معاون آموزش و پرورش استان خبر داد

تشکیل کارگروه تخصصی برای کنترل بی‌سوادی در استان

تشکیل کارگروه تخصصی برای کنترل بی‌سوادی در استان

گروه خبر: معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی گفت: کارگروه تخصصی برای کنترل بی‌سوادی در آذربایجان غربی تشکیل شود.
به گزارش آرازآذربایجان، معضل بی‌سوادی به معنای واقعی در آذربایجان غربی معضل بوده و بین مردم اعم از ساکنان شهر و روستا با وجودی که طیف گسترده‌ای تحصیلکرده و دانشگاهی وجود دارد، کسانی حتی توانایی خواندن و نوشتن ندارند.
مسئولان نسبت به این موضوع حساسیت ویژه‌ای نشان داده، با رسانه‌‌ای کردن ابعاد مختلف آن به دنبال عبور از بحران و ترغیب اقشار مختلف جامعه برای حضور در کلاس‌های سوادآموزی هستند، که در این راستا مسئولان دستگا‌ه‌های اجرایی و رسانه‌ها را به یاری طلبید‌ه‌اند.
با توجه به اینکه هم‌اکنون استان ما در ارتباط با آمار جمعیت بی‌سواد وضعیت نگران‌کننده‌ای دارد، بنابراین باید پیرامون راهکارهای برون‌رفت از این وضعیت، نقش دستگا‌ه‌های اجرایی و پیامدهای مثبت سوادآموزی مطالعات صورت گرفته و راهکارهای قابل اجرا در نظر گرفت.مصاحبه خبرنگار ما در ارتباط با محورها و مطالب مورد اشاره همچنین پیشنهادات قابل طرح با محمدرضا نجفی، معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان، را می‌توانید در این قسمت بخوانید:
*آذربایجان غربی از لحاظ آمار بی‌سوادی چه موقعیتی دارد؟
متاسفانه آذربایجان غربی یکی از ۶ استان کشور با آمار بی‌سوادی بالا به شمار می‌رود، بنابراین برنامه مدون برای مقابله با بی‌سوادی تهیه کرده و در مناطق مختلف با همراهی دستگاه‌های اجرایی به اجرا می‌گذاریم، به طوری که عملی شدن این موضوع در گروی تشکیل کارگروه است.کارگروه تخصصی با حضور نمایندگان تام‌الاختیار همه دستگاه‌های عضو شورای پشتیبانی سوادآموزی با ریاست مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری آذربایجان غربی تشکیل و مدیریت شود تا برنامه‌های سوادآموزی با شتاب ویژه‌ ارائه، تصویب و اجرا شود.
*روحانیان در این ارتباط چه نقشی می‌توانند ایفا کنند؟
روحانیان مستقر در روستاها برای متقاعد کردن بی‌سوادان جهت شرکت در کلاس‌های سوادآموزی اقدام کنند، به طوری که در همه روستاهای شیعه‌نشین و اهل سنت روحانی مستقر وجود دارد، پس می‌توانند در بازه‌ زمانی مختلف در راستای تبلیغ امر سوادآموزی گام بردارند.
همچنین از ائمه جمعه شهرستان‌های سراسر استان انتظار مساعدت ویژه وجود دارد تا از طریق تریبون نماز جمعه نسبت به ایجاد انگیزه بین مردم و تبیین پیامدهای مثبت سوادآموزی اقدام کرده و از این رهگذر مسئولان آموزش پرورش را به بهترین شکل یاری کنند.
*اغلب بی‌سوادان از کدام طبقه اجتماعی هستند؟
همان‌طور که اغلب مردم استان ما کشاورز هستند، اغلب بی‌سوادان استان نیز با اشتغال به این شغل ارتزاق خود و خانواده‌هایشان را تامین می‌کنند، بنابراین سازمان جهاد کشاورزی برای زیرپوشش قرار دادن این جمعیت عظیم کنار مسئولان آموزش پرورش قرار گیرد.
*برای انسداد ورودی بی‌سوادی چه برنامه‌ای دارید؟
برای مسدود کردن ورودی بی‌سوادی رئیس آموزش و پرورش آذربایجان غربی با استفاده از اختیارات خود تصمیمات مقتضی را جهت اجرا در سراسر استان اتخاذ خواهد کرد، به طوری که لازمه این موضوع در ابتدا شناسایی و تلاش برای رفع موانع و مشکلات پیش‌روست.کمبود فضای آموزشی در بعضی روستاها، کمبود معلم مقطع ابتدایی، وجود مقررات دست و پاگیر، نبود منابع مالی و اعتبار مورد نیاز مشکلات موجود برای بسط و گسترش دامنه سوادآموزی در استان است که با مشارکت سایر دستگا‌ه‌های اجرایی می‌توان این موانع را پشت‌ سر گذاشت.
*رسانه‌ها در این زمینه چه مسئولیتی بر عهده دارند؟
در مناطق مختلف استان افراد زیادی از کلاس‌های سوادآموزی یادگیری را آغاز کرده و به سپری کردن مدارج بالای تحصیلی، فوق‌دیپلم، لیسانس حتی فوق لیسانس و دکترا توفیق پیدا کرده‌اند که باید از طریق تهیه گزارش و مصاحبه با آنها این چهره‌های موفق را در جامعه معرفی کرد.مصاحبه سوادآموزان، تهیه گزارش‌های صوتی ـ تصویری و مکتوب از فعالیت‌های این حوزه، تبیین آثار مثبت سوادآموزی و تبعات منفی بی‌سوادی و… از مهم‌ترین مسئولیت‌هایی است که بر دوش رسانه‌های جمعی استان به ویژه صدا و سیما قرار دارد.
*پیرامون آمار جمعیت بی‌سواد استان توضیح دهید.
برای استحضار و روشن کردن افکار عمومی همچنین با هدف تدوین برنامه سوادآموزی آمار جمعیت به تفکیک زن و مرد، شهر و روستا همچنین رده‌های سنی مختلف در گروه‌های سنی ۶ تا ۱۰ سال و ۱۰ تا ۴۹ سال استخراج شده، به طوری که در برنامه‌های سوادآموزی جامعه هدف ۱۰ تا ۴۹ سال است.جمعیت ۶ سال به بالای آذربایجان غربی در مجموع طبق بررسی‌های صورت گرفته و مطابق استعلام از مراجع ذی‌صلاح حدود ۲ میلیون و ۷۵۲ هزار و ۲۰۶ نفر است، که از این تعداد متاسفانه ۵۶۳ هزار و ۳۸۸ نفر بی‌سواد هستند.
*پیرامون پیامدهای مثبت سوادآموزی توضیح دهید.
سوادآموزی و داشتن حداقل سواد به عبارتی داشتن توانایی خواندن، نوشتن و قرائت قرآن از نتایج مثبت بی‌شمار در ابعاد خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و… برخوردار بوده، منجر به افزایش مهارت افراد برای شکل دادن رابطه نزدیک بین اعضای خانواده و خویشاوندان می‌شود.همچنین کسب سواد خواندن و نوشتن در اجرای سیاست‌های کلی نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات مقام معظم رهبری در زمینه‌های گوناگون از جمله پیاده کردن راهکارهای سبک زندگی اسلامی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.
*کدام سازمان‌ها در برنامه‌های سوادآموزی باید مشارکت کنند؟
فرمانداران، دهیاران، بخشداران، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی، کمیته امداد و… هر یک می‌توانند به این مجموعه به شکل دیگر یاری برسانند تا بی‌سوادی در آذربایجان_غربی ریشه‌کن شود.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۷:۱۰ ق.ظ

دیدگاه


4 + شش =