تسهیلات ۱۰۰ میلیاردی صندوق نوآوری و شکوفایی فرصتی برای نخبگان استان

تسهیلات ۱۰۰ میلیاردی صندوق نوآوری و شکوفایی  فرصتی برای نخبگان استان

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: تجاری‌سازی و مشکلات متعدد تولید انبوه و ورود به خط تولید کارخانه‌ها و بازار فروش در کنار مشکلات نقدینگی و نبود اعتبارات و تسهیلات بانکی تنها بخشی از مشکلات مخترعان و مبتکران جوان و با استعداد آذربایجان غربی است.
معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اخیرا اعلام کرده که میزان وام اعطایی صندوق نوآوری و شکوفایی تا ماه آینده از مرز ۱۰۰ میلیارد می‌گذرد.
سورنا ستاری در دوازدهمین اجلاس سالیانه پارک فناوری پردیس و جشنواره برترین‌های پارک فناوری پردیس با بیان اینکه ما نگرانی مالی در خصوص برقراری شرکت‌های دانش‌بنیان نداریم، گفته است که کلیه پروژه‌های عمرانی پارک پردیس هیچ‌گونه مشکل مالی ندارند. ما در تلاش هستیم تا شرایطی که شایسته پارک فناوری پردیس است را فراهم آوریم.
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطرنشان کرد که یکی از دلایلی که تاکید داریم وزرای کشور از پارک فناوری پردیس بازدید کنند این است که مدل‌های جدید پژوهش‌ها را که در پارک ارائه می‌شود به آن‌ها نشان بدهیم و به آن‌ها بگوییم که تاکنون فعالیت آن‌ها در حوزه پژوهش‌ها اشتباه بوده است و به کلی باید نگرششان نسبت به پژوهش‌ها برای تبدیل به تکنولوژی عوض شود.
ستاری با بیان اینکه تاکنون شیوه پژوهش‌ها اشتباه بوده است، گفته است که با وجود هزاران هیئت علمی پژوهشی که در کشور وجود دارد و بودجه‌های پژوهشی که در کشور خرج می‌شود، این هزینه‌ها به‌درستی در مسیر قرار نمی‌گیرند.
این در حالی است که دانشگاه‌ها باید از ظرفیت خوب دانشجویان استفاده کنند و بسیاری از اصول فکری در دانشگاه‌ها و صنعت باید تغییر کنند چراکه دانشگاه‌ها به پول دولتی معتاد شده‌اند که در این صورت توان استفاده از دانشجویان دانشگاه‌ها که از ظرفیت‌های خوب دانشگاه به شمار می‌روند به‌خوبی استفاده کنند.صندوق نوآوری و شکوفایی با وجود اینکه هیچ آیین‌نامه و نیروی انسانی در این زمینه نداشته است بعد از تاسیس در مرحله‌ای است که بیش از ۳۰ میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان وام اعطا کرده است.میزان وام اعطایی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی تا یک ماه دیگر از مرز ۱۰۰ میلیارد تومان می‌گذرد و خوشبختانه فضای مناسبی در کشور وجود دارد و به طور پیگیر باید به دنبال کسب فن بازار که جزو پارک فناوری پردیس به شمار می‌رود، بود. چرا که فن بازارها در راه‌اندازی بازار در شرکت‌های دانش‌بنیان موثر هستند.
شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید طرح‌های خود را به صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه دهند و از امکانات صندوق بهره ببرند.بودجه‌های پژوهشی به درستی صرف پژوهش نمی‌شوند این در حالی است که پژوهش‌ها درآمدزا هستند و این مسئله باید در کشور جا بیفتد.این در شرایطی است که استان آذربایجان غربی علیرغم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های عظیم نیروی انسانی و منابع طبیعی خدادادی و شرایط جغرافیایی فوق‌العاده برای رشد و توسعه اقتصادی هنوز نتوانسته به جایگاه مورد نظر خود برسد و رشد و توسعه استان مطلوب نیست و یکی از عوامل عدم توسعه استان، نبود انسجام و هماهنگی به منظور بسیج نیروهای مستعد و مومن و متخصص و به خصوص نخبگان و پژوهشگران جوان در سطح استان است.همواره نیروی انسانی مفید و نخبه و پژوهشگر برای سازمان‌ها ارزش‌آفرینی می‌کند و این ارزش‌آفرینی هم برای ذی‌نفعان داخلی و هم ذی‌نفعان خارجی بسیار مهم است.
این در حالی است که برای بهره‌مندی از ظرفیت و استعداد نیروی متخصص و نخبه باید از طرق مختلف از آنان حمایت کرد و تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری به منظور حمایت از مبتکران و مخترعان از جمله صندوق‌های حمایتی دولت‌ها برای پیشبرد فناوری‌های نوین و تکنولوژی‌های نوظهور است.یکی از مشکلات برای کسب ثروت و تجاری‌سازی یافته‌های فناوری مخترعان و مبتکران، صندوق سرمایه‌گذاری هدفمند در فناوری‌های خاص به عنوان مثال فناوری نانو است و باید هر یک از سازمان‌های مربوطه و متولی نیز برحسب مسئولیت، سرمایه و بودجه‌ای را به این امر اختصاص دهند.
در این صندوق، بعد از ارزیابی ریسک و ثبت پتنت، طرح پذیرفته‌شده یا در داخل سرمایه‌گذاری می‌شود و یا در قالب قرارداد لیسانس فناوری به دیگر کشورها واگذار می‌شود.
بنیاد ملی نخبگان منشا خدمات ارزنده‌ای برای نخبگان است که با راه‌اندازی این مرکز و با تصمیم سازی و سیاست‌گذاری برای نخبگان در راستای برطرف کردن موانع پیش روی نخبگان استان گام‌هایی مفید برداشته می‌شود.
کارشناسان معتقدند رسالت بنیاد ملی نخبگان و مجامع نخبگان شناسایی، حمایت، هدایت و جذب نخبگان است و در همین راستا پیش بینی شده است در آینده‌ای نزدیک مجمع خیرین نخبه پرور نیز در سطح استان تاسیس شود.
یکی از مهم‌ترین مشکلات و مسائل پیش روی مبتکران، پژوهشگران و مخترعان استان نبود هماهنگی و همکاری میان بخشی دستگاه‌های اجرایی و در حالی که تنها دو ماه از تشکیل بنیاد ملی نخبگان استان می‌گذرد ولی هنوز نخبگان و مخترعان آذربایجان غربی با مسائل و مشکلات عدیده‌ای دست‌وپنجه نرم می‌کنند.همچنین تأسیس صندوق حمایت از مخترعان و مبتکران در استان توسط مسئولان بنیاد نخبگان آذربایجان غربی برای جوانان نخبه استان یک فرصت بی‌بدیل است و با تشکیل این صندوق مخترعان و مبتکران استان قادر خواهند بود مشکلات مالی طرح‌های خود را که دارای توجیه اقتصادی هستند برطرف سازند.
از سوی دیگر اجرای طرح شهاب با هدف شناسایی و حمایت دانش آموزان نخبه آذربایجان غربی نیز بسیار موثر است و این طرح از سوی وزارت آموزش‌وپرورش در حال حاضر در کشور آغاز شده است و برای رسیدن به این آینده روشن در زمینه علم و فناوری، نخبگان به عنوان پیش‌قراولان، نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۳۰ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۸:۳۳ ق.ظ

دیدگاه


شش − = 0