تغییر ذائقه جوانان مهم‌ترین چالش آموزش‌ فنی‌وحرفه‌ای استان

تغییر ذائقه جوانان مهم‌ترین چالش آموزش‌  فنی‌وحرفه‌ای استان

گروه گزارش: مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی گفت: تغییر ذائقه و سلیقه جوانان مهم‌ترین چالش در ارتباط با ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در آذربایجان غربی به شمار می‌رود.
به گزارش آرازآذربایجان، سازمان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با هدف آموزش دختران و پسران به طور کلی آحاد جامعه در زمینه حرفه‌های مختلف موجودیت خود را اعلام کرد، تا از این رهگذر اقشار مختلف مردم را از طریق مجهز کردن به فنون و تخصص‌های گوناگون جهت ورود به بازار کار آماده کند.
سازمان فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی همگام با سایر سازمان‌ها در مناطق مختلف کشور در این راستا گام‌های بلندی برداشته، و طرح‌های آموزشی ارزشمندی جهت تعلیم و آموزش جوانان این استان به مرحله اجرا می‌گذارد، ولی در این راه با مشکلات و مسائلی نیز روبه‌رو است.اشتغال‌زایی برای جوانان اعم از دختران و پسران و فراهم کردن موقعیت شغلی برای جوانان به طور قطع با فراز و نشیب‌های مختلف روبه‌رو می‌باشد، به طوری که در برهه کنونی با در نظر گرفتن بالا بودن نرخ بیکاری بین مردم استان مانند سایر مناطق کشور این موضوع به معنای واقعی حائز اهمیت و در خور توجه می‌باشد.
بنابراین مصاحبه‌ای با جمشید اسعدی، مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ترتیب داده ایم که مشروح این گفت‌وگو را در ذیل می‌خوانید:
*یکی از مهم‌ترین چالش‌ها پیرامون مهارت‌آموزی جوانان چیست؟
یکی از مهم‌ترین چالش‌‌ها همچنین دغدغه‌ها در این زمینه تغییر ذائقه نسل جدید، متحول شدن سلیقه و نیاز آنها در زمینه مطالبه آموزش‌های فنی‌و حرفه‌ای می‌باشد، تا جایی که به رشته‌های قدیمی مانند مکانیک و برق گرایش چندان نشان نداده، و خواستار راه‌اندازی کارگاه‌ آموزشی در رشته‌های جدید می‌باشند.وانگهی راه‌اندازی دوره‌های آموزشی و کارگاه رشته‌های جدید مانند های‌تک، رباتیک و امثال آن در گروی تامین منابع مالی و اعتبارات کلان می‌باشد، که با وجود دشوار بودن امر، جهت پاسخ‌گویی به نیازهای اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جدید اقداماتی در حال انجام دادن هستیم.
*آیا نگاه سیستمی در تامین و آموزش منابع انسانی وجود دارد؟
عدم وجود نگاه سیستمی در منابع انسانی بین مسئولان استانی مسئله دیگری می‌باشد، به طوری که معضل بیکاری بین تحصیل‌کردگان و صاحبان مدارک دانشگاهی اعم از دختران و پسران بیشتر دیده می‌شود، که این معضل در اثر نبود نگاه سیستمی درباره منابع انسانی آذربایجان غربی به وجود آمده است.
*آیا بین رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌‌ها و نیاز بازار کار انطباق می‌بینید؟
متاسفانه گاهی بعضی رشته‌ها به جوانان این استان آموزش داده می‌شود، که در فضای بیرون از دانشگاه و مراکز آموزش عالی هیچ گونه کاربردی ندارد، تا جایی که به اشتغال مولد تبدیل نشده، در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی قابلیت استفاده ندارند.
*عملکرد جزیره‌ای در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای چه آسیبی به دنبال دارد؟
جزیره‌ای عمل کردن بین دستگا‌ه‌های اجرایی مختلف یکی از مهم‌ترین دلایل اثربخش نبودن آموزش‌های مهارتی به شمار می‌‍‌رود، تا جایی که این موضوع به یک چالش و آسیب بزرگ در ارتباط با آموزش‌های مهارتی در استان تبدیل شده است، که باید برای رسیدگی به این اوضاع گام برداشت.
*پیرامون عملکرد جزیره‌ای درباره آموزش‌های فنی ‌حرفه‌ای بیشتر توضیح دهید.
هم‌اکنون علاوه بر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آذربایجان غربی که طبق قانون متولی اصلی برای فعالیت در این حوزه به شمار می‌‌رود، دانشگاه‌ها، مراکز علمی کاربردی همچنین سایر سازمان‌ها کم و بیش در این سمت و سو اقدام می‌کنند، حتی جهت فعالیت در این زمینه به آنها منابع مالی تخصیص داده می‌شود.حال آنکه باید منابع مالی فوق جهت توسعه و کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های آموزشی در اختیار این مجموعه قرار می‌گرفت، زیرا طبق قانون تنها متولی ارائه آموزش‌های مهارتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور می‌باشد، اما متاسفانه اعتبارات گاهی به سازمان‌‌هایی تخصیص می‌یابد، که رسالت، وظایف و فعالیت آن هیچ‌گونه سنخیتی با این موضوع ندارد.
*آیا افق و چشم‌انداز مشخص برای فعالیت‌ها‌ی فنی و حرفه‌‌ای تعیین شده است؟
برای اثربخش بودن این قبیل اقدامات و طرح‌های آموزشی معمولا باید چشم‌انداز مشخص مطابق با نیازها و ملزومات همچنین ظرفیت‌‌های گسترده و متنوع آذربایجان غربی در نظر گرفته شود، که کارشناسان آموزش فنی و حرفه‌ای در این زمینه گام‌هایی برمی‌دارند.
*در برنامه پنج ساله پنجم توسعه چه اهدافی دنبال می‌کردید؟
در برنامه پنج ساله پنجم توسعه دو هدف عمده و اساسی توسط این مجموعه و کارشناسان و طرح‌ریزان دنبال می‌شد، که ارتقای روحیه خودباوری و هویت‌بخشی به جوانان همچنین صیانت از نیروی کار توانمند و خلاق عمده‌ترین اهداف به شمار می‌رفتند، که در برنامه پنج ساله ششم توسعه نیز این اهداف را دنبال خواهیم کرد.
*عامل موفقیت فنی‌حرفه‌ای در اجرای برنامه پنج ساله پنجم توسعه چه می‌دانید؟
در این زمینه تصویب دو قانون مبنی بر قانون »بیمه کارگران ساختمانی« و قانون »بیمه قالیبافان« و افراد شاغل در هنرها و صنایع دستی مختلف در بهبود یافتن آمار و عملکرد این مجموعه نقش زیادی داشته است، زیرا مردم برای بهره‌مندی از مزایای دو بیمه فوق برای شرکت در دوره‌‌های آموزش فنی و حرفه‌ای شتافتند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۸:۰۸ ق.ظ

دیدگاه


× نُه = 36