مديرکل پزشکي قانوني استان:

تصادفات جاده ای بیشترین دلیل مرگ و میر در آذربایجان غربی است

تصادفات جاده ای بیشترین دلیل مرگ و میر در  آذربایجان غربی است

گروه گزارش : مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی از جان باختن ۹۱۱ تن در اثر حوادث و علل غیر طبیعی از ابتدای سالجاری تا کنون خبر دادو گفت: ۷۷پرونده در خصوص قصور پزشکی از ابتدای سال ثبت شده که افزایش ۳۲درصدی را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم. رسول روشنی ، با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال ۷۴۸ مرد و ۱۶۳ زن در اثر عوامل غیرطبیعی در آذربایجان غربی جان باخته_اند، اظهار داشت: از این تعداد ۲۶ مورد مربوط به غرق شدگی، ۱۶ مورد با سلاح سرد، ۹ مورد مربوط به گازگرفتگی و ۵۶۵ مورد تصادفات بوده است.
وی، با اشاره به اینکه در ۹ ماهه امسال آمار متوفیان ناشی از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن در آذربایجان غربی ۵۰ درصد افزایش یافته، اظهار داشت: طی این مدت ۸ فوتی مرد و یک زن به همین دلیل به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع شده اند.مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی، در ادامه افزود: آمار متوفیان ناشی از سوختگی در استان در ۸ ماه سالجاری ۲۹ نفر بوده که این رقم در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل تعداد ۱۵ نفر کاهش یافته است و همچنین از کل فوتی های ناشی از سوختگی طی ۸ ماهه امسال ۱۵ نفر مرد و ۱۴ نفر زن بودند
وی، عنوان کرد: همچنین طی این مدت ۱۶ نفر به دلیل فوت ناشی ازسلاح سرد به مراکز پزشکی قانونی استان ارجاع شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش ۱۴ درصدی را نشان می دهد.
*افزایش ۳ درصدی پرونده های نزاع و درگیری
روشنی، در ادامه از افزایش ۳ درصدی پرونده_های نزاع و درگیری در آذربایجان غربی در ۹ ماه سالجاری خبر داد و گفت: تعداد مراجعین به پزشکی قانونی استان با عنوان نزاع بیشترین موضوع پرونده های معاینات سرپایی را تشکیل می دهد.وی، اظهار داشت: همچنین در ۸ماه امسال محل فوت۵۱ درصد از افراد در محل حادثه ۷ درصد حین انتقال به بیمارستان و محل فوت ۴۰ درصد از افراد در بیمارستان و ۲درصد در منزل و نامعلوم گزارش شده استمدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی، به بیشترین حوادث کار دربخش ساختمان اشاره کرد و گفت: این حوزه کاری به لحاظ خطرات همیشگی بروز حادثه از تمامی بخشهای دیگر دارای خطر بیشتر است و نقص عضو، مرگ، از دست دادن توان حرکتی، آسیب های بینایی و شنوایی، تنفسی و مسایلی از این دست همواره کارگران شاغل درحرفه های دارای خطر حادثه در کار راتهدید می کند.
وی، در خصوص آمار حوزه کمیسیون های تخصصی بیان کرد: در ۹ ماه امسال ۵۵۳ پرونده در بخش کمیسیون های تخصصی ثبت شده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۲۹ درصد افزایش داشته است.
روشنی، با اشاره به اینکه بیشترین تعداد پرونده های کمیسیون مربوط به پزشکی قانونی است، اظهار داشت: تعداد ۷۷ پرونده نیز در خصوص رسیدگی به قصور پزشکی ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۲درصد افزایش را نشان می دهد.
*اخذ۱۴۹ مجوز برای سقط جنین
وی، در ادامه با بیان این مطلب افزود: همچنین در۹ ماه امسال ۱۴۹ نفر برای اخذ مجوز سقط جنین درمانی به پزشکی قانونی استان مراجعه کردند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش داشته است.
وی، از افزایش ۷٫۷ درصدی معاینات سرپایی در مراکز پزشکی قانونی آذربایجان غربی طی این مدت خبر داد و با اشاره به انجام ۶۵ هزار و ۶۷۳ مورد معاینه، خاطر نشان کرد: از کل معاینات سرپایی ۴۶ هزار ۳۹۴ نفر مرد و ۱۹ هزار ۲۷۹ نفر زن بودند.
*تصادفات جاده ای بیشترین سهم مرگ و میر
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی تصریح کرد: تصادفات جاده ای بیشترین سهم را در جان باختن به مرگ غیر طبیعی استان را شامل می شودکه در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل ۱٫۷ درصد کاهش داشته است.وی، در ادامه با اشاره به اینکه بیشترین تعداد کشته های تلفات حوادث رانندگی سال جاری مربوط به شهرستان ارومیه با ۲۸ درصد و کمترین مربوط به شهرستان تکاب با یک درصد بوده است افزود: بیشترین تلفات حوادث رانندگی در استان با ۲۴ درصد مربوط به سنین ۲۰ تا ۳۰ ساله است.
وی، افزود: تعداد ۳۲۲ نفر در برون شهری و روستایی و ۹۸ نفر درون شهری ۱۴ نفر ترافیکی و ۷۷ مورد غیرترافیکی و یک مورد نامعلوم بوده واز تعداد ۵۱۲ نفر فوتی تعداد ۹۸ نفر عابر، ۱۹ نفر سرنشین، از ۲۰۸ نفر راننده ۵۹ نفر راننده موتور و ? نفر دوچرخه سوار بوده است.
روشنی، در ادامه با اشاره به مصدومین ناشی از تصادفات سالجاری خاطر نشان کرد: تعداد مصدومین ناشی از تصادفات رانندگی ارجاعی به مراکز پزشکی قانونی در سالجاری ۹ هزار و ۲۴۶ نفر بوده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ۱۱ درصدی رانشان می دهد.
وی، با اشاره به این موضوع که متاسفانه عامل انسانی نقش زیادی را در بروز تصادفات رانندگی دارد و می توان گفت که بیشترین سهم را به خود داده است افزود: خستگی و خواب آلودگی ورعایت نکردن سرعت مجاز و گرفتن سبقت های غیر مجاز و انجام حرکات مارپیچ و رعایت نکردن فاصله طولی از دیگر عوامل بروز تصادف است و خواستار دقت و توجه بیشتر مردم به توصیه های کارشناسان شد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا، مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی، یاد آور شد: دستگاه های اجرایی می توانند در امر فرهنگ سازی و اطلاع رسانی با استفاده از آمارهای پزشکی قانونی با برنامه ریزی پیشگیرانه و ارتقای آگاهی عمومی مردم در راستای کاهش آمار کشته ها و مصدومین در حوادث رانندگی موثر باشند.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۰۸ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۶:۳۷ ق.ظ

دیدگاه


پنج − 4 =