تقویت اتحادیه‌های سراسری تعاونی برای مهار گرانی در آذربایجان غربی

تقویت اتحادیه‌های سراسری تعاونی برای مهار گرانی  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : فصل پاییز و بازگشایی مدارس برای خانواده ها خرید های زیادی را به همراه داشته است و باید با جلوگیری از احتکار کالا توسط سودجویان، بازرسی و نظارت بر انبارهای نگهداری اقلام ضروری به طور مستمر در دستور کار دستگاههای اجرایی و نظارتی ذیربط استان قرار گیرد.
افزایش قیمت های جهانی در بخش های مختلف باعث شده تا در کشور ما نیز در حال حاضر گرانی‌ها در اقلام پروتئینی و سایر محصولات خوراکی و پوشاک بیداد ‌کند اتحادیه‌های سراسری تعاونی در چنین شرایطی می‌تواند با نقش بزرگ خود گرانی را مهار کنند‌. ‌
در حال حاضر که گرانی و تورم بی‌سابقه که آن هم ناشی از عوامل بیرونی گریبان مردم را گرفته است؛ تعاونی‌ها می‌تواند برای شکستن شاخص گرانی وارد میدان شود. ‌
بهترین گزینه در مقابل تورم و رکود تقویت بخش تعاون است و درحال حاضر که گرانی‌ها در اقلام پروتئینی و سایر محصولات خوراکی بیداد می‌کند، اتحادیه‌های سراسری تعاونی می‌تواند با تقویت نظارت و تعامل با عمده فروشی ها و حتی خرده فروشی ها گرانی لجام گسیخته بازار را مهار کنند‌. ‌
کارشناسان معتقدند که گرانی‌ها عوامل زیادی دارد و بخش عمده ای از علت گرانی‌ها حاصل بخش بیرونی است و بازار ایران نیز متاثر از بازار جهانی با افزایش قابل توجهی در بخش خدمات و کالاها مواجه شده است. ‌
آمارها نشان می دهد که در زمان دولت یازدهم بخش تعاون توانسته است، جهش غیرقابل تصوری داشته باشد و تاکنون سه هزار و پانصد میلیارد تومان به بنگاه‌های تولیدی از طریق بانک توسعه تعاون پرداخت شده است‌. ‌
این در حالی است که از زمان ادغام سه وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی؛ نه تنها تعاون توسعه یافته بلکه معاونت تعاون قلمرو وسیعی برای اهداف درنظر گرفته در این بخش دارد و می‌تواند مانورهای بسیاری برای ارتقاء این بخش با تاکید بر سیاست‌های ابلاغ رهبر معظم انقلاب انجام دهد‌. ‌نقش اتحادیه های تعاونی در هماهنگی و تعامل با بخش های دولتی یک کلید و رمز موفقیت برای کنترل بازار می تواند باشد. نقشی که دست دلالان را از بازار سیاه می تواند به راحتی قطع کند. چیزی که در موضوع برنج در دو سال گذشته در همه کشور و به تبع آن در استان ما دیده شد و همه دیدند که عده ای دلال چه سودهایی از آشفته بازار برنج خارجی در شهرستانها بردند.
اکنون که به روزهای آخر شهریور و خرید های مدرسه مردم نزدیک می شویم به نظر می رسد باید همه مدیران بخش های مختلف دست در دست همدیگر با استفاده از همه ظرفیت ها از جمله اتحادیه تعاونی های سراسری برای کنترل بازار و کاهش تورم بهره ببرند.
به عبارتی اکنون که فصل پاییز و بازگشایی مدارس برای خانواده ها خرید های زیادی را به همراه داشته، باید با جلوگیری از احتکار کالا توسط سودجویان، بازرسی و نظارت بر انبارهای نگهداری اقلام ضروری به طور مستمر در دستور کار دستگاههای اجرایی و نظارتی ذیربط استان قرار گیرد.
این در حالی است که در آستانه بازگشایی مدارس نمایشگاه فروش پاییزه شهرستان ارومیه با ۱۲۰ غرفه از ۲۴ شهریور به مدت یک هفته در محل دائمی نمایشگاه های این شهرستان برپا می شود. در این نمایشگاه اقلام و کالاهای اساسی از جمله مواد غذایی، کیف و کفش، مواد پروتئینی و لوازم التحریر عرضه می شود.
در این نمایشگاه غیر از دفترچه های دانش آموزی و لباس های فرم مدارس که با قیمت مصوب عرضه می شوند بقیه اقلام اساسی مورد نیاز مردم با قیمت ۱۰تا ۱۵ درصد پایین تر از سطح بازار به فروش گذاشته شده است.
بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی به طور مستمر و منظم از اولین ساعات آغاز به کار نمایشگاه پاییزه ارومیه در نمایشگاه حضور داشته و ضمن نظارت و بازرسی بر فعالیت غرفه داران، از کالاهای عرضه شده در غرفه ها نیز بازرسی نموده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، در راستای رعایت حقوق مصرف کنندگان برخورد قانونی خواهند نمود.
اگر چه در مدت برگزاری نمایشگاه های پاییزه که با همکاری مجامع امور صنفی شهرستان ها برپاست بازرسان بر روند عرضه کالاها و قیمت آنها نظارت می کنند ولی نقش نظارتی و کنترلی شورای اصناف در این میان بسیار موثر و راهگشاست.
امسال ۱۴ نمایشگاه فروش پاییزه ویژه بازگشایی مدارس با ۶۳۳ غرفه و تعداد ۱۷۵ فروش فوق العاده در سراسر استان برپا می شود. در این نمایشگاه تولید کنندگان کالا به صورت مستقیم و بدون واسطه محصولات خود را عرضه می کنند تا کالا با قیمت ارزانتری به دست مصرف کننده برسد.
شرایط کنونی وضعیت بازار در استان ایجاب می کند که مسئولان از تمام امکانات و ظرفیت های موجود برای ایجاد ثبات قیمت ها در بازار عرضه و تقاضا استفاده کنند و با اخلالگران اقتصادی، خصوصا دانه درشت ها مطابق قانون برخورد جدی صورت گیرد.
این در شرایطی است که دلال بازی و حضور تعدادی سودجو و منافع طلب در بخش های مختلف اقتصادی کشور و حتی در آذربایجان غربی همواره یکی از علل عمده گرانی ها بوده است.شورای اصناف، مجامع و اتحادیه های صنفی استان باید با تمام توان تلاش خود را برای دفاع از حقوق مصرف کنندگان، کنترل و بازرسی و همچنین تنظیم بازار انجام دهند، چرا که اگر اصناف در چنین موقعیت هایی به وظایف ذاتی خود به نحو احسن عمل کند دیگر مجال و فرصت برای دلالان و سودجویان فراهم نمی شود.

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۳:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


یک × = 8