معاون تبليغ حوزه‌هاي علميه استان:

تعارضی در اجتماعی بودن زن و عمل به حدود الهی وجود ندارد

تعارضی در اجتماعی بودن زن و عمل به  حدود الهی وجود ندارد

گروه گفت¬وگو : معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی با بیان اینکه در اجتماعی بودن زن و عمل به حدود الهی تعارضی وجود ندارد گفت: خطبه خوانی حضرت زهرا(س) در مسجد نشان از اذن داشتن زن در مداخله در امور اجتماعی به هنگام نیاز و ضرورت است.
حجت‌الاسلام حیدر عباسی در گفت‌وگو با آرازآذربایجان، اظهار داشت: پوشش به عنوان امری بشری اجتناب ناپذیر است و بشری وجود ندارد که نسبت به پوشش بی‌تفاوت باشد.
وی با بیان اینکه اختلاف نوع بشر در زمینه پوشش اختلاف در جزئیات است، افزود: به دلیل وجود اختلاف سلیقه‌ها و دیدگاه‎ها نسبت به مسئله پوشش شاهد وجود رنگ‌ها، مدها و صنعت نساجی مختلف در طول تاریخ هستیم، لذا مسئله مهم در امر پوشش نوع و حدود آن است.
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی گفت: انتخاب نوع پوشش امری اختیاری است و کسی نمی‌تواند دیگری را وادار به پوشش خاصی کند مگر فکر و مکتبی که فرد از آن تبعیت می‎کند.
وی ادامه داد: دین اسلام به دلیل داشتن معجزه قرآن که صنعت فکری خود را ارائه کرده است در مسائل کاربردی مانند عبادت وارد شده، نماز را تشریح کرده و در سایر مسائل سیاست خاص خود را تبیین کرده است.
این مسئول با اشاره به ارائه برنامه‌ای جامع و مدون دین الهی به بشر، تصریح کرد: دین اسلام به مسائل اقتصادی وارد شده و ربا را حرام اعلام کرده و در مورد بحث مد و لباس و پوشش به مرد و زن بر اساس ساختار خاص هر یک دستوری مجزا صادر کرده است.
وی مشخص کردن حدود الهی به شکل حلال و حرام یا محرم و نامحرم را روشی برای متوجه ساختن انسان به اهمیت مسائل مختلف دانست و افزود: تفکر اسلامی برای افراد بشر که آن‎ها را ملزم به رعایت برنامه و دستورالعمل صادر شده از سوی این مکتب می‎داند به آنان افرادی را به عنوان الگو معرفی کرده است.
عباسی توضیح داد: کامل‎ترین عمل کننده برنامه و دستورالعمل دین اسلام حضرت زهرا(س) است که ثابت فرمودند یک انسان در کنار خانم بودن و عمل کردن به تکلیف خاص جنسیتی خود توان عالم‎ترین و بهترین هستی شدن را دارد.وی با بیان اینکه حضرت زهرا(س) مکتب فکری داشته و اقدام به تشکیل کلاس درس و بحث می‎فرمودند، ادامه داد: در روایات آمده است که اشخاصی مانند سلمان فارسی از حضرت زهرا(س) حدیث نقل کرده‌اند یعنی حضرت سلمان به همان شکل که از پیامبر اکرم(ص) و حضرت علی(ع) حدیث نقل کرده از حضرت زهرا(س) هم حدیث نقل می‌کند که به معنای صاحب مکتب بودن سیده زنان هر دو عالم است.
*حجاب و عفاف سبب پیشرفت زنان در جامعه است
وی با اشاره به پیشرفت علوم در عصر حاضر و معرفی حجاب به عنوان مانعی دست و پا گیر در مقابل موفقیت زنان جامعه، گفت: چنین ادعایی به هیچ عنوان قابل قبول نیست، چرا که در همه اعصار زنان موفق جوامع چه در غرب و چه در شرق جهان با پوشش‌های نابی ظاهر شده و پایبند به مسائل اخلاقی و رعایت پوشش شرعی و قانونی خود بودند.عباسی پوشش را به عنوان سپری محافظ از هجمه‎ها و نگاه‎های آلوده عنوان و اضافه کرد: زنان مزین شده به حجاب و عفاف همواره در جامعه با آسودگی و امنیت بیشتری تردد می‌کنند، اما زنان بدحجاب از امنیت و آرامش کمتری در اجتماع برخوردارند.وی با اشاره به قدرت بالای زنان در جذب مردان به خود، گفت: این نیروی شگرف را خدای متعال برای تداوم زندگی و تکامل نسل بشر در وجود زنان به امانت گذاشته است تا زن از این نیرو در راستای تکامل خود و شریک زندگی‌اش بهره گرفته و در کانون گرم خانواده اقدام به تربیت نسل خود کند.
*مهار هوای نفس برای سالم رسیدن انسان به مقصد الزامی است
معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه آذربایجان غربی تامین نیاز جنسی و غریزی انسان را در کنار سایر نیازها مانند آب و غذا لازم و ضروری عنوان و تصریح کرد: همان‌طور که غذا نخوردن به هنگام گرسنگی سبب ضعف انسان شده و به بدن او آسیب وارد می‌شود مسائل جنسی هم باید از راه صحیح آن تامین شود تا فرد دچار آسیب‌های جسمی و روانی نشود.وی با تاکید بر لزوم کنترل و مراقبت از هوای نفس، گفت: ماشین بدون گاز و دنده توان حرکت ندارد و بدون ترمز هم حادثه آفرین است، ترمز و گاز و دنده هر کدام باید در جای خود کار کنند، این نیروی عجیبی که خدای متعال در وجود انسان قرار داده است که حضرت یوسف(ع) از شر آن نیرو به خدای متعال پناه می‌برد و می‌گوید که کمکم کن تا از کید این زنان در امان بمانم، نیاز به مراقبت و کنترل دارد.عباسی وجود نیروی جنسی و گرایش بین زن و مرد را برای تداوم نسل بشر و حفظ روابط خانوادگی لازم و ضروری عنوان و خاطرنشان کرد: کشش‌های جنسی زمانی به خطر تبدیل شده و به جامعه آسیب می‎زند که از کنترل و حدود خود خارج شود.
*حجاب نمود حالت درونی زن عفیف است
وی با تاکید بر لزوم حضور متین و همراه با حجب و حیای زنان در جامعه، اضافه کرد: حجاب تنها چند متر پارچه نیست که اگر زن آن را بر سر کند محجب و عفیف است و اگر از سرش بردارد بی‌حجاب و بی‌عفت می‌شود، بلکه حجاب محصول اندیشه انسان و علاقه او به پاک‌زیستی است.
عباسی ادامه داد: در واقعه کربلا دشمن چادر را از سر بانوان این دشت برداشت و آنان با همان روسری‌ها و لباس معمول برای رعایت حجاب خود تلاش کردند و از حریم حیا و عفت ذره‌ای عقب نشینی نکردند، چون حجاب یک امر درونی است و نمود و مظهر آن در بیرون چادر است به مانند نشاط و شادی که امری درونی است و حالت‌های چهره آن را مشخص می‌کند.
وی لبخند زدن انسانی را که در دل احساس شادی ندارد تمسخر آمیز خواند و توضیح داد: بر این اساس اگر کسی در دل خود دارای حیا و عفت نباشد با انداختن چند متر پارچه بر سر خود حجاب را بی‌ارزش کرده و به تمسخر می‌گیرد پس بهتر این است که چنین فردی اصلا چادر سر نکند.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۶:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


هفت − = 4