تعهد ارزی مهمترین دغدغه صادرکنندگان

تعهد ارزی مهمترین دغدغه صادرکنندگان

آراز آذربایجان- رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی موضوع تعهد ارزی را از جمله دغدغه های صادر کنندگان استان عنوان کرد.
رسول جلیلی در جلسه هماهنگی خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی و سیب صنعتی استان که با حضور مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه صادرات مهمترین عامل رونق بخش کشاورزی به شمار می‌رود، باید مسئولان ذیربط تمهیدات و راهکارهای اساسی در زمینه تسهیل و توسعه روند صادرات محصولات کشاورزی اتخاذ کنند.
وی با بیان اینکه میزان تولید سالانه محصولات باغی استان ۱.۵ میلیون تن است که کاهش سرمازدگی موجب شده تا محصولات از کیفیت مطلوبی برخوردار باشند، ادامه داد: در سال جاری محصولات باغی استان با کیفیت بسیار مطلوب تولید شده و میوه‌های هسته دار چون گیلاس، آلبالو، زردآلو به قیمت‌های مناسب در بازارهای داخلی و خارجی به فروش رفته است.
جلیلی تصریح کرد: در روزهای اخیر محصولاتی مانند هلو و آلو تولیدی کشاورزان وارد بازار شده و نیازمند حمایت دستگاه‌های ذی ربط برای تنظیم بازار فروش و صادرات این محصولات هستیم. مشکلات موجود در بازارهای میوه و تره بار استان باید پیگیری و حل شود.
وی با بیان اینکه امسال ۲۳۹ هزار تن گوجه فرنگی در استان تولید می‌شود، گفت: امید داریم با توجه به حذف محدودیت‌های صادراتی و کاهش میزان تولید به نسبت سال قبل، شاهد مشکلات کمتری برای کشاورزان در فروش محصول باشیم.
تولید ۱۳ هزار تن گوجه فرنگی در آذربایجان غربی
وی ادامه داد: سال گذشته ۱۳ هزار تن از ۲۵۰ هزار تن گوجه فرنگی تولیدی در استان به صورت حمایتی توسط تعاون روستایی خریداری شد و باعث تعادل بخشی قیمت محصول در بازار شد.
جلیلی افزود: طبق جلسات برگزار شده، مقرر شده در صورت تصویب هر کیلوگرم گوجه فرنگی به قیمت یک هزار تومان به صورت حمایتی توسط تعاون روستایی خریداری شود و در حال حاضر قیمت این محصول برای تحویل به کارخانجات ۸۵۰ تومان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: ۸۰ مجوز مرکز بهداشتی خرید سیب صنعتی در استان صادر شده که ۳۵ مرکز در ارومیه و مابقی در سایر شهرستان‌ها مستقر هستند.
سرمازدگی و تگرگ مهمترین مشکل بخش کشاورزی آذربایجان غربی است
جلیلی گفت: سازمان تعاون روستایی، سردخانه‌ها و بخش خصوصی امسال مشارکت مطلوبی در زمینه خریداری سیب صنعتی دارند تا این مقوله به نحو رضایت بخش ساماندهی و مدیریت شود.
وی با بیان اینکه سال گذشته ارزش محصولات کشاورزی استان در حدود ۹۰۰ میلیون دلار بود، افزود: ارزش صادرات سیب درختی استان پارسال ۳۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: سرمازدگی و تگرگ مهمترین مشکل بخش کشاورزی آذربایجان غربی است که سرما زدگی بهاره چند سالی است رخ نداده اما سرمازدگی زمستانه همچنان وجود دارد.
وی با بیان اینکه در ۲۲ سال اخیر خسارت‌های بخش کشاورزی استان بالای یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده بیان کرد: قیمت خرید تضمینی گندم امسال ۲ هزار و ۵۰۰ تومان بود که نسبت به تورم رخ داده رقم پایین بود و این موضوع به علت بالا بودن قیمت گندم در کشورهای همسایه به میزان سه برابر، احتمال قاچاق گندم را افزایش می‌دهد.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۲ ب.ظ

دیدگاه


+ هشت = 13