آرازآذربايجان گزارش مي دهد

تغییر ژنتیکی ایرانیان با اگروتروریسم

تغییر ژنتیکی ایرانیان با اگروتروریسم

سهیل یاوری
گروه گزارش: امروزه واژه تروریسم برای همه مردم جهان آشنا است و از تروریسم به عنوان پدیده ای ناخوشایند یاد می کنند؛ شاید وقتی واژه تروریسم در جهان امروزی شنیده می_شود به یاد داعش در عراق و سوریه می افتیم و خوشحال هستیم که امنیت در کشور برقرار است و این گروه های تروریستی نمی توانند در کشور تحرک داشته باشند؛ ولی آنچه امروزه باید در کنار تروریسم اقتصادی، سیاسی و … مورد توجه قرار گیرد، اگروتروریسم است که به صورت مستقیم زمینه دستکاری ژنتیکی را نشانه گرفته است.
اگروتروریسم که اقدامی تروریستی بر سر سفره های مردم است، سلامت آنها را نشانه گرفته به طوری که در قالب این نوع حرکت تروریستی عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها و ویروس‌ها برای نابودی محصولات کشاورزی و دامی به منظور ضربه به اقتصاد کشاورزی و زنجیره تولید غذای یک کشور انجام می گیرد.
از جایی که اثرات مخرب اگروتروریسم به صورت آنی مشخص نمی شود و این نوع حرکت های تروریستی در دراز مدت آثار مخرب خود را بروز می دهد، مردم به این موضوع توجه جدی نداشته و فراموش می کنند دشمنان از طرق مختلف در تلاش برای براندازی نظام هستند و در اگروتروریسم نیز از طریق هدف قرار دادن زنجیره غذایی کشور و تاثیرات آن بر سلامت نیروی انسانی زمینه ای فراهم می آورد تا به اهداف از پیش تعیین شده خود در ایران برسد.
از جایی که آذربایجان غربی سهم بالایی در تولید محصولات کشاورزی و دامی دارد، باید موضوع بیوتروریسم در این استان به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، علاوه بر این، مرزی بودن آذربایجان غربی نیز سبب شده تا حساسیت در این خصوص بیشتر شده و برای این منظور باید در واردات انواع محصولات دامی و کشاورزی از جمله نهال ها، بدور، محصولات دامی، باغی و زراعی که وارداتی هستند، بیش از پیش توجه شود.
در این میان واردات بی رویه میوه نیز سبب شده به راحتی تروریسم را بر سر سفره های خود آورده و چرخه امنیت غذایی را برهم بزنیم؛ هر چند آذربایجان غربی یکی از قطب های تولید نهال است ولی فراموش نکنیم همین نهال هایی که از کشورهای دیگر وارد می شود نیز نمونه بارزی از نهال های دستکاری شده ژنتیکی هستند که طی سال های اخیر مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته اند.
این نهال ها پس از به بار نشستن، میوه هایی به ظاهر با کیفیت تولید می کنند در حالی که متخصصان امر از این میوه ها به عنوان بمب نام می برند که وارد زنجیره غذایی مردم ایران شده اند، چرا که این نوع تروریسم زمینه ایجاد ترس و وحشت در بین مردم، کاهش دسترسی مردم به مواد غذائی سالم، ناامنی غذایی در جامعه، بی اعتمادی مردم نسبت به دولت ها و در نهایت صدمه زدن به ساختار سیاسی حکومت ها و حتی براندازی یک حکومت یا دولت را فراهم می کند که در مواردی کارشناسان افزایش ناباروری و بیماری هایی از این دست را از اثرات اگروتروریسم عنوان می کنند.
بذر‌های آلوده نیز موضوع دیگری است که می_تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را ایجاد کند به طوری که امکان دارد ورود بذرهای آلوده منجر به توقف کامل تولید یک یا چند گونه گیاهی را سبب می شود و یا واردات احشام آلوده به ب?ماری‌ می تواند علاوه بر ایجاد مخاطرات در سلامت دام، سلامت تولیدات دامی را نیز به خطر بیاندازد.
در این میان آنچه حائز اهمیت بوده این است که معمولا دولت ها در انجام مهندسی بر روی تولیدات گیاهی به قدری با احتیاط عمل می_کنند که توانایی تکذیب کار انجام شده را داشته باشند که جلوگیری از قاچاق محصولات دامی و کشاورزی، قرنطینه محصولات، بررسی آزمایش_های لازم بر روی محصولات وارداتی عدم خرید محصولات کشاورزی و دامی وارداتی توسط مردم، بررسی هر چه بیشتر نهاده های دامی، بذر، کود و افزایش نظارت می تواند موثرترین روش مبارزه با اگروتروریسم باشد.
* وجود آزمایشگاه های فوق سری بیولوژیکی در برخی کشورها نظیر آمریکا
رئیس گروه پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان غربی گفت: جهاد کشاورزی نقش مهم و محوری در تحقق پدافند زیستی و پایش برای تحقیقات نوین ایفا می کند.
داوود آقایی اظهار داشت: در این زمینه از پدافند غیرعامل بهره گرفته می شود و زمانی که گستره تهدید در یک نقطه باشد، قرارگاه پدافند جهاد کشاورزی در کارگروه رصد، پایش و هشدار سریع، کارگروه آشکارسازی و تشخیص کارگروه آرامش بخشی، مدیریت
افکار عمومی و اطلاع رسانی، کارگروه بهداشت و پیشگیری و کارگروه قرنطینه عضویت دارد و در این کارگروه ها نقش مهمی ایفا می کند.
آقایی با بیان اینکه به همت کارگروه آشکارسازی و تشخیص، دستگاه آشکارسازی در مرز سرو مستقر شده است، گفت: مکانیزم جهاد کشاورزی برای آفت های نوپدید و غیرآشکار در این کارگروه مورد بررسی قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه در تهدیدهای پیشین، موشک پرتاب شده دارای مسیر مشخص و محل اصابت قابل رویت بود، گفت: امروزه بمب ها می تواند در بشقاب های ما باشد، در حالی که نمی توان این بمب ها را به راحتی تشخیص داد.
این مسئول خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی با موضوع بیولوژیکی مواجه هستیم و هدف دشمنان، کاهش کمی و کیفی محصولات کشاورزی است چرا که اگر با رویکرد پدافند غیرعامل به موضوع نگاه کنیم، شاهد وجود آزمایشگاه های فوق سری در برخی کشورها نظیر آمریکا هستیم که برای رسیدن به اهداف خود و در راستای تحت الشعاع قرار دادن بخش کشاورزی، دامی، نیروی انسانی و آب ایران ایجاد شده اند.
* وجود ۱۲ پناهگاه بیولوژیکی در آمریکا
وی از وجود ۱۲ پناهگاه بیولوژیکی در آمریکا خبر داد و افزود: آمار بالایی از بیماری های نهفته در ایران داریم و باید فکری اساسی نسبت به امنیت غذایی کنیم.
رئیس گروه پدافند غیرعامل استانداری آذربایجان غربی یادآور شد: در محصولات غذایی، مهندسی و تغییرات ژنتیکی در سطح جهانی انجام گرفته، به ویژه در بحث برنج شاهد خطرات جدی هستیم و مسئولیت و رسالت جهاد کشاورزی برای تولید محصول داخلی به منظور جلوگیری از مخاطرات مهم است.آقایی گفت: در مواردی شاهد هستیم که کشاورزان چهار یا پنج سال اقدام به پرورش نهال هایی می کنند که از سایر کشورها وارد شده و پس از به بار نشستن درخت، میوه هایی با کیفیت تولید و باعث رضایت کشاورز و مصرف کننده می شود در حالی که این میوه به مشابه بمبی است که سلامت مردم ایران را در مخاطره می اندازد چرا که بسیاری از نهال های وارداتی دستکاری ژنتیکی شده اند.
*شناسایی تهدیدهای نوپدید یکی از ضروریات است
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی نقش قابل توجهی در تولیدات گیاهی دارد، از اینرو لازم است به موضوع انتخاب بذر و نهال توجه بیشتری شود.
رسول جلیلی به تهدیدهای نوپدید اشاره کرد و اظهار داشت: آب و هوا خسارت های زیادی را در بخش محصولات کشاورزی ایجاد می کند که شناسایی این تهدیدهای نوین یکی از ضروریات است تا بتوانیم در زمینه تامین امنیت غذایی موثر واقع شویم.
وی با اشاره به شش تهدید مهم شناسایی شده در کشور شامل تهدیدهای زیستی، امنیتی سایبری، فرهنگی، نوین و اقتصادی، یادآور شد: چهار مورد از این تهدیدها در بخش کشاورزی مصداق دارد، مخصوصا به نظر می آید تهدیدات اقتصادی بیشتر از سایر موارد به ما فشار می آورد به طوری که استکبار در تلاش برای منزوی کردن ما است؛ هر چند تاکنون دشمن نتوانسته ما را در تنگنا قرار دهند.
این مسؤول با بیان اینکه در برخی موارد سایر کشورها نیز مخاطراتی را برای ما ایجاد می کنند اعلام کرد: به نظر می رسد در سیلی که ابتدای سال جاری رخ داد و خسارات زیادی نیز همراه داشت توسط یکی از کشورهای همسایه و از طریق بارورسازی ابرها ایجاد شده بود.
* مراکز حساس، مهم و حیاتی بخش کشاورزی مورد ارزیابی قرار گرفت
رئیس اداره مدیریت بحران و کاهش مخاطرات بخش کشاورزی آذربایجان غربی گفت: اخلال در فرآیندهای تولید، به کارگیری نهاده ها، میزان مصرف کود و سم و هورمونها و ایجاد آلودگی ثانویه باکتریایی، قارچی، ویروسی، عقیم سازی در تمام زیر بخش های کشاورزی از مواردی است که موجب به خطر افتادن امنیت غذایی و ضربه به تولید بخش کشاورزی می شود.
پرویز امجدی با اشاره به سیل اخیر، حادثه خیز بودن استان و خسارات وارد به بخش کشاورزی گفت: برای کاهش این خسارات می توان با همکاری سازمان آب منطقه استان مسیر رودخانه_ها را ساماندهی و با تعیین حریم و بستر سیلابی در رودخانه با دبی های برگشت زمانی مختلف اقدامات اساسی را انجام داد.سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: مراکز حساس، مهم و حیاتی بخش کشاورزی مورد ارزیابی قرار گرفته و گزارش آن به وزارت جهاد کشاورزی و دفتر پدافند غیرعامل استان ارسال شده است.
* بی توجهی به وظایف سازمان های بین_المللی، حملات بیولوژیک ایجاد کرد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی نیز با بیان اینکه بسیاری از تهدیدات در زمینه بیولوژیکی و اگروتروریسم از طریق محصولات دامی و کشاورزی قاچاق وارد کشور می شود، گفت: باید روند درستی در زمینه واردات این نوع محصولات داشته باشیم.
اسمعیل کریم زاده با اعلام اینکه قرنطینه های زراعی، دامی و نباتی در مبادی ورودی و خروجی استان مستقر هستند، اظهار داشت: به جهت اهمیت کشاورزی، گسترده بودن عرصه و مورد تهدید قرار گرفتن عرصه های کشاورزی از هوا و زمین و میوه آلوده باید نسبت به بحث پدافند غیرعامل توجه ویژه داشته باشیم.
وی تأکید کرد: اعمال مقررات در بحث صادرات و واردات جزو تاکیدهای مدیر کل پدافند غیرعامل است و دقت زیادی در این زمینه صورت می گیرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان_غربی با بیان اینکه اصلاح ساختار و تشکیلات اداری پدافند غیرعامل در مجموعه دستگاه های اجرایی متولی گام مثبتی در جهت تحقق آن بود اضافه کرد: مبارزات بیولوژیک زیادی در سطح استان صورت گرفته که مرکز فرماندهی آن جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بود.
کریم زاده اظهار داشت: اگر سازمان های بین_المللی موجود به وظایف خود درست عمل می_کردند، شاهد حملات بیولوژیک در جهان نبودیم.
*قاچاق میوه در کشور توسط کاخ نشین ها و ضربه به تامین امنیت غذایی
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: در حالی شاهد قاچاق میوه توسط کاخ نشینان هستیم که قاچاق این میوه ها بازار را برای بسیاری از محصولات تولیدی کشور تنگ کرده است.
نادر قاضی پور با بیان اینکه نظارت درستی بر واردات میوه نداریم، اظهار داشت: از جایی که واردات موز به ایران ممنوع نیست، عده ای از این موضوع سوء استفاده می کنند به طوری که چند جعبه موز به کامیون بار زده و زیر موزها را سیب بار می زنند و به دلیل عدم نظارت کافی، سیب به راحتی وارد کشور می شود.
وی با بیان اینکه این افراد ضربه بزرگی بر پیکره اقتصادی و چرخه تامین امنیت غذایی می_زنند، اعلام کرد: در برهه ای از زمان با این موضوع برخورد شد ولی هم اکنون این روند ادامه دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۵:۵۶ ق.ظ

دیدگاه


− پنج = 1