تسهیلات مسکن برای اقشار آسیب پذیر جامعه کارایی ندارد

تسهیلات مسکن برای اقشار آسیب پذیر جامعه کارایی ندارد

گروه خبر:عضو کمیسیون عمران مجلس، از سردرگمی مردم از متنوع بودن روش های تامین مالی مسکن در کشور انتقاد کرد و گفت: تسهیلات مسکن برای اقشار آسیب پذیر جامعه کارایی ندارد.
یوناتن بت کلیا با اشاره به روش های متنوعی که از سوی وزارت راه شهرسازی به ویژه بانک مسکن برای تسهیلات دهی در راستای خانه دار شدن مردم در نظر گرفته شده است، گفت: هر چند این روش ها به خانه دار شدن قشر اعظمی از مردم منجر شده از تنوع بیش از حد آن و عدم شفافیت در جزییات باعث سردرگمی مردم شده است.
به گزارش آرازآذربایجان، نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه دولت باید با شفاف سازی میزان تسهیلات، اقساط و همچنین سود وام نسبت به خروج مردم از سردرگمی اقدام کند، افزود: در حال حاضر اکثر مردم نمی دانند که پس از ۱۲ سال چه میزان سود باید به بانک بپردازند.
وی با تاکید بر اینکه سردرگمی دیگر مردم در مسیر اخذ تسهیلات مسکن در رابطه با تنوع و عدم شناخت از جزییات انواع وام ها است، تصریح کرد: اکنون وام نوسازی، تعمیر، بهسازی و ساخت مسکن ارایه می شود که تمیز قائل شدن بین آن ها پروسه طولانی درک مباحث بانکی را نیاز است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با بیان اینکه خرید اوراق برای اخذ وام مسکن نیز یکی دیگر از مصائب دریافت تسهیلات است، گفت: دولت باید برای تامین مسکن دهک های ضعیف جامعه شیوه مشخص در نظر بگیرد که به این میزان از سردرگمی مردم منجر نشود.
بت کلیا با تاکید بر اینکه الگوگیری از تجربه کشورهای پیشرفته در زمینه تامین مسکن در جامعه می تواند مسیر پرپیخ و خم موجود در کشور برای خانه دار شدن مردم را تسهیل کند، افزود: در کشورهای توسعه یافته همسو با توان مالی مردم شیوه و سیاستی برای ارایه تسهیلات مسکن اتخاذ می شود؛ اما این موضوع در کشور ما بدون توجه به این مهم بوده که خود عاملی برای توجه بیشتری قشر متوسط به بالا به این نوع سیاست ها شده است.
وی با بیان اینکه کمیسیون عمران مجلس بارها نشست های تخصصی با مجموعه وزارت راه وشهرسازی و همچنین مسئولان بانک مسکن و همچنین بانک مرکزی داشته است، گفت: تسهیلات فعلی مسکن ارزان نبوده البته هر چند که با کاهش نرخ سود تسهیلات در ماه های اخیر اتفاقات مطلوبی رخ داده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه تامین مسکن دهک های پایین جامعه نیازمند نسخه متفاوت است، افزود: نسخه واحد به تامین مسکن اقشار مختلف جامعه نمی انجامد همانطور که تسهیلات فعلی مسکن مورد استقبال دهک هایی قرار گرفته که درآمد مناسبی به نسبت سایرین در ماه دارند.
وی همچنین بر ضرورت کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن تاکید کرد و گفت: در حال حاضر تسهیلاتی که به واسطه خرید اوراق به متقاضیان داده می شود با نرخی در حدود ۱۸ درصد است که این به مثابه تسهیل گیری در خانه دار شدن مردم نیست.
بت کلیا ادامه داد: دولت تسهیلاتی با نرخ سود کمتر از ۱۰ درصد برای تامین مسکن اقشار آسیب پذیر جامعه باید در نظر بگیرد که لازمه این موضوع اختصاص ردیف های مشخص برای تامین سرمایه بانک های عامل است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: مجلس به ویژه کمیسیون عمران آن بارها در خصوص حمایت از دولت در مسیر ساماندهی بازار مسکن و همچنین تسهیل شرایط اعطای تسهیلات در این حوزه اعلام آمادگی کرده است اکنون نیز هر طرحی در این باره به مجلس ارسال شود به سرعت بررسی و مصوب خواهد شد./

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۹:۵۰ ق.ظ

دیدگاه


7 − = شش