تعطیلی شبکه های برون مرزی در میانه جنگ رسانه ای

تعطیلی شبکه های برون مرزی در میانه جنگ رسانه ای

گروه فرهنگی:شبکه های برون مرزی سازمان صداوسیما در حالی به دلیل انباشت بدهی تعطیل می شوند که این رسانه یک تنه در حال مبارزه با شبکه های استکبار و دشمنان جمهوری اسلامی است.
از بعد از وقوع انقلاب اسلامی، ریل گذاری راه اندازی شبکه های مختلف بین المللی برای رساندن صدای انقلاب به سراسر دنیا آغاز شد. در این مسیر شبکه های متعددی با صرف وقت و هزینه راه اندازی شدند و اتفاقا در این مسیر هم بسیار موفق عمل کردند و این شبکه ها توانستند در کشورهای هدف تاثیرگذاری فرهنگی بسیار بالایی داشته باشند.
از جمله این شبکه های موفق می توان به پرس تی وی در حوزه اخبار اشاره کرد و در کنار آن نیز شبکه های آی فیلم عربی و افغانستانی از دیگر شبکه های پرمخاطب معاونت برون مرزی سازمان صداوسیما به حساب می آیند. همچنین رادیو دری افغانستان با ۴۰ سال سابقه و شبکه های العالم، سحر و … از جمله شبکه هایی به شمار می روند که توانسته اند خوش بدرخشند و مخاطبان ثابت خود را داشته باشند.
اما پس از ۴۰ سال از گذشت این مسیر پر فراز و نشیب و ریشه دار شدن این شبکه ها، حالا آنها یکی پس از دیگری در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند.آغاز این تعطیلی ها از ابتدای خردادماه و با قطع شبکه الکوثر از سوی شرکت ماهواره‌ای یوتل‌ست صورت گرفت. بهانه آنها نیز بدهی‌های انباشته سازمان صدا‌وسیما به این شرکت بود.
این درحالی است که پخش شبکه عربی‌زبان بین‌المللی الکوثر روی ماهواره یوتل‌ست امکان دسترسی مخاطبان در کشورهای عربی منطقه در غرب آسیا و شمال آفریقا را به برنامه‌های این شبکه فراهم می‌کرد.با توقف پخش شبکه الکوثر روی ماهواره یوتل‌ست این شبکه در حوزه عربی غرب آسیا و شمال آفریقا قابل دریافت نیست.نکته قابل توجه این است که شبکه الکوثر پس از ۱۶ سال تلاش به این مرحله رسیده است. الکوثر شبکه عربی‌زبان جمهوری اسلامی‌برای کشورهای عربی است که در حوزه ترویج معارف و سبک زندگی اسلامی و در قالب شبکه عمومی فعالیت دارد و مورد توجه و اقبال مخاطبان خود در کشورهای عربی است.این شبکه برنامه‌های متنوع برای مخاطبان منطقه‌ای خود پخش می‌کند و از محبوبیت قابل‌توجهی در بسیاری از کشورهای عربی برخوردار است.
شبکه الکوثر به‌ویژه در کشورهای عراق، عربستان، لبنان، بحرین و نیز کشورهای شمال آفریقا مخاطبان فراوانی را جذب کرده است.
اما هنوز مدت کوتاهی از تعطیلی الکوثر نگذشته بود که خبر آمد کانال اردوزبان شبکه سحر هم از روی ماهواره حذف شده است و در پی آن هم رادیو دری افغانستان خاموش شد!
رادیو دری افغانستان از جمله شبکه های پر مخاطب این شبکه بود که ۴۰ سال از طریق موج اف ام برای مخاطبان افغانستانی پخش شده بود و جایگاه ویژه ای در این کشور دارد.
در پی این تعطیلی ها پیمان جبلی معاون برون مرزی سازمان صداوسیما در گفت وگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: من متاسفم که ظاهرا در کشور مسئولان و نهادهایی که مسئول تامین بودجه صداوسیما و به ویژه مسئول تامین ارزی صداوسیما هستند، یا متوجه فجایعی که اتفاق می افتد، نیستند یا برایشان اهمیت ندارد و در هر دو صورت ما روز به روز بی دفاع تر می شویم در مقابل تبلیغات دشمنان و زمینه چینی که در افکار عمومی منطقه و جهان علیه ما می کنند و اینکه فرصت معرفی ظرفیت های ایران به خارج از کشور را از دست می دهیم.جبلی گفت: ما این مشکل را در مورد بقیه شبکه هایمان هم داریم و به همین روال پیش برود، انتظار داریم که طی روزها و هفته های آینده شبکه های مهم ما مثل پرس تی وی، العالم، آی فیلم انگلیسی و عربی نیز از روی ماهواره حذف خواهند شد. برای من قابل فهم نیست که به چه دلیل و با چه استدلالی این بی توجهی و سهل انگاری صورت می گیرد.او همچنین تاکید کرد: علی رغم پیگیری های بسیار جدی که سازمان صداوسیما برای دریافت سهمیه ارزی خود در طول این ۵ ماه اخیر انجام داده، متاسفانه حتی یک دلار، یک یورو، یک درهم، یک دینار و … ارز بابت آن سهمیه و بابت گردش کاری که تمام مراحل قانونی آن هم انجام شده، به صداوسیما داده نشده است.پس سخنان جبلی، بسیاری از اهالی رسانه نیز در بیانیه ای اعتراض خود را نسبت به این موضوع اعلام کردند و حالا برخی نمایندگان مجلس یازدهم نیز در گفت وگو با فارس با ابراز تأسف از قطع شدن شبکه‏ های برون مرزی صداوسیما به تببین نظرات خود در این خصوص پرداختند.
انور حبیب‏ زاده بوکانی نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از قطع بودجه شبکه های برون مرزی گفت: با توجه به اهمیت رسانه‏ های برون‏ مرزی در سطح جهان نباید بودجه مالی این شبکه‏ ها قطع شود، چرا که مسائل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی برای مخاطبان خارج از کشور مهم است و صداوسیما نقش مهمی در این انتقال پیام دارد.
وی افزود: مجلس یازدهم همکاری لازم را برای تأمین بودجه صداوسیما و شبکه های برون مرزی انجام خواهد داد.
مهدی عیسی‏ زاده نماینده مردم میاندوآب در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش شبکه های برون مرزی در تبیین دیدگاه های انقلاب اسلامی برای تمام جهانیان گفت: نقش رسانه ‏های برون‏مرزی از گذشته قوی‏تر و مؤثرتر است.
وی افزود: با توجه به شرایط حساس منطقه و جهان، قطع شدن این شبکه‏ ها کار درستی نیست و می‏ بایست بلافاصله مشکل مالی این شبکه ها حل شود.ولی اسماعیلی نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر نقش ارزشمند شبکه های برون مرزی در فضای رسانه ‏ای دنیا و تأثیرگذاری در منطقه متذکر شد: تقویت مالی شبکه های برون مرزی از طرف دولت بسیار اهمیت دارد.وی با بیان اینکه شبکه‏ های معاند جمهوری اسلامی ایران هر روز توطئه ‏هایشان بیشتر می‏شود تصریح کرد: شبکه های برون مرزی صداوسیما نه تنها نباید تضعیف شوند بلکه باید روز به روز شاهد رونق و گسترش کمی و کیفی این شبکه ها باشیم و دولت باید در این عرصه به کمک صداوسیما بشتابد.سیدغنی نظری خانقاه نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از قطع شدن شبکه های برون مرزی صداوسیما گفت: قطع شبکه های برون مرزی صداوسیما به علت بدهی ارزی درحالی صورت گرفته است که صداوسیما ابزار صدور انقلاب اسلامی است و باید صدای مردم و رهبری جبهه مقاومت را به تمام عالم برساند.
وی افزود: قطع شدن این شبکه‏ها کار درستی نیست و می‏بایست دولت محترم در اسرع وقت این بودجه را تأمین کند.نماینده مردم خلخال خاطرنشان کرد: در صورت نیاز مجلس وارد عمل خواهد شد تا بدهی این شبکه ها هر چه زودتر پرداخت شود.
الهام آزاد نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از قطع شبکه های برون مرزی صداوسیما گفت: با توجه به اینکه صدای جمهوری اسلامی ایران باید در کل دنیا شنیده شود می‏بایست شبکه‏ های برون‏مرزی حمایت شوند.وی افزود: در صورت نیاز مجلس یازدهم به کمک صداوسیما خواهد آمد تا هر چه زودتر مسائل مالی این شبکه ها حل و فصل شود.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از فارس،سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شبکه‏ های برون‏مرزی صداوسیما پایگاه‏های رسمی جمهوری اسلامی ایران هستند گفت: تقویت این شبکه ها بسیار مهم است و باید در اولویت فوری بودجه ای دولت و مجلس قرار گیرد.
محمد طلامظلومی نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از قطع شبکه های برون مرزی رسانه ملی گفت: صداوسیما زبان ‏گویایی است که صدای مستضعفین جهان را منعکس می کند و با توجه به شرایط حساس منطقه ‏ای و جهانی لازم است دولت بلافاصله بودجه این شبکه ها را تأمین و از قطع شدن آنها جلوگیری کند.احمد راستینه هفشجانی نماینده شهرکرد در مجلس با بیان اینکه رسانه ملی مهمترین پیامرسان جمهوری اسلامی ایران به کل جهان است گفت: دولت نباید اعتبارات صداوسیما را در بحبوحه جنگ رسانه ای و فرهنگی محدود کند.وی از دولت خواست بلافاصله بودجه شبکه های برون مرزی را تأمین کند و از قطع شدن شبکه ‏های برون‏مرزی جلوگیری کند.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۲ ق.ظ

دیدگاه


× سه = 18