تصفیه خانه گلمان ۲.۵میلیون متر مکعب آب روانه دریاچه ارومیه می کند

تصفیه خانه گلمان ۲.۵میلیون متر مکعب آب روانه دریاچه ارومیه می کند

آرازآذربایجان – مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: تصفیه خانه گلمان از طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه است که سالانه ۲.۵ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه روانه می کند.
حمیدرضا جانباز در جریان بازدید از آخرین روند اجرای طرح‌های شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی در بخش احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: این تصفیه خانه در مدار بهره برداری، در راستای حل بحران زیست محیطی- ملی از نوع SBR اجرایی شده است.
وی ادامه داد: ظرفیت این تصفیه خانه شش هزار و ۸۴۰ مترمکعب در شبانه روز بوده و برای ۴۵ هزار نفر در افق سال ۱۴۲۰ پیش بینی شده است.
جانباز ظرفیت نهایی این تصفیه خانه را ۲۷ هزار و ۲۰۰ مترمکعب در شبانه روز برای جمعیتی بالغ بر ۱۸۰ هزار نفر عنوان و خاطرنشان کرد: این تصفیه خانه در دو مدول و چهار فاز و هر فاز برای جمعتی بالغ بر ۴۵ هزار نفر طراحی شده است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: مدول اول این تصفیه خانه فاز یک با ظرفیت ۶۸۴۰ مترمکعب در شبانه روز بوده و تا کنون ۳۶۰ هزار میلیون ریال برای این تصفیه خانه هزینه شده است.
وی تعداد انشعابات نصب شده و آماده نصب آب و فاضلاب در شهرک گلمان را ۵۴۰۰ فقره عنوان و اعلام کرد: از این تعداد، انشعابات فاضلاب نصب شده و در حال نصب در شهرک حدود ۳۰۰۰ فقره است.
جانباز طرح فاضلاب شهرک گلمان ارومیه را از جمله مهمترین طرح‌های اجرایی در آذربایجان غربی عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه این شهرک از ابتدا سامانه فاضلاب نداشت، این سامانه طراحی و اجرا شد و در نوع خود طرحی ارزشمند به شمار می‌رود.
وی گفت: آبرسانی و جمع آوری فاضلاب در واحدهای مسکن مهر، اولویت این شرکت در شهرهای مختلف استان است و حتی در صورت اختصاص نیافتن بودجه نیز در این خصوص اقدامات لازم انجام می‌گیرد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به منظور بازدید از طرح‌های آب و فاضلاب آذربایجان غربی به مدت یک روز به استان سفر کرده است.
۳۰۰ هزار نفر به ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب ارومیه افزوده می شود
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان غربی گفت: با اتمام مدول ۳ تصفیه خانه ارومیه ظرفیت این تصفیه خانه ۳۰۰ هزار نفر افزایش می یابد.
رسول اکبری عصر شنبه افزود: هم اکنون تصفیه خانه فاضلاب ارومیه با دو مدول با فرایند تصفیه لجن فعال از نوع بیولاک برای ۴۰۰ هزار نفر در حال بهره برداری است.
وی ادامه داد: با توجه به توسعه شهر ساخت مدول ۳ نیز با فرآیند تصفیه لجن فعال از نوع SBR از سال ۹۳ در دستور کار این شرکت قرار گرفته است که با اتمام این پروژه ۳۰۰ هزار نفر نیز به ظرفیت کنونی تصفیه خانه افزوده می‌شود.
اکبری با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۷ درصدی فاز سوم این تصفیه خانه، بیان کرد: فاز سوم این طرح جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد و به تنهایی سالانه ۲۱.۹ میلیون مترمعکب آب وارد دریاچه ارومیه خواهد کرد.
وی ادامه داد: پیش از این ۲ فاز از این طرح با ۲۹.۲ میلیون مترمکعب ظرفیت در سال و با سامانه «بیولاک» اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است.
این تصفیه‌خانه در شمال شرق شهر ارومیه و در مجاورت جاده ریحان‌آباد واقع شده است و حدود ۱۳۵ هکتار مساحت دارد.
«SBR» یک سیستم لجن فعال پر و خالی شونده برای تصفیه فاضلاب بوده که در آن شکل اولیه لجن فعال بر پایه پر و خالی شدن توسعه یافته است.
سیستم «بیولاک» نیز روش بیولوژیکی نوینی در تصفیه فاضلاب بوده که تحت انحصار یک شرکت آلمانی قرار دارد و برای اولین بار در ایران، این سیستم در شهر ارومیه اجرا شده است.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


− دو = 2