نماينده مردم نقده در مجلس مطرح كرد

تقویت‌دیپلماسی محیط‌زیست در راستای رفع مخاطرات‌ملی زیست محیطی

تقویت‌دیپلماسی محیط‌زیست در راستای رفع مخاطرات‌ملی زیست محیطی

گروه خبر:نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست تقویت دیپلماسی را لازمه رفع مخاطرات زیست‌محیطی ملی وفرامنطقه‌ای دانست و گفت: دولت باید پس از ایجاد تشکیلات منسجم و قانونی نسبت به عقد تفاهم‌نامه‌ با سایر کشورها همت ورزد. عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با خانه‌ملت درخصوص تقویت دیپلماسی محیط‌زیست به عنوان یکی از بندهای سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، گفت: برخی از مخاطرات محیط‌زیستی فراملی و فرامنطقه‌ای است که برای حل آنها باید تشکیلات منسجمی بین کشورها تشکیل شود.
نماینده مردم نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در موارد خاص محیط‌زیستی، تشکیلات بین کشورها باید با برنامه‌ریزی در جهت پایدار‌سازی محیط‌زیست و کاهش اثرات مخرب زیست‌محیطی و برای اخذ تصمیمات مشترک ایجاد شود.
وی با یادآوری اقدامات مشترک بین کشورهای مختلف در حوزه نظامی، گفت: در سال‌های گذشته دپلماسی نظامی کشور تقویت و اثرات مثبتی را هم به جا گذاشته است، البته یونسکو نیز طی سال‌های گذشته دفاتری را در کشورهای که در معرض مخاطرات محیط‌زیستی مانند تالاب‌ها بودند راه اندازی کرده که باید این اقدامات توسعه یابد.
حسین‌زاده، تقویت دیپلماسی محیط‌زیست را به دلیل استفاده‌های بی رویه و مشکلات عدیده به وجود آمده ضروری دانست و گفت: دیپلماسی محیط‌زیست حول محورهای اساسی که در منطقه به معضل تبدیل شده مانند بحران آب، ریزگردها، آلودگی های دریا و مسائلی از این دست در قالب کارگروه‌های دولتی باید تقویت شود.
وی ضمن تاکید بر اینکه دیپلماسی محیط‌زیست نباید در حد صحبت و میزگرد بین کشورها باقی بماند، گفت: در راستای تقویت دیپلماسی محیط‌زیست باید صندوق مالی، بدنه کاری و کارشناسی مشترک ایجاد شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم بحث ریزگردها را یادآور شد و گفت: نهادهای منطقه‌ای برای مقابله با ریزگردها یا سایر آلودگی‌های زیست‌محیطی و دریایی می‌تواند تشکیل شود، البته کارگروه مشترک هم بین کشورهای درگیر با ریزگرد توسط دولت ضمن عقد تفاهم‌نامه می‌تواند ایجاد شود.حسین‌زاده گفت: تشکیلات محیط‌زیستی جهت جلب مشارکت‌ها و همکاری‌های هدفمند و تاثیرگذار و البته دو جانبه در حوزه محیط‌زیست با توجه به شرایط محیط‌زیستی کشور ضروری است، متاسفانه بسیاری از مشکلات زیست‌محیطی مانند ریزگردها یا آلودگی‌های دریا معضلاتی هستند که دارای علل داخلی و خارجی هستند و تقویت دیپلماسی برای حل آنها لازم است.
این نماینده مردم در مجلس دهم معتقد است: برای تقویت دیپلماسی محیط‌زیست نیازی به کمک تقنینی مجلس نیست اما در صورتی که دولت وارد عمل شود و تفاهم نامه‌ای با سایر کشورها ایجاد کند، همراهی‌های لازم را خواهد کرد.نایب رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: تفاهم‌نامه بین کشورهای که در بخش‌های مختلف محیط‌زیست به خصوص در زمینه ریزگردها در بحران هستند باید هرچه سریعتر منعقد شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱:۴۳ ب.ظ

دیدگاه


− 3 = چهار