تشویش اذهان عمومی تاثیر منفی شبکه های مجازی

تشویش اذهان عمومی تاثیر منفی شبکه های مجازی

گروه اجتماعی:اگر در کل احساس می کنید که حال روحی تان خوب نیست و خلق و خوی مناسبی ندارید، سراغ شبکه های اجتماعی نروید. امروزه بسیاری از جوان ها اگر روحیه خوبی نداشته باشند، سراغ اینترنت و شبکه های اجتماعی می روند، اما واقعیت این است که این کار به احتمال زیاد حال آنها را بدتر می کند، در واقع چند مطالعه در کشورهای مختلف جهان نشان داده، گرایش به شبکه های اجتماعی می_تواند اعتمادبه نفس افراد را بگیرد و جالب اینکه این مسئله در افرادی که تعداد دوستان بیشتری در این شبکه های اجتماعی دارند، بیشتر است.
اما چرا؟ این مطالعات نشان داده، مراجعه به این سایت ها رفتار خودتخریبی و خودآزاردهنده (مثل مقایسه های منفی) را در افراد تشدید می_کند درواقع در اینگونه سایت ها این احساس به افراد دست می دهد که دیگران شادتر از آنها هستند و این باعث سرخوردگی و واکنش های نامناسب در فرد می شود. دکتر سوزان چندلر، از مرکز روانپزشکی ویسکانسین می گوید: معمولا در چه زمانی به شبکه های اجتماعی سر می زنید؟ یا در خانه در حالی که کاری برای انجام ندارید یا در محل کار، وقتی خسته هستید یا…
در کل در شرایط تفریح نیستید. آن وقت چه می_بینید عکس هایی از سفر، تفریح، شادی و… خب طبیعی است در این حالت احساس خوبی پیدا نمی کنید و دیدتان نسبت به خودتان منفی می_شود، بیشتر افراد این را فراموش می کنند که خیلی ها تنها لحظات خوب زندگی خود را به اشتراک می گذارند و از لحظات مشکل و سخت چیزی نمی گویند. آیا شما هم از این دست افراد هستید که به جای تماس تلفنی با اعضای خانواده و دوستان تان ترجیح می دهید در شبکه های اجتماعی برای آنها پیام بگذارید؟ اگر اینطور است باید بگوییم شما دچار مشکل هستید.
زندگی بدون آنها سخت است، اما به این فکر کنید که دوستان دیجیتال شما ممکن است آسیب_های زیادی به روح و جسم شما وارد کنند. این احساس برای شما آشناست؟ اگر تلفن همراه_تان در دست تان نباشد، احساس می کنید چیزی کم دارید؟ یا اگر تلفن همراه تان را در خانه جا بگذارید، احساس اضطراب می کنید دائما در فکر این هستید که نکته ای برای نوشتن در صفحات اجتماعی پیدا کنید یا اینکه ذهنتان مدام در حال فکر کردن به این است که دیگران در شبکه های اجتماعی چه نوشته اند؟ آیا شما هم از این دست افراد هستید که به جای تماس تلفنی با اعضای خانواده و دوستان تان ترجیح می دهید در شبکه های اجتماعی برای آنها پیام بگذارید؟ اگر اینطور است باید بگوییم شما دچار مشکل هستید.تکنولوژی ممکن است در بسیاری از ابعاد زندگی به شما کمک کرده باشد، اما این لزوما به این معنا نیست که تکنولوژی به نفع سلامت روح و جسم شماست. درست است که انسان امروز نمی تواند از تکنولوژی دور باشد اما متخصصان و کارشناسان معتقدند که وابستگی ما به تکنولوژی می تواند مضر و حتی خطرناک باشد. حتی مطالعات اخیر نشان داده است که وسایل تکنولوژیک در دسترس عموم که خیلی از مردم آنها را با واژه بدون آنها نمی توانم زندگی کنم می_شناسند، می توانند تاثیرات مضری روی سلامت ما داشته باشند.
همان طور که افراد سیگاری به سیگار و فندک وابسته می شوند، افراد وابسته به تکنولوژی هم ممکن است به دستگاه های تکنولوژیک خود وابسته شوند. در واقع می توان از واژه اعتیاد برای آنها استفاده کرد. در سال ۱۹۷۹مطالعه ای در دانشگاه بوستون انجام گرفته بود که در آن از بیش از ۵۰۰ نفر خواسته شد نیازهای روزانه شان را ثبت کنند. درصدر این نیازها بر اساس شدت سیگار، خواب، غذ بود، همین تحقیق در سال ۲۰۰۹ در این دانشگاه تکرار شد و جالب بود که این بار یکی از نیازهای اصلی افراد شرکت کننده استفاده از وسایل تکنولوژیک مثل تلفن همراه و لپ تاپ بود. در واقع در این مطالعه محققان دریافتند که مقاومت افراد در مقابل تمایل به چک کردن ای میل ها و ارسال در شبکه های اجتماعی و چک کردن پیامک ها کمتر از مقاومت آنها در مقابل گرایش به سیگار است. جالب است که محققان می گویند انسان وسایل تکنولوژیک را بی_خطر و فاقد عوارض منفی می داند و برای همین مکانیسم های دفاع مغزی علیه آنها ندارد واین در حالی است که مطالعات در ژاپن نشان داده، افرادی که وسواس چک کردن ای میل های خود را دارند دوبرابر بیشتر احتمال دارد به افسردگی مبتلا شوند.تنها شبکه های اجتماعی نیستند که برای شما مضر هستند، تلفن های همراه هم همین حالت را دارند. بحث های زیادی در مورد صدمات جسمی وارده از استفاده از آنها در گرفته اما اگر این صدمات واقعا وجود نداشته باشد در مورد مسائل روحی نمی توان به سادگی همه چیز را تکذیب کرد. در واقع وابستگی انسان_ها به تلفن های همراه خود به گونه ای است که موارد زیادی از وجود توهم و هذیان های مرتبط با تلفن همراه (مثل شنیدن غیرواقعی صدای زنگ تلفن یا ارسال یا دریافت پیامک های عجیب و غیرواقعی) گزارش شده است.
جالب این است که مطالعات نشان می دهد وابستگی به تلفن همراه می تواند انسان را از توجه به موارد مهمی چون سلامت باز دارد. دکتر پاریاوود، روانپزشک در این باره می گوید: در یک تحقیق گسترده از گروه زیادی از افراد با سنین مختلف پرسیدیم که ترجیح می دهند در یک مسافرت یک هفته ای تلفن همراه خود را در اختیار نداشته باشند یا یک مسواک و خمیردندان و داروهای معمول خود را که ۲۲درصد افراد از این دو گزینه، تلفن همراه را انتخاب کردند و در میان دارندگان آیفون این میزان ۴۰درصد بود. این در حالی است که تنها ۶ سال پیش آیفون جایی در زندگی ما نداشت اما حالا مشخص است که چنین وابستگی ای می تواند باعث بی توجهی به مسائل جدی زندگی مثل سلامت یا ارتباط مناسب با دیگران شود.
علاوه بر همه مواردی که تا به اینجا به آنها اشاره شد این روزها گسترش استفاده از شبکه‌های مجازی در کنار همه موارد عنوان شده به ابزاری برای برخی دشمنی‌ها و تسویه حساب‌های شخصی نیز بدل شده است. مواردی که هر روز موجب شکل گیری پرونده‌های جدید در پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات می شود، شکایاتی که شاید دلیل طرح تعداد زیادی از آنها استفاده نادرست کاربران از چنین فضاهایی و نبود نظارت برآنها باشد. ایجاد پروفایل در شبکه‌های اجتماعی مجازی و درج تصاویر شخصی و خانوادگی افراد دیگر که موجبات هتک حیثیت و آبروریزی برای فرد را فراهم می آورد و کار را به طرح شکایت در مراجع قضایی می‌کشاند.انتشار اخبار و اطلاعات کذب در شبکه‌های مجازی و تشویش اذهان عمومی نیز یکی دیگر از کارکردهای منفی است که این روزها برخی از کاربران آگاهانه و ناآگاهانه به آن دامن زده اند. خبرهایی بدون منبع درباره مشاهده موارد ابتلا به بیماری ابولا در کشور حتی انتشار خبر وقوع سومین آتش سوزی پس از ۲آتش سوزی در مجتمع ستاره جنوب و هتل هرمز بندرعباس آن هم به نقل از یکی از خبرگزاری‌های رسمی مثال‌هایی در این باره است که شاید برای بسیاری از ما آشنا بوده و خبرهای منتشر شده در این باره را خوانده باشیم. از سوی دیگر نتایج تحقیق دیگری در این حوزه نشان می‌دهد که ۹۰درصد افراد دقایق پیش از خواب را با تلفن همراه، ایمیل و شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. موضوعی که شهاب جوانمردی عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هم آن را تایید می‌کند.
این امر نشان می‌دهد این روزها شاهد بروز گونه جدیدی از اعتیاد به ابزار ارتباطی هستیم که بیشتر تمرکز آن شاید ناخواسته بر کارکردهای منفی است که می تواند داشته باشد. همه این‌ها موجب شده تا در کنار هشدارهای مستمر پلیس فتا مدیر کل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه هم از اقدامات انجام شده در این وزراتخانه برای کنترل و کاهش آسیب های نوپدید مرتبط با فضای مجازی بگوید و اینکه با دستور وزیر رفاه مقرر شده است با مشورت و همراهی دانشگاهیان و صاحبنظران این عرصه سیاست گذاری و انجام برنامه‌های علمی و سیاست‌های مشخص در حوزه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در دستور کار قرار گیرد و کمیته مسائل مرتبط با آسیب های نوپدید مرتبط با فضای مجازی را رصد کنند. تدابیری که در کنار فرهنگسازی اگر از شکل کاغذی خارج و طرح‌گونه نشود در آینده‌ای نزدیک اثرات نامطلوب زیادی در نهادخانواده و جامعه خواهد داشت.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۵:۱۴ ق.ظ

دیدگاه


شش + 3 =