمومی در جامعه و هوشمندی در برابر توطئه دشمنان داخلی و خارجی نه تنها این انقلاب را از مسیر اصلی خود دور نساخته است بلکه بر وحدت ملی افزوده است.
* تقویت اعتماد عمومی؛ رمز مانایی انقلاب
در سپهر علوم جامعه شناسی اعتماد عمومی به منزله سرمایه ای اجتماعی به شمار می رود که پیوند دهنده مردم و عامل اصلی وحدت در نظام_های اجتماعی و سیاسی است. از این رو، ایجاد هرگونه اخلال در این مهم، پایه های وحدت را به لرزه خواهد انداخت و اعتمادسازی میان مردم و مسئولان حکومتی سست خواهد کرد.
انقلاب اسلامی با حمایت میلیون ها ایرانی در دهه ۵۰ شکل گرفت. مردم برای خواسته خود هزینه های سنگینی که لازمه تمام انقلاب ها است، پرداخت کردند. این انقلاب یکی از بزرگترین انقلاب های قرن۲۰ را رقم زد و یکی از سلسله های قدرتمند سلطنتی را سرنگون کرد. بنابراین فاصله گرفتن از مبانی مشروعیت سازی چون مردم و اعتماد مردم از مهترین آفت ها به شمار می رود؛ آفتی که همواره مسئولان نظام تلاش کرده اند آن را از نظام جمهوری اسلامی دور سازند.اکنون نیز حمایت بی چون و چرای مردم از نظام، مهمترین دستاورد آن به شمار می_رود چرا که این انقلاب، یک انقلاب شهری و کارگری نبود بلکه انقلابی به تمام عیار، مردمی بود به طوری که همه اقشار و نیروها در آن نقش داشتند و همه در صحنه حضور یافتند. پس از آن نیز، اعتماد عمومی مردم در راهپیمایی های میلیونی و سراسری در روزهای ویژه ای چون ۱۶ شهریور، عید فطر، عاشورا، ۱۲ بهمن و ۲۲ بهمن تجلی یافت. اکنون که انقلاب اسلامی در دوره بلوغ سیاسی خود به سرمی برد و بر کشورهای منطقه اثرگذاشته است، دیگر مهار آن در خارج از مرزها برای دشمنان آسان نخواهد بود.
از این رو، دشمنان با سنگ اندازی ها به دنبال رخنه در این نظام، برهم زدن وحدت سیاسی و خدشه به اعتماد عمومی مردم هستند. پروژه ترویج بی اعتمادی مردم به نظام جمهوری اسلامی در سال های اخیر از سوی دشمنان خارجی و داخلی با ایجاد تحریم ها، مشکلات معیشتی و موانعی بر سر راه پیشرفت علمی، فرهنگی، اقتصادی و معیشتی کلید خورده است اما ریشه پیوند مردم با نظام جمهوری اسلامی آنچنان قوی و درهم تنیده است که گسست آن به این سادگی ها امکان پذیر نخواهد بود. نمونه اعتماد عمومی مردم به نظام و انقلاب را در ناآرامی های دی ماه شاهد بودیم. آشوبگری عده_ای قلیل با بی اعتنایی قاطبه مردم ایران روبه رو شد و ناکام ماند. با وجود این، هرچه بشتر اعتماد عمومی و مردم در جامعه تقویت شود، تضمین کننده وحدت کلمه خواهد بود و بر بقای انقلاب مردمی ایران خواهد افزود.
* آگاهی و هوشیاری؛ خنثی گر تهدیدات داخلی و خارجی
چهل سالگی برای انسان، سن پختگی و به اصطلاح جاافتادگی به حساب می آید. انقلاب نیز اکنون دهه چهارم از عمر خود را پر می کند و در همه این سال ها از تهدیدهای خارجی و داخلی در امان مانده است. در واقع، تهدیدهای خارجی همان دشمنان نظام هستند یعنی کشورهایی که از ابتدا سر ناسازگاری با انقلاب و ایران داشته و منافع استثمار و استعمارطلبانه آن ها با بروز و ظهور انقلاب به خطر افتاده است. از سویی دیگر، تهدیدهای داخلی نیز ناشی از عوامل متعددی هستند که مهمترین آن ها جریان های ضد جمهوریت و ضد اسلام هستند. این گروه با ارایه برداشت های افراطی از اسلام به دنبال ارایه مخدوش ساختن چهره اسلام به عنوان دین اعتدال نگر هستند. شماری نیز تلاش می کنند با تاکید افراطی بر آزادی ها و نقطه مقابل قرار دادن آزادی و آرای مردم با اسلام، جمهوریت را تخطئه کنند. این دو جریان مانند دولبه قیچی علیه نظام عمل می کنند و مکمل یکدیگرند. در جست و جوی دیگر تهدیدات داخلی به مسائلی از قبیل فساد اقتصادی برمی خوریم که در سال_های اخیر شاهد نمونه هایی از آن بودیم.
این معضل نیز در صورت عدم کنترل، لطمه به اعتماد عمومی، وحدت مردم و پیوند جامعه و نظام را در پی خواهد داشت.هوشیاری و آگاهی در برابر هریک از آفت هایی که تضعیف کننده وحدت مردم و عامل ازهم گسیختگی مردم و نظام خواهد شد، به طور حتم توطئه ها را خنثی خواهد خواست. آنچه در سال های گذشته بارها از سوی مقامات و مسئولان نظام شاهد آن بودیم روشنگری علیه توطئه ها بوده است. ملت ایران با حضور میلیونی هر ساله خود در راهپیمایی ۲۲ بهمن هوشمندی خود را در برابر برنامه های دشمنان که با هدف ایجاد اخلال در مسیر انقلاب اجرا می شود، بدون نتیجه می گذارد.در برهه کنونی هم که دشمنان با توسل به تحریم ها، شرایط اقتصادی و بهره گیری از فضای مجازی برای بار چندم وحدت ملی را در کشور نشانه رفته اند، لزوم این هوشیاری و همبستگی بیش از پیش نمایان می گردد.به گزارش آرازآذربایجان به نقل از ایرنا، اگرچه تهدیدهای خارجی و داخلی در این مدت، انقلاب اسلامی را از مسیر اصلی آرمان ها و اهداف خود دورنساخته است اما هوشیاری و آگاهی کامل از خطرها و آفت_های تهدید کننده نظام، باعث شکست آن ها و تقویت پایه های وحدت خواهد شد.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۶:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


1 × نُه =