تضمین سلامت مصرف کننده فرآورده های ضایعات بازیافتی

تضمین سلامت مصرف کننده فرآورده های ضایعات بازیافتی

زهرا موسوی
گروه اقتصادی:همزمان با رشد جمعیت و تکنولوژی چهره زمین و زندگی بشر ساکن در این کره خاکی نیز دستخوش تغییرات زیادی شده که به هیچ وجه قابل قیاس با زندگی نسل_های گذشته نیست و این یعنی اینکه سلامت مردم نیز همواره در معرض تهدید است به خصوص اینکه برخی از لوازم مورد مصرف از بازیافت ضایعات تولید و در اختیار مردم قرار می_گیرد.
لزوم استفاده از مواد شیمیایی و دست ساخته_های نوین، تولید زباله و پسماندها توسط مردم و مصرف کنندگان را اجتناب ناپذیر کرده و در کنار تولید این پسماندها و زباله ها وجود واحدها و کارخانه هایی برای بازیافت و استفاده مجدد از این پسماندها و تمیزسازی چهره زمین و محیط زیست زندگی بشر از زباله ها ضروری است. با توجه به اینکه در حالت عادی و طبیعی بازیافت دست ساخته های شیمیایی چون پلاستیک و ظروف یکبار مصرف قرن های متمادی طول می کشد و همین امر موجب بروز لطمه های جبران ناپذیر و مخربی بر پیکر محیط زیست می شود بنابراین برای جلوگیری از آسیب دیدن طبیعت وجود واحدها و کارخانه های بازیافت زباله در عصر ماشینی شدن زندگی ها مهم و اجتناب ناپذیر است. در کشورهای پیشرفته و حتی کلانشهرهای ایران وجود واحدها و کارخانه های بازیافت برای جمع آوری انواع وسایل دور ریز و زباله چون پلاستیک، لاستیک، ظروف یکبار مصرف بطری_های پلاستکی نوشیدنی نقشی موثری در پاکیزه سازی محیط زیست و طبیعت دارند و در شهرهای کوچک نیز به فراخور توسعه و میزان تولید زباله و پسماند واحدها و کارخانه های صنعتی بازیافت احداث شده است.
این کارخانه ها و واحدهای بازیافت با جمع آوری زباله و ضایعات از جنس های مختلف پلاستیک، لاستیک، کاغذ و مقوا، نایلون، الیاف فلز، شیشه آنها را بعد از شست و شو و ضد عفونی کردن تبدیل به ماده اولیه کرده و سپس با ساخت مصنوعات گوناگون این مواد بازیافتی را دوباره وارد چرخه تولید و مصرف می کنند.
اما آنچه که مهم و قابل توجه است در تولید نهایی محصولات از ضایعات بازیافت شده سلامت این فرآورده های تولید شده است که دوباره وارد چرخه مصرف شده و به موادی چون توپ، اسباب بازی، نایلون تبدیل و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. نظارت بر عملکرد واحدهای بازیافت و اطمینان از سلامت کامل مواد اولیه و رعایت موازین و نکات بهداشتی در زمان شست و شوی ضایعات قبل از تبدیل آنها به مواد اولیه و ساخت فرآورده های نهایی به علت اینکه خوراک این کارخانه ها از ضایعات و زباله ها تامین می شود، مهم و ضروری است.
دریکی از استانها یک کارخانه بازیافت ظروف پلاستیکی وجود دارد که در زمینه جمع آوری ظروف پت (بطری های پلی اتیلن آب معدنی و انواع نوشیدنی) و تبدیل این ظروف به پودر پرک (سود) فعالیت دارد و مجوز بهره برداری خود را سال ۸۸ دریافت کرد و سال ۸۹ با ظرفیت تولید ۱۰ هزار تن پورد پرک در سال فعالیت می کند. این واحد بعد از وقفه ای طولانی مدتی که به علت مشکلات مالی و کمبود نقدینگی و نیز تغییر در بدنه مدیریتی آن ایجاد شد هم اکنون یکی از کارخانه های فعال شهرک صنعتی ایلام است که در زمینه بازیافت مواد دور ریز موسوم به بطری_های پت فعالیت دارد. یک مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی در خصوص فعالیت این کارخانه اظهار کرد: کارخانه ایلام بازیافت پرک با جمع آوری ضایعات از جنس پت آنها را به مواد اولیه ریز شده که مصارف پلیمری، پلی اتیلن و پلی اکیلن دارند تبدیل می کند. مرتضی دارایی افزود: این بطری ها بعد از شست و شو و تبدیل شدن به پودر پرک دیگر قابلیت برگشت پذیری به بطری را از دست می دهند و به مصرف صنعتی پلی اتیلن و پلی اکیلن و پلیمری چون نخ می رسد.
معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت معدن و تجارت ایلام نیز در خصوص فعالیت این کارخانه گفت: کارخانه ایلام بازیافت پرک ظروف یکبار مصرف مورد نیاز خود را از سطح استان جمع آوری می کند. رضا محمدرحیمی افزود: البته به علت ظرفیت بالای تولید پودر پرک در این کارخانه ظروف پت جمع آوری شده جوابگوی این کارخانه نیست و برای تامین خوراک مورد نیاز خود بخشی از ظروف پت را از کشور عراق وارد می کند.
وی اظهار کرد: این کارخانه به خاطر اینکه در این استان ، صنعتی برای تبدیل پودر پرک به محصولاتی چون نمد، موکت، پالتو نیست، پودر تولید شده را به مناطقی که دارای صنایع تبدیلی است به عنوان مواد اولیه صادر می کند.
محمدرحیمی یادآور شد: این کارخانه با جمع آوری بطری های پت که در محیط زیست و طبیعت رها شده یا از خرید ضایعات از فروشندگان دوره گرد تامین می کند و با شست و شوی آن در محلول های ضد عفونی کننده و تمیز کردن این بطری ها، آنها را با دستگاه های ویژه به پودر پرک که هیچ گونه مصرف خوراکی یا بهداشتی و پوشیدنی ندارد، تبدیل می کند. یک کارشناس نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست معتقد است: این کارخانه به خاطر جمع آوری بطری های پلاستکی که در طبیعت و محیط زیست توسط برخی گردشگران و افراد رها شده به حفظ و پاکیزگی محیط زیست کمک می کند. علی طاهر سارایی افزود: وظیفه ذاتی اداره کل حفاظت محیط زیست، نظارت بر میزان آلایندگی، استفاده از فیلترهای کاهنده آلایندگی نظارت و مدیریت بر پساب و پسماندهای همه کارخانه ها و کارگاه های صنعتی و تولیدی است و نظارت بر کارخانه ایلام بازیافت پرک نیز شامل همین موارد است.
هر چند بازیافت ضایعات و پسماندها و ورود فرآورده های نهایی به چرخه مصرف مجدد به شیوه ها و مصارف گوناگون به سلامت محیط زیست و زندگی افراد و سایر جانداران کمک می_کند اما باید این نکته را نیز مد نظر داشت که در هر محصول تولید شده از ضایعات و زباله_های بازیافت شده باید استانداردها و موارد ایمنی و بهداشتی رعایت شود. برخی از این فرآورده ها همچون اسباب بازی و محصولات پلیمری به طور مستقیم با پوست انسان در ارتباط هستند و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی و استانداردها می تواند لطمه های جبران ناپذیری را به مصرف کننده وارد کند. با توجه به اینکه کارخانه ایلام بازیافت پرک در زمینه تولید مواد اولیه پلیمری فعالیت دارد اما با وجود پیگیری های مستمر و مصرانه خبرنگار ایرنا در خصوص نظارت بر رعایت استانداردها و موارد بهداشتی توسط این واحد بازیافتی، این تلاش ها به نتیجه روشن و مشخصی ختم نشد. معاونت های غذا و دارو و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل استاندارد و شهرداری ایلام تاکید کردند که به علت اینکه در این کارخانه هیچ گونه محصول نهایی تولید نمی شود و مواد اولیه آن به دیگر نقاط صادر می شود این دستگاه های نظارتی مسئولیت و وظیفه مشخصی در قبال نظارت بر عملکرد این کارخانه ندارند. به گزارش ایرنا نظارت بهداشتی و محیطی از نظر محلول شست و شو و چگونگی شستن ظروف پت مورد مصرف این کارخانه بازیافت همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۰۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۶:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


شش + = 9