- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

تشریح جزئیات نسخه ۱۹ بندی نجات دریاچه ارومیه

Posted By admin On آذر ۹, ۱۳۹۲ @ ۱۰:۲۰ ق.ظ In اجتماعی,دریاچه ارومیه | No Comments

گروه خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی بر جلوگیری از توسعه سطح اراضی کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه با استفاده از ساز و کارهای تشویقی و تنبیهی مناسب تاکید و جزئیات نسخه ۱۹ بندی نجات دریاچه ارومیه را تشریح کرد.
به گزارش فارس مسعود محمدیان در جلسه کمیته دریاچه ارومیه سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: از ۱۹ راهکار پیشنهادی کارگروه ویژه نجات دریاچه ارومیه شش طرح مرتبط با سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی است.
وی افزود: دولت در نخستین روزهای فعالیت رسمی خود در بیست ‌و هشتم مرداد ماه امسال کارگروه ویژه‌ای را مامور کرد تا همه راهکارهای موجود برای نجات دریاچه ارومیه از مرگ را بررسی و نتیجه را برای تصمیم‌گیری به دولت ارائه کند.
محمدیان گفت: این کارگروه راهکارهای لازم را برای نجات دریاچه ارومیه پیشنهاد کرد که انتقال آب از رودخانه‌هایی مانند ارس و دریای خزر، تغییر الگوی کشت، جلوگیری از ادامه برداشت‌های غیرمجاز آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، توقف برداشت آب از طریق حفر چاه‌های غیرمجاز، توقف سدسازی و مطالعات آن در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، لایروبی رودخانه‌های مؤثر بر دریاچه ارومیه و رهاسازی منابع آبی ذخیره شده در پشت سدها از این راهکارهاست.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با تاکید به اینکه امروز فاجعه دریاچه ارومیه به یک چالش اساسی در کشور تبدیل شده است، ادامه داد: مسئله با اهمیت نابودی دریاچه ارومیه، خطر وقوع طوفان‌های نمکی و از بین رفتن کشاورزی در استان‌های شمال‌غرب کشور باعث شد تا دکتر روحانی در زمان رقابت‌های انتخاباتی برای دور یازدهم ریاست جمهوری به مردم منطقه وعده بدهد در صورت رئیس جمهور شدن، موضوع فاجعه زیست محیطی دریاچه ارومیه را پیگیری کند.
وی ادامه داد: دولت یازدهم پس از انتخاب دکتر حسن روحانی به ریاست جمهوری در نخستین جلسه هیئت وزیران دولت تدبیر و امید به وعده خود عمل کرد و فاجعه دریاچه ارومیه در هیئت وزیران مطرح و بر لزوم یافتن راهکارهای جلوگیری از نابودی کامل این دریاچه تاکید شد.
محمدیان افزود: تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز و بدون پروانه، جلوگیری از توسعه اراضی کشاورزی با استفاده از سازوکارهای تشویقی و تنبیهی، اجرای عملیات‌ آبخیزداری و تاکید بر آبخوان‌داری برای تقویت سفره‌های آب زیرزمینی حاشیه دریاچه ارومیه به شرط حفظ حقابه رودخانه‌ها تا ورودی به دریاچه از جمله وظایف مشخص شده سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در راستای احیای دریاچه ارومیه است.
*وجود ۱۳ هزار چاه غیرمجاز در آذربایجان شرقی
وی با بیان اینکه ۱۳ هزار و ۳۰۰ چاه غیرمجاز در آذربایجان شرقی و مشرف به حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد که تعیین تکلیف آنها یکی از اقدامات برای احیای دریاچه ارومیه است، افزود: در قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیرمجاز آمده است که حقابه این چاه‌ها باید کاهش یابد و مشروط به آبیاری تحت فشار به آن‌ها مجوز داده شود، اما مسئولیت آن بر عهده آب منطقه‌ای است و جهاد کشاورزی در اجرای این قانون همکاری و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه یک وظیفه ملی است، افزود: حفظ شرایط موجود کشاورزی نیز در حوضه دریاچه ارومیه وظیفه خطیری است که بر عهده مسئولان این سازمان می باشد.
محمدیان ادامه داد: جلوگیری از توسعه سطح اراضی کشاورزی در حوضه با استفاده از ساز و کارهای تشویقی و تنبیهی، مدیریت نهاده‌های کشاورزی در حوضه با توجه به محدودیت منابع آب و عدم واگذاری این نهاده‌ها به بهره‌برداران غیرمجاز منابع آب، آیش‌بندی کشت‌های یک ساله با اعمال محدودیت عرضه آب و تدوین و اجرایی کردن الگوی کشت مناسب برای هر منطقه، اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی عمومی درخصوص وضعیت دریاچه و نقش مردم و جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه، عملیات آبخیزداری با تاکید بر آبخوانداری برای تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی حاشیه دریاچه و تهیه سیستم نقشه‌های کاداستر زراعی و باغی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز مجموعه وظایفی هستند که بخش کشاورزی از طریق کارگروه نجات دریاچه ارومیه موظف و مکلف به انجام آن شده است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%aa%d8%b4%d8%b1%d9%8a%d8%ad-%d8%ac%d8%b2%d8%a6%d9%8a%d8%a7%d8%aa-%d9%86%d8%b3%d8%ae%d9%87-19-%d8%a8%d9%86%d8%af%d9%8a-%d9%86%d8%ac%d8%a7%d8%aa-%d8%af%d8%b1%d9%8a%d8%a7%da%86%d9%87-%d8%a7%d8%b1/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.