تعامل اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جایی برای عناصر مستبد نمی‌گذارد

تعامل اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جایی  برای عناصر مستبد نمی‌گذارد

گروه خبر:یک عضو بنیاد باران با بیان این‌که تعامل با همه جریان‌های سیاسی قانونی در ذات اصلاح‌طلبی قرار دارد، اظهار کرد: تعامل اصلاح‌طلبان با اصولگرایان معتدل موجب می‌شود، مجلس بعدی عاری از عناصر مستبد شود.
عبدالله ناصری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تبیین استراتژی اصلاح طلبان مبنی بر تعامل با حاکمیت و جریان‌های رقیب خود توسط سیدمحمد خاتمی، اظهار کرد: در ذات اصلاح طلبی تعامل با جامعه و حاکمیت قرار دارد.
وی در ادامه افزود: اصلاح طلبان نظام جمهوری اسلامی ایران که قانون اساسی معرف آن است را قبول دارند و توهمات و تحلیل‌های برخی باندهای قدرت را با عنوان اصل نظام نمی‌پذیرند و انتظار این باندها برای هماهنگی اصلاح طلبان با آنها را قبول نمی‌کنند. اصلاح‌طلبان با همه جریان‌هایی که قانون اساسی را قبول داشته باشند تعامل می‌کنند.
این فعال سیاسی همچنین با اشاره به این‌که اعتقاد به تکثر و تنوع مشی اصلاح طلبی است خاطرنشان کرد: بر اساس همین خط مشی اصلاحات جریان‌های رقیب خود را مورد توجه قرار می دهد و عملکرد هشت ساله اصلاحات این ادعا را اثبات می‌کند. در طول دوران اصلاحات احزاب مختلفی از جمله احزاب رقیب اصلاحات مجوز فعالیت پیدا کردند.
این عضو بنیاد باران با تقسیم جناح رقیب اصلاحات به دو بخش تشکل‌های قانونی و تشکل‌های غیرقانونی، گفت: از سال ۸۴ به بعد برخی باندهای غیرقانونی و بدون شناسنامه فعال شدند که این باندها هیچ‌گاه مورد تأیید اصلاحات قرار نگرفته و نمی‌گیرد. منظور خاتمی از تعامل با جریان‌های رقیب آن تشکل‌ها و احزابی است که به صورت قانونی و رسمی فعالیت می‌کنند.
باندهای غیررسمی که اثرگذار بوده و دارای امتیازات و قدرت زیادی هستند انتظار دارند که اصلاحات آنها را به رسمیت بشناسد اما اصلاحات فقط تشکل‌ها و نهادهایی که در چارچوب قانون فعالیت می‌کنند را به رسمیت می‌شناسد و با آنها تعامل می‌کند.
وی در رابطه با تعامل اصلاحات با جریان‌های رقیب خود، افزود: بخش اندکی از جریان رقیب اصلاح طلب که جریان اصولگرایی عاقل و معتدل است و شخصیتی چون مطهری در آن قرار می‌گیرد هم به تعامل با اصلاحات تمایل دارند و هم در عمل آن را ثابت کرده‌اند. در واقع انتخاب روحانی به عنوان رئیس جمهور حاصل تعامل با این جریان بود.
این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه خاطرنشان کرد: اکثریتی که انحصارگر و قدرت‌طلب هستند تمایلی به گفت‌وگو و تعامل با اصلاح‌طلبان ندارند و سعی می‌کنند با ابزارهای سخت قدرت اصلاح طلبان را از صحنه خارج کنند.
ناصری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توجه سیدمحمد خاتمی به لزوم و ضرورت حفظ اتحاد در میان اصلاح طلبان، گفت: بازسازی و نوسازی هنر یک حزب یا جریان سیاسی است.
سال ۸۴ اصلاح طلبان اشتباه کردند و با نامزدهای متعدد در انتخابات شرکت کردند و در اثر این اشتباه ۸ سال کشور را تحویل اقتدارگرایان دادند اما این اتفاق موجب شد که آنها به خود بیایند و با مصلحت اندیشی و شرایط سنجی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ وارد شده و یک عضو جامعه روحانیت را به عنوان نامزد خود معرفی کردند.
این عضو بنیاد باران با بیان این‌که اصلاح طلبان باید همین سیاست را در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی در پیش بگیرند، گفت: اصلاح طلبان نباید دنبال این باشند که شخصیت‌های شاخص آنها در مجلس حضور داشته باشند. آنها باید به دنبال مجلسی متفاوت از مجلس فعلی باشند که در آن مجلس منافع ملی دراولویت باشد و عناصر جریان اقتدارگرا در آن حضور نداشته باشند.
وی در پایان درباره نحوه تعامل اصولگرایان با اصلاح طلبان نیز گفت: در سال گذشته در بین اصولگرایان تحول ایجاد شده و آنها حاضرند به هر قیمتی جریان اقلیت مستبد را حذف کنند. به نظر من این رویکرد اصولگرایان و تدبیر اصلاح طلبان در مجلس بعدی جایی برای عناصر مستبد باقی نمی‌ماند.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ ساعت ۵:۲۵ ق.ظ

دیدگاه


8 − = هفت