تشکیل انجمن صنفی کاریابی های غیر دولتی در آذربایجان غربی

تشکیل انجمن صنفی کاریابی های غیر دولتی  در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی : در توسعه اشتغالزایی و کارآفرینی باید نیازهای واقعی دانشجویان شناسایی شده و بر اساس آن مشاوره کارآفرینی، اشتغال و کارگاه های آموزشی در این زمینه برگزار شود.
کارآفرینی فرآیند پذیرش مخاطرات و پیامدهای تأسیس کسب و کار بر مبنای اندیشه ها و ایده های است که نتیجه آن ایجاد فرصت های شغلی و بهبود شرایط اقتصادی و ارتقای توانمندی جوامع خواهد بود. به عبارت دیگر کارآفرینی فرآیند ایجاد ثروت و هدایت خلاقانه منابع، خلق سازمان یا سازمان های جدید و نیز توسعه موقعیت های اقتصادی و روش اداره و مدیریتی است که فرصت ها را کنترل و تعقیب کرده و به عنوان شیوه ای عالمانه از زندگی، با درک ظرفیت های بلا استفاده، زمینه را برای بهره گیری از آن فراهم می سازد و برای رسیدن به آرمان رشد اقتصادی رفاه اجتماعی به وسیله افزایش سرانه تولید کاهش نرخ بیکاری به جریان ها و شریان های اقتصادی کمک های شایان توجه و مؤثری می کند.
برخی نیز کارآفرینی را فرآیند تأسیس یک شغل بر مبنای یک فکر و یک ایده ی نو می دانند. از منظرگاه عده ای نیز کارآفرینی راهبردی است برای حل مسأله اشتغال و ایجاد و خلق عرصه های نویت در جهت رشد و پویایی و تولید ثروت در جامعه، که با توجه به اهمیت کلیدی آن در اقتصادهای نوین، کشورهای گوناگون مجدانه برنامه های مفصلی را برای بسط چنین فرهنگی در جامعه خود تدارک دیده اند.
در دنیای امروز مهم ترین جهت گیری ها توجه به استراتژی توسعه کارآفرینی است که در برنامه چهارم توسعه نیز بر آن تأکید شده است. هر جامعه‏اى براى تداوم حیات و بقا به کار و فعالیت مردم و مسؤولان احتیاج دارد. کار سرمایه و ذخیره‏ ملى است و مى‏تواند به رشد تمدن کمک کند. اگر افراد جامعه‏اى به طور نسبى بتوانند کار و شغل مناسب به دست آورند و شغل آنان متناسب با استعدادها، توانایى‏ها و علائق آنها باشد، زمینه براى نوآورى، ابتکار، رشد و پیشرفت در ابعاد اقتصادى، اجتماعى و فرهنگى جامعه به وجود مى‏آید. گسترش بیکارى منجر به آسیب‏ها و پیامدهاى ناگوار در جامعه مى‏شود. از سوی دیگر توسعه و تعالی هر کشوری به میزان کار و تلاش مفید آن جامعه وابسته است. از این رو هر اقدامی که موجب افزایش فرهنگ کار، افزایش کار آمدی جامعه بشود امری مبارک و قابل تحسین است. برای نهادینه شدن فرهنگ کار و تلاش همه ی قوا کشور رسالت خطیری بر عهده دارند، به ویژه رسانه های گروهی که باید با نگاهی آسیب شناسانه و نقادانه موانع و عوامل کم کاری در جامعه را شناسایی نموده و راهکار های اجرایی و عملیاتی ارایه نمایند. این در حالی است که سطح بهره وری در کشور و به تبع آن در آذربایجان غربی بسیار پایین است. برای اینکه در جامعه کار مضاعف صورت گیرد باید نیروی کار در سطوح مختلف مورد احترام قرار گیرد.کارآفرینی، کانون و مرکز ثقل کار و تلاش و پیشرفت در عصر مدرنیته تلقی می‌شود. در حقیقت بدون توجه کافی به مقوله توسعه فرهنگ کارآفرینی نمی‌توان به شاخص‌های رشد و توسعه که از طریق تغییر در روند تولید،‌ بهره‌وری و توان افزایی فنی و صنعتی در عرصه اقتصاد حاصل می‌شود، دست یافت. این در حالی است که کمرنگ بودن ارتباط صنعت و دانشگاه و همچنین نبود نگاه کاربردی به مدارک دانشگاهی مهمترین معضل بر سر راه اشتغال در آذربایجان غربی است و با توجه به اینکه باید دانشگاه های علمی کاربردی برای تامین نیروی انسانی کارخانه ها و واحدهای صنعتی راه اندازی شوند ولی به علت رابطه سرد علم و صنعت دانشجویان برای کار در کارخانه ها بکار گرفته نشده و استعدادهای آنها مورد غفلت قرار می گیرد.از سوی دیگر، انحصار یا انحصار چندگانه در بازار چه دولتی یا غیر دولتی از یک طرف، عدم دسترسی عموم افراد به اطلاعات بازار موجب رانت هایی گردیده که علاوه بر نا کار آمد شدن آن، تأثیر سوء بر توزیع درآمد خواهد داشت در بازارهایی که دولت بعنوان انحصارگر وارد می شود علاوه بر موارد قبلی، هزینه های زیاد نیز بر جامعه تحمیل می شود که مربوط به تخصیص نابهینه منابعی می شود که گاهاً هیچ گاه قابل بازگشت نیست.
فرار سرمایه ها، قاچاق کالاها، تورم و بیکاری از پدیده های سوئی است که ساختار نامطلوب بازارها نقش مهمی دارد که بر این اساس بازار ها به چهار دسته بازار سرمایه، بازار پول، بازار کالا و بازار کار تقسیم می شود.
البته موفق بودن ورود تکنولوژیهای روز و نوین از کشور ترکیه به استان آذربایجان غربی نیز حائز اهمیت است و خوشبختانه در سالهای اخیر با ورود سرمایه گذار از کشور ترکیه به استان و تشکیل واحدهای تولیدی و صنعتی موفق عمل شده است و اشتغالزایی خوبی نیز شکل گرفته به طوری که در حال حاضر در ۳۱ استان کشور در صنعت ساختمان همچون نما، دربهای ضد سرقت،MDF و مبلمان نمایندگی وجود دارد.
در عین حال در سالهای اخیر افراد جویای کار بدون هماهنگی هی لازم با دولت ایران در کشور عراق در حوزه های مختلف مشغول به کار شده اند که شاهد مشکلاتی در خصوص عدم مطالبه حقوق و مزایایشان از کارفرما بود و نیز اگر در طول اقامت در آن کشور آسیبی به فرد ایرانی برسد مشکلاتی را برای خود و کشور ایران ایجاد می کند.
این در حالی است که اخیرا مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی نیز از تشکیل انجمن صنفی کاریابیهای غیر دولتی در استان خبر داده و گفته است که یکی از مسائل الویت دار جهت رفع مشکلات موجود در کاریابیهای استان تشکیل انجمن صنفی کاریابیهای غیر دولتی است که برای اولین بار در آینده ای نه چندان دور رقم خواهد خورد.
از سوی دیگر، با توجه به افزایش نرخ بیکاری در سال های گذشته و تعطیلی بسیاری از کارخانه های در آذربایجان غربی که استانی همجوار سه کشور خارجی و موقعیت فوق العاده ترازنیتی را یدک می کشد، بیشتر دانشجویان مراکز علمی کاربردی به سمت شغل های کاذب کشانده است.

نوشته شده توسط admin در چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۵:۳۵ ق.ظ

دیدگاه


9 − پنج =