مديرکل زيستگاه‌هاي سازمان محيط زيست خبر داد

تشکیل ستاد ویژه احیای دریاچه ارومیه درسازمان حفاظت محیط زیست

تشکیل ستاد ویژه احیای دریاچه ارومیه درسازمان حفاظت محیط زیست

گروه خبر: مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست از تشکیل ستاد ویژه احیای دریاچه ارومیه در سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد و گفت: بازنگری در پل میان‌گذر دریاچه ارومیه در اولویت کار قرار گرفته است.
حمید گشتاسب در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: دریاچه ارومیه از آن جهت دارای حساسیت و موقعیت ممتازی بوده که دربردارنده سه عنوان بین‌‌المللی است، به طوری که این دریاچه هم پارک ملی و هم تالاب بین‌المللی و هم ذخیره گاه جهانی بوده، از همین رو دریاچه ارومیه به همه بشریت و مردم دنیا تعلق دارد و وظیفه سنگین ما حفاظت و صیانت از آن است. وی افزود: این دریاچه به دلایل مختلف در گذشته مورد دستکاری قرار گرفته است، به طوری که با احداث سدهای مختلف و بهره‌برداری غیرقابل تصور حیات این دریاچه به مخاطره افتاده است.
مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه با افزایش سطح اراضی کشاورزی در اطراف این دریاچه از ۱۵۰ هکتار به بیش از ۶۰۰ هزار هکتار گفت: این افزایش که نیاز به تأمین آب بیشتر داشته و حفر چاه‌های غیرمجاز عمیق و نیمه عمیق در اطراف این دریاچه فشار مضاعفی را وارد کرده به طوری که حیات دریاچه ارومیه به معنای واقعی به خطر افتاده است.
گشتاسب تصریح کرد: دولت تدبیر و امید تلاش می‌کند تا این دریاچه را به اکوسیستم سابق خود برگرداند اما این کار زمان‌بر خواهد بود و در مدت یک یا دو سال امکان‌پذیر نخواهد بود که انتظار می‌رود با لطف الهی و افزایش بارش‌ها بخشی از این نارسایی‌ها برطرف شود.این مسئول به تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه به مدیریت کلانتری اشاره کرد و یادآور شد: این ستاد با شرکت سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف تلاش می‌کند تا با برنامه‌هایی که در اولویت قرار داده و نسبت به تنظیم آن اقدام کرده‌اند، کار احیای دریاچه ارومیه اتفاق بیفتد.
مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: امسال با تأمین بخشی از اعتبارات اجرای این برنامه‌ها در دستور کار است، همچنین با نگاهی ویژه در دفتر تالاب‌ها ستاد ویژه‌ای را با همراهی کمیته تخصصی در احیای دریاچه ارومیه تشکیل دادیم تا هم مشکلات این دریاچه به حداقل رسیده و هم از دید یک پارک ملی با در نظر گرفتن ضوابط و مقررات بتوانیم دریاچه ارومیه را به حالت سابق خود برگردانیم که البته این کار بسیار سخت خواهد بود.
گشتاسب دریاچه ارومیه را محل حضور صدها هزار گونه پرنده مهاجر توصیف کرد و افزود: در این ارتباط با تغییر سیستم دریاچه ارومیه این پرندگان مهاجر را در این دریاچه شاهد نیستیم و این اسباب نگرانی ما را بیشتر کرده است.
وی در پاسخ به سئوالی درباره تأثیرات منفی خشک شدن دریاچه ارومیه و آثار سوء آن تا پایتخت بیان کرد: این صحت دارد که خشک شدن دریاچه ارومیه و آسیب‌های ناشی از آن نظیر ذرات ریز نمک تا پایتخت نیز پیش‌روی کند.
مدیرکل زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: با توجه به اینکه این دریاچه وسعتی معادل ۵۰۰ هزار هکتار دارد، اگر به صورت کامل خشک شود نمک بلند شده از آن کل اراضی منطقه را تحت تأثیر قرار داده و به نابودی کشاورزی استان‌های مختلف کشور منجر می‌شود.
گشتاسب آثار منفی خشک شدن دریاچه ارومیه را در اولویت اول متوجه استان‌های همجوار دانست و عنوان کرد: در کنار استان‌های پیرامون سایر مناطق کشور نیز قطعاً تحت تأثیر این آثار مخرب خواهند بود.این مسئول در پاسخ به سئوالی درباره احتمال تخریب پل میان گذر شهید کلانتری دریاچه ارومیه گفت: اینکه احداث این پل آثار منفی بر محیط زیست و نابودی دریاچه ارومیه داشته، پذیرفته شده است؛ به همین منظور در ستاد احیا درصدد بررسی این موضوع هستیم تا نظر نهایی‌مان را در مورد وضعیت این پل اعلام کنیم.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۵ ق.ظ

دیدگاه


5 + هشت =