تشکل‌های زیست محیطی از پکیج انتقال آب به دریاچه ارومیه بازدید کردند

تشکل‌های زیست محیطی از پکیج انتقال آب به دریاچه ارومیه بازدید کردند

آراز آذربایجان- رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: تعدادی از فعالان اجتماعی و نمایندگان تشکل‌های زیست محیطی از پکیج انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه بازدید کردند.
فرهاد سرخوش با بیان اینکه مردم باید در جریان اقدامات انجام شده برای احیای دریاچه ارومیه قرار گیرند، افزود: نباید نگاه سیاسی به احیای دریاچه داشت و عملکرد تخصصی و موفق در تثبیت آن را زیر سوال برد.
وی با بیان اینکه پکیج انتقال آب به دریاچه ارومیه از جنوب استان، بیش از ۹۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار داشت: ۳۵.۵ کیلومتر از تونل خط انتقال آب به دریاچه ارومیه به پایان رسیده و تنها ۸۰۰ متر آن باقی مانده است .
وی در رابطه با شرایط سخت حفاری این تونل طی ماه‌های اخیر، گفت: شرایط سخت حفر این تونل در چند ماه اخیر که مربوط به مشکل فنی و مواجه شدن با یک رگه آبرفتی بود، رفع شده است و عملیات برای اتمام هرچه سریعتر این تونل ادامه دارد.
سرخوش ادامه داد: این رگه آبرفتی به گونه‌ای بود که هزار و ۲۰۰ لیتر بر ثانیه آب از آن خارج می‌شد که برابر است با فوران آب از سطح زمین به ارتفاع ۹۰ متر، که خوشبختانه این مشکل طی روزهای گذشته با موفقیت رفع شد.
وی همچنین از اختصاص ۵ هزار میلیارد ریال به این پکیج انتقال آب به دریاچه ارومیه طی هفته گذشته اشاره کرد و گفت: هیچ مشکلی در تامین اعتبار وجود ندارد.
رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به اینکه تاکنون چه میزان اعتبار برای طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه هزینه شده است، گفت: ۲۸ هزار میلیارد ریال تاکنون برای این طرح هزینه شده است که قیمت به روز آن بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال است.
هفته گذشته “تجریشی” معاون سازمان محیط زیست قول بازدید فعالان اجتماعی و خبرنگاران حوزه دریاچه ارومیه از طرح انتقال آب به این دریاچه را داده بود.
پس از گذشت بیش از هفت سال، آخرین گام‌های دولت برای تحقق احیای دریاچه ارومیه برداشته شده و در این راستا بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال به قیمت روز با وجود تحریم و مشکلات اعتباری از سوی دولت تدبیر و امید هزینه شده است؛ هزینه‌ای که نشان داد دولت به موضوعات زیست محیطی و مطالبات مردمی حساسیت کافی دارد.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


6 + = سیزده