آرازآذربايجان گزارش مي‌دهد

تشکیل ۶۲ هزار فقره پرونده قضایی در حوزه پلیس پیشگیری استان

تشکیل ۶۲ هزار فقره پرونده قضایی در  حوزه پلیس پیشگیری استان

گروه گزارش:پنج ماه نخست سال جاری تعداد کل پرونده‌هایی که در حوزه پلیس پیشگیری تنظیم و تحویل مقامات قضایی شده ۶۲ هزار و ۵۶۲ فقره بوده است.
به گزارش آرازآذربایجان ، پنج ماه نخست سال جاری تعداد کل پرونده‌هایی که در حوزه پلیس پیشگیری تنظیم و تحویل مقامات قضایی شده ۶۲ هزار و ۵۶۲ فقره بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از افزایش پنج درصدی برخوردار است.پرونده‌های ارجاعی به مشاوره ۱۰ هزار و ۴۶۵ فقره بوده که نسبت به مدت زمان مشابه ۳۶ درصد کاهش دارد و از این تعداد با حضور مشاوران اجتماعی در کلانتری‌ها حدود ۵ هزار فقره پرونده منجر به صلح و سازش شده است.
تهیه و تنظیم سیاست‌های جامع و هماهنگ در زمینه پیشگیری از جرم و بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای دولتی و دستگاه‌های اجرایی و نیز جلب مشارکت‌های مردمی در کاهش وقوع جرائم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.پیشگیری کیفری در واقع مداخله نهادهای نظام عدالت کیفری پس از ارتکاب جرم به منظور کاهش تکرار جرم و اصلاح مجرم بوده و منظور از پیشگیری غیرکیفری مداخله نهادهای غیر کیفری در مرحله قبل از ارتکاب جرم بوده که این نوع پیشگیری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
*تشکیل بیش از ۶۲ هزار فقره پرونده قضایی در حوزه پلیس پیشگیری آذربایجان غربی
رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی گفت: پنج ماه نخست سال جاری تعداد کل پرونده‌هایی که در حوزه پلیس پیشگیری تنظیم و تحویل مقامات قضایی شده ۶۲ هزار و ۵۶۲ فقره بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از افزایش پنج درصدی برخوردار است.
وی ادامه داد: پرونده‌های ارجاعی به مشاوره ۱۰ هزار و ۴۶۵ فقره بوده که نسبت به مدت زمان مشابه ۳۶ درصد کاهش دارد و از این تعداد با حضور مشاوران اجتماعی در کلانتری‌ها حدود ۵ هزار فقره پرونده منجر به صلح و سازش شده است.سرهنگ خسرو گل محمدی در جمع خبرنگاران در ارومیه به نقش رسانه‌های جمعی در پیشگیری و وقوع جرائم اشاره کرد و اظهار داشت: رسانه‌های جمعی به عنوان مهم‌ترین ابزار فعالیت‌های فرهنگی نقش بسیار مهمی را در پیشگیری از جرم ایفا می‌کنند.وی یادآور شد: سال گذشته طرح تشدید مقابله با سرقت همزمان با سایر استان‌ها اجرایی شد و در پی تشکیل قرارگاه مقابله با سرقت شاهد کاهش چشمگیر سرقت‌ها در استان بودیم امسال نیز با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها تلاش می‌شود وقوع جرائم به ویژه سرقت از روند کاهشی برخوردار باشد و کلیه این اقدامات در راستای فراهم کردن موجبات احساس امنیت و آرامش شهروندان صورت می‌گیرد.
*کاهش ۱۷ درصدی سرقت‌ها در آذربایجان‌غربی
رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی اعلام کرد: مرداد ماه امسال سرقت‌های مهم از کاهش ۲۱ درصدی و سرقت‌های خرد از کاهش ۱۴ درصدی برخوردار بوده و در کل سرقت‌ها در استان ۱۷ درصد کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه سرقت‌های مهم و سرقت‌های خرد در استان از کاهش برخوردار بوده، ادامه داد: مردادماه امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته سرقت از منزل چهار درصد، سرقت از مغازه ۲۰ درصد، سرقت از اماکن دولتی ۷۵ درصد، سرقت اتومبیل ۴۹ درصد و سرقت موتورسیکلت ۱۵ درصد کاهش یافته است.
گل محمدی با بیان اینکه مرداد ماه امسال آمار سرقت مسلحانه در استان منفی بوده، افزود: مرداد ماه امسال نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته در حوزه قتل شاهد کاهش ۱۴ درصدی بوده و سرقت از اماکن خصوصی ۱۸ درصد کاهش یافته است.وی با بیان اینکه مرداد ماه امسال سرقت احشام هشت درصد افزایش یافته، خاطرنشان کرد: در این راستا برخی از اقدامات فردی پیشگیری از سرقت احشام باید مدنظر قرار گیرد و در صورت امکان باید نسبت به نصب دوربین‌های مدار بسته در محل نگهداری دام اقدام شود.این مسئول ادامه داد: یکی از راه‌های موثر در پیشگیری از وقوع سرقت در دامداری‌ها نصب دزدگیر و سایر تجهیزات هشداردهنده بر درب‌های ورودی محل نگهداری دام‌ها است.
وی بر مکان‌یابی مناسب در احداث دامداری‌ها و پرهیز از نگهداری دام در محل‌های خلوت و آسیب‌پذیر تاکید کرد و افزود: نصب سیستم‌های صوتی یک طرفه و اتصال آن با دامداری‌های دیگر برای بهره‌برداری در شرایط اضطراری و فوق‌العاده و استفاده از قفل‌های کتابی در درب طویله‌ها از دیگر اقدامات موثر در راستای پیشگیری از سرقت احشام است.گل محمدی با بیان اینکه سال گذشته و امسال سرقت محموله خودور در استان منفی بوده، ابراز داشت: مرداد ماه امسال کیف‌قاپی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از کاهش ۱۳ درصدی برخوردار است.
وی به اقدامات فردی پیشگیری از کیف‌قاپی اشاره کرد و افزود: از نشان دادن موجودی جیب خود مخصوصاً پول نقد به اشخاص رهگذر خودداری و اگر مجبور به حمل پول زیادی هستید، از آشنایان و بستگان خود بخواهید که شما را همراهی کنند.
*۷۰ درصد از ماموران انتظامی در حوزه پلیس پیشگیری انجام وظیفه می‌کنند
گل محمدی به اقدامات در حوزه پلیس پیشگیری اشاره کرد و متذکر شد: ۷۰ درصد از ماموران انتظامی در حوزه پلیس پیشگیری انجام وظیفه می‌کنند و مابقی به صورت غیرمستقیم درگیر حوزه پیشگیری هستند و به نوعی می‌توان گفت ۱۰۰ درصد ماموران نیروی انتظامی در حوزه پیشگیری فعالیت دارند.
وی خاطرنشان کرد: بحث تشکیل قرارگاه مقابله با سرقت تلاش بر این بود تمامی ظرفیت‌های درون سازمان را به طرف حوزه‌های پیشگیری سوق دهیم و در کنار آن از تمامی ظرفیت‌های سایر نهادها و دستگاه‌های دولتی و ظرفیت اجتماعی در این حوزه بهره ببریم.
گل محمدی با بیان اینکه سامانه نظارت همگانی بر رفتار و عملکرد پلیس با شماره تلفن ۱۹۷ آماده دریافت نظرات و دیدگاه‌های شهروندان است، افزود: پنج ماه نخست امسال در حوزه پلیس پیشگیری شکایت از پلیس نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از هفت درصد کاهش برخوردار است.رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی ادامه دادپیشنهادات و درخواست از پلیس ۱۰ درصد افزایش یافته و تقدیر از عملکرد پلیس در قالب پلیس پیشگیری نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته از ۴۹ درصد افزایش برخوردار است.
وی تصریح کرد: یکی از اقداماتی که سال گذشته و ابتدای سال جاری در حوزه پلیس پیشگیری انجام شده برگزاری دوره‌های آموزشی برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از کارکنان در حوزه استانداردسازی تعالی رفتار با دعوت از اساتید برجسته دانشگاهی از تهران بود و امید است برگزاری این دوره‌ها در بهبود رفتار کارکنان تاثیرگذار باشد و موجبات رضایت‌مندی مردم فراهم شود.
*ارسال الکترونیکی پرونده‌ها به مقامات قضایی در چهار کلانتری ارومیه
وی یادآور شد: یکی از موضوعاتی که از اواخر سال گذشته در دستور کار نیروی انتظامی قرار گرفت بحث ارسال الکترونیکی پرونده‌ها به مقامات قضایی بود که در سطح کشور در چند استان از جمله آذربایجان غربی اجرا شد و در حال حاضر در چهار کلانتری ارومیه تلاش شده پرونده‌ها به صورت الکترونیکی به مقامات قضایی ارجاع یابد.گل محمدی به ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه در حوزه پلیس پیشگیری اشاره کرد و ادامه داد: پنج ماه امسال ارزش ریالی کالاهای قاچاق کشف شده در حوزه پلیس پیشگیری بالغ بر ۳۳۰ میلیون تومان بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته دو درصد کاهش داریم.
وی با بیان اینکه در حوزه دستگیری سارقان در پنج ماه نخست امسال یک هزار و ۴۵ نفر سارق در حوزه پیشگیری دستگیر شده، اضافه کرد: در حوزه دستگیری معتادان و توزیع‌کنندگان مواد مخدر یک هزار و ۹۰۰ نفر در استان دستگیر شده است.رئیس پلیس پیشگیری فرماندهی انتظامی آذربایجان غربی در پایان اظهار داشت: پنج ماه نخست امسال خودروهای توقیفی در جرائم مختلف ۳۸۱ دستگاه بوده و ۱۷۶ دستگاه موتورسیکلت توسط ماموران پلیس پیشگیری توقیف گردیده است.
پیشگیری غیر کیفری مداخله نهادهای غیرکیفری در مرحله قبل از ارتکاب جرم را شامل می‌شود که این نوع پیشگیری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است و در کاهش وقوع جرائم بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


نُه + 6 =