تغییر اسطوره‌ها برای کودکان خطری جدی است

تغییر اسطوره‌ها برای کودکان  خطری جدی است

الهام صادقی
گروه اجتماعی: از نسلی هستیم که دفتر مشق هایمان جلدهای مقوایی رنگی داشت با نقاشی دانش آموزی که داشت حدیث “اطلبوا العلم من المهد الی اللحد” را می نوشت، یا عکس گل لاله که نماد شهید بود اما کیف و دفتر مشق های بچه های امروز دیگر نشانی از آن خاطرات ندارد. کیف های ساده و سنگین کودکی های ما امروز چرخ دار شده اند و عکس سیندرلا و سفید برفی، خرس پو، بن تن، انگری بردز، مرد عنکبوتی، دلیر و … را برای بچه ها به ارمغان آورده اند.در نمایشگاه پاییزه قدم می زنیم و لابه لای دفتر مشق های جدید دنبال خاطره ای می_گردیم که جایی پشت نیمکت های کهنه و شکسته جا گذاشتیم، اما حیف از آن روزها که گذشت و خاطراتی که دیگر نمی توان جایی سراغی، ردی، نشانی از آن یافت.
*تبدیل و تغییر نامحسوس اسطوره ها مرز خطر فرهنگی
کیف و کفش و لباس و دفتر مشق های بچه_های امروز دیگر نشانی از آن جدول ضرب خاطره انگیز یا گل های سیاه و سفید یا جلدهای مقوایی و کاغذی با برگه های کاهی ندارد. کیف_های ساده و سنگین کودکی های ما امروز چرخ دار شده اند و عکس سیندرلا و سفید برفی خرس پو، بن تن، انگری بردز، مرد عنکبوتی دلیر و … را برای بچه ها به ارمغان آورده_اند.یادش بخیر دفتر نقاشی های ما پر بود از نقاشی خانه و سنگر و جبهه و امام و انشاءهایمان با درود و سلام به رهبر و شهدای انقلاب شروع می شد و با این وجود امروز این همه دوریم از شهدا و آرمانهایشان و هدفی که برای آن تا پای جان رفتند، اسطوره های زمان ما امروز تبدیل شده اند به مرد عنکبوتی، بن تن و … و دلمان می لرزد از روزی که این بچه ها بزرگ شوند به امروز ما برسند و اسطوره و الگوی آن ها نباشد آن چه که باید باشد.نگرانی وقتی بیشتر می شود که می_بینیم چطور بچه ها از کنار دفترهایی که عکس شهدای هسته ای را یدک می کشد یا نقش های جالبی از شخصیت های شکرستان یا ثنا و ثمین دارد می_گذرند و به دنبال خرید کیف و دفتر و جامدادی با عکس های شخصیت های کاتونی غربی هستند.
*تبادل یا تهاجم فرهنگی مسئله این است
این سوال در ذهن جرقه می زند که الان دچار کدام مقوله هستیم، تبادل فرهنگی یا تهاجم فرهنگی؟ و به دنبال پاسخ به این سوال به این مطلب می رسیم که آنچه باعث پیشبرد جامعه انسانی در مسیر سعادت واقعی، تازه ماندن معارف و حیات فرهنگی بشر در طول تاریخ و در بستری طبیعی است تبادل دستاوردهای مادی و معنوی یا همان فرهنگ است.تفاوت عمده‏ تهاجم فرهنگی با تبادل فرهنگی در این است که در تهاجم برای فرهنگ مورد هجوم امکان انتخاب وجود ندارد و آنچه امروزه مشکل‏ ساز شده “تهاجم فرهنگی” یا غلبه‏ یک فرهنگ بر سایر فرهنگ‏ها که نمونه‏ بارز آن روند روبه گسترش تسلط فرهنگ غرب بر سایر فرهنگ‏ها و به ویژه فرهنگ اسلامی در یکصد سال اخیر است.توام بودن حیات بشری با فرهنگ سبب شده هر ملتی که فرهنگ مخصوص به خود نداشته در فرهنگ_های دیگر غرق شود و اثری از آن باقی نماند اما فرهنگ های بالنده که برای تکامل خود توانایی تبادل با سایر فرهنگ ها و جذب عناصر مثبت را داشته اند بشر را در راستای پیشرفت های مطلوب پیش برده اند.
*دشمن در تلاش برای تربیت نسلی همگام و همفکر با آموزه های خود
در عصر حاضر نظام سرمایه ‏داری به سرپرستی آمریکا، با تک ‏قطبی شدن جهان و فروپاشی رژیم شوروی سابق، یکه‏ تاز عرصه‏ جهانی شده‏ و به شکل‏های مختلف می‏ کوشد تا نظرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خود را به تمام کشورهای جهان تحمیل کند و فرهنگ واحدی متناسب با منافع درازمدت خود بر جهان حاکم سازد.
از طرف دیگر سایر ملت‏ها نیز در برابر این زیاده ‏خواهی آمریکا برای حفظ و پاسداری از فرهنگ ملی و بومی خود مقاومت می ‏کنند. در این میان فرهنگ اسلامی توانسته است در صد سال اخیر در برابر این هجوم مقاومت کرده و اصالت خود را حفظ کند.آنچه امروز به شدت مورد توجه مهاجمان قرار دارد تربیت نسلی همگام و همفکر با خود است و برای این کار دست به فرهنگ سازی وسیعی در جوامع مختلف زده است از جمله اینکه مسائل و مفاهیم مورد نظر خود را به تدریج از طریق وسایل و ابزارهای گوناگونی ترویج می ‏کنند.
*شعارهای تبلیغاتی فرهنگ بیگانه بر روی وسایل کودکانمان نقش بسته است
شعارهای تبلیغاتی فرهنگ بیگانه که بر روی لباس، لوازم التحریر و تمام وسایل ریز و درشت کودکان ما نقش بسته، به کودک می آموزد باید از فرهنگ خود، تولید خود، خط و زبان خود احساس حقارت و شرم کند، می‏ آموزد همه‏ چیزهای خارجی بهتر از داخلی است.این بزرگ_‏ترین ظلمی است که در حق کودکان و نوجوانان صورت می‏ گیرد. این روزها که بازار خرید لوازم التحریر و لباس های مدرسه داغ است سری به نمایشگاه پاییزه زدیم و از اشتیاق دانش آموزان برای خرید استفاده کردیم تا قدری نفوذ این فرهنگ بیگانه را مورد بررسی قرار داده و خطرات ناشی از آن را به خود، خانواده ها و مسئولان یادآوری و گوشزد کنیم.مطابق انتظارمان شلوغ ترین قسمت نمایشگاه غرفه_های لوازم التحریر است و اشتیاق بچه ها برای خرید وصف ناشدنی است.
*داستان کارتون های ایرانی خسته کننده و بدون هیجان است
محمدرضا الیکایی دانش آموز ۱۳ ساله ای است که برای خرید لوازم التحریر به همراه والدینش به نمایشگاه آمده، دفترهایی که خریده با عکس های کارتون های فصل شکار، عصر یخبندان، بن تن و باب اسفنجی است از او می_پرسم چرا این دفترها را انتخاب کرده با زبان ساده می گوید: داستان کارتون ها را دوست دارد مخصوصا آنها که اکشن و طنز هستند.او به دنبال دفتری است که عکس قهرمان مورد علاقه اش به نام “دلیر” دختری با موهای قرمز روی آن نقش بسته است و اصرار فراوانی برای خرید این دفتر دارد دلیل اصرارش را جویا می شوم می گوید: دلیر دختری است که مادرش را تبدیل به خرس می کند و بعد از این رفتار خود پشیمان شده و به دنبال برگرداندن مادر به حالت اول خود است و برای باطل کردن سحر تلاش های زیادی می کند و ماجراهای هیجان انگیزی برایش رخ می دهد.
از او درباره دفترهایی با نقش های ایرانی می_پرسم که چرا از این دفترها لابلای خریدش به چشم نمی خورد، می گوید داستان کارتون های ایرانی را دوست ندارد چون هیچ هیجانی ندارند و خسته کننده هستند.
*کارتون های خارجی با جذابیت های تصویری کودکان را مدهوش می کند
مادر محمد رضا تاکید دارد که فرزندش مناسب با سن خود خرید کند و کیفیت جنس خریداری شده بسیار برایش اهمیت دارد. او می_گوید: هر چند که دوست دارم فرزندم از دفترهای شکرستان و ثنا و ثمین هم خریداری کند اما خودش رغبتی به این موضوع نشان نمی_دهد.قرغی مادر سینای ۹ ساله با شکایت از کارتون های ایرانی می گوید: کارتون های خارجی با تصویر سازی و جذابیت های تصویری کودکان را چنان مدهوش می کنند که کودک غرق تماشای آن ها می شود اما کارتون_های ایرانی بیشتر کلامی هستند و کیفیت مناسبی هم ندارند و آن چنان که باید کودکان را جذب نمی کنند و همین عاملی است که وقتی برای خرید با کودکم به سراغ لوازم التحریری ها می روم به جای رفتن به سراغ شخصیت هایی مثل ثنا و ثمین، غزاله و شکرستان به سراغ بن تن سیندرلا، سفید برفی و … می رود.
*تولید می کنید که از توزیع آن جلوگیری کنید؟!
یک مقام آگاه که خواست نامش ذکر نشود نیز در این گفت_وگو اظهار داشت: مراکز نظارتی شهرستانی برای مقابله با توزیع و پخش این گونه لوازم التحریر ها که اشاعه فرهنگ نامناسب و نامتقارن با فرهنگ اسلامی ایرانی دارد قدرت و توانایی ندارند.وی با اشاره به اینکه صنعت معدن و تجارت باید نظارت دقیق تری بر تولیدات تولید کنندگان داشته باشد تاکید کرد: باید ریشه ها شناخته شوند، در غیر اینصورت تلاش دستگاه های مرتبط در جمع آوری اینگونه محصولات نتیجه ای در بر نخواهد داشت.این مقام آگاه عنوان کرد: اگر می خواهیم کار مثبت و موثری در زمینه مقابله با تهاجم فرهنگی انجام شود باید به دنبال جلوگیری از تولید این محصولات باشیم نه اینکه آن ها را تولید کنیم و در بازار عرضه به دست متقاضیان بدهیم و بعد از نهادهای نظارتی بخواهیم نظارت داشته باشند این روند دور و باطل است.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۲ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۹:۱۳ ق.ظ

دیدگاه


پنج × 5 =