آرازآذربايجان گزارش مي¬دهد

تغییر نگرش و باور نجات دریاچه ارومیه باید در جامعه همه گیر شود

تغییر نگرش و باور نجات دریاچه ارومیه باید در جامعه همه گیر شود

گروه گزارش: دبیر کارگروه آب و سامانه های آبیاری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در جلسه بررسی چالشها و راهکارهای اجرایی طرح احیای دریاچه ارومیه و انتقال یافته های تحقیقاتی اظهار داشت: تغییر نگرش و باور نجات دریاچه ارومیه باید در جامعه همه گیر شود.
به گزارش آرازآذربایجان ، توکلی اظهار کرد: اقدامات ترویجی باید به عنوان نیروی پیشران موثر واقع شود و هدف همه ما هم افزایی بیشتر در جهت مدیریت مصرف آب کشاورزی و حفظ منابع آبی و خاکی است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده در این جلسه گفت: نیازمند هم افزایی و تعامل بیشتر با پژوهشگران مروج ارشد ترویج در زمینه مدیریت مصرف آب کشاورزی در جهت کمک به احیای دریاچه ارومیه هستیم.
وی تصریح کرد: آذربایجان غربی یکی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی در کشور است که جهاد کشاورزی نیز در کنار سایر دستگاههای اجرایی در زمینه کمک به رفع بحران کمبود آب دریاچه ارومیه تلاش می کند و این امر جزو اولویت های کاری سازمان قرار دارد.
* کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در ۹ شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه
کریم زاده با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی به تمامی وظایف محوله خود در قبال ۶ راهکاراجرایی مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی و یک راهکار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در خصوص توسعه آبخوانداری و آبخیزداری در استان عمل کرده است، افزود: تا کنون ۲۷٫۵ درصد از اعتبارات مصوب ستاد احیای دریاچه ارومیه به بخش کشاورزی و منابع طبیعی تخصیص یافته است ، که در این راستا از ۵۱ هزار هکتار سیستم های نوین آبیاری مصوب اجرایی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تا کنون حدود ۱۴ هزار هکتار اجرایی شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: از ۲ هزار کیلومتر انتقال آب با لوله مصوب در حدود ۴۷۴ کیلومتر، از ۲۰ هزار هکتاراجرای آبیاری تحت فشار مصوب در پایاب سدها در حدود ۵ هزار و ۱۴۶هکتار و از ۳۴۱ هزار هکتار تهیه نقشه کاداستر اراضی کشاورزی در حدود ۲۰۰ هزار هکتار عملیاتی شده است.
وی تصریح کرد: افزایش راندمان تولید در واحد سطح و کاهش هزینه های تولید با استفاده از ارقام و بذورشناسایی شده از طرف محققین کشاورزی و کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در ۹ شهرستان حوضه آبریز دریاچه ارومیه و همچنین تلاش در جهت پایداری تولید محصولات و حفظ معیشت بهره برداران بخش کشاورزی جزو سیاست ها و برنامه های اجرایی سازمان است.
*فعالیت ۱۳۰۰ مرکز خدمات جهاد کشاورزی در کشور
مشاور معاون ترویج، مدیر و هماهنگ کننده ملی پژوهشگر مروجان ارشد و محققان معین سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی، نوری نیز در این جلسه گفت: در کشور ۱۳۰۰ مرکز جهاد کشاورزی دهستان در سطح کشور وجود دارد که به ازای هر مرکز، باید یک پژوهشگر و معین باید وجود داشته باشد که در استان آذربایجان غربی۶۳ مرکز خدمات جهاد کشاورزی وجود دارد که ۶۹ نفر محققین معین در این مراکز فعالیت می کنند که این استان از این نظر در وضعیت مطلوب قرار دارد.وی بر انتقال دانش و اطلاعات موجود به مراکز جهاد کشاورزی دهستان و عرصه‌های تولیدی بهره برداران تاکید و خاطرنشان کرد: مروجین در بخش کشاورزی افزایش ضریب خوداکتفایی محصولات کشاورزی مانند گندم، شکر و دانه‌های روغنی، کیفیت تولید و کمیت تولید سطح زیر کشت را بررسی می‌کنند.
وی با بیان اینکه حفظ و پایداری این حرکت از وظایف اصلی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است، ادامه داد: اطلاع رسانی شایسته‌ای از اثربخشی کارهایی که دارد انجام می‌شود صورت نمی‌گیرد، که در این راستا برنامه‌ای در اختیار معاونت پژوهشی به منظور انعکاس مناسب در سطح جامعه، قرار داده شده است.
مدیر هماهنگی ترویج کشاورزی آذربایجان غربی نیز در بخش دیگری از این نشست به ارائه گزارشی از فعالیت محققان معین و ارتباط با پژوهشگر مروجان استان پرداخت؛ سپس سایر اعضای گروه پژوهشگر مروجان ارشد سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی حاضر در جلسه به بیان پیشنهادات و راهکارهای خود در خصوص توانمند سازی تولید کنندگان و ایجاد بستر مناسب به منظور انتقال دانش و یافته های تحقیقاتی به بهره برداران پرداختند.
لازم به ذکر است که گروه پژوهشگر مروجان ارشد و محققان معین کارگروه آب سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج کشاورزی در سفر دو روزه به آذربایجان غربی از طرحهای اجرایی احیای دریاچه ارومیه و انتقال یافته های تحقیقاتی در بخش کشاورزی در سطح شهرستانهای نقده ، بوکان ، مهاباد و ارومیه بازدید بعمل اوردند.
Arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۹ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۲۳ ق.ظ

دیدگاه


× هشت = 56