ترفند وام ۲۵ میلیونی و کمپینی که نابود شد

ترفند وام ۲۵ میلیونی و کمپینی که نابود شد

گروه تحلیل:درچند وقت اخیر خبر ائتلاف مردمی، با عنوان کمپین نه به خودرو ایرانی با نام‌های مختلف خرید خودرو صفر ممنوع یا تحریم خودرداخلی، جهت اعتراض به کیفیت و ایمنی پایین و قیمت بالای این محصولات از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام تلگرام و رسانه های مجازی و مکتبوب میان مردم دست به دست می شد.
در سال نیمه اول سال ۹۴ با توجه به فشار خودروسازان بر روی دولت جهت افزایش قیمت‌ها و همچنین اعتراض مردمی و رسانه ای‌تر شدن فعالیت کمپین نه به خرید خودرو ایرانی محصولات دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا با افت شدیدی مواجه شد به طوریکه حجم تولید این دو شرکت در شهریور ۹۴ به نصف این میزان در زمان مشابه سال قبل کاهش یافته بود ، شنیده ها حاکی بر این است که تولیدات ایران خودرو در شهریور امسال به روزی ۹۱۰ دستگاه هم رسیده بود.
در این میان با جا افتادن و رویش مثبت کمپین در گذر زمان شاهد موضع گیری های مختلفی از مسئولین امر بودیم از موضع گیری وزیر صنعت و معدن گرفته تا حمایت همه جانب او از خودروسازان تا حرف های احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران، اظهار کرد که به زودی خودروهای ایرانی، گران شده و افرادی که به موجب پیوستن به این کمپین، از خرید خودرو انصراف داده‌اند، پشیمان خواهند شد.
البته با وجود نظرهای مختلف در این میان از مسئولین هم کسانی بودند که همراه با مردم و کمپین حرکت کردند که برای مثال می توان به صحبت های رئیس شورای رقابت اشاره کرد که در اعتراض به اظهارات خودروسازان مبنی بر ایجاد بیکاری و معضلات اجتماعی که به خاطر عدم استقبال مردم از خرید خودرو می‌تواند ایجاد شود گفت: اگر ??? هزار نفر را در جاده‌ها بخاطر کیفیت پایین خودرو به کشتن بدهیم چه؟ تبعات اجتماعی ندارد؟با وجود این حجم اعتراضات و حواشی پیش آمده این موضوع قیمت خودروهای داخلی نه تنها تغییر آنچنانی پیدا نکرد بلکه کیفیت هم مانند گذشته چنگی بر دل نمی زد هر چند در این میان بارها و بارها شاهد این بودیم که مسئولین ایران خودرو و سایپا در مصاحبه با رسانه های مختلف به مردم قول دادند که کیفیت محصولات را افزایش دهند چیزی که در عمل هیچ وقت شاهد آن نبودیم.
اما حالا با ارائه طرح جدید اقتصادی دولت جهت خارج کردن اقتصاد کشور از وضعیت رکود و حمایت از کالای داخلی جهت بهبود اوضاع اشتغال در کشور بار دیگر شاهد آن بودیم که این شرکت های خودرو ساز بودند که ضمن بی‌توجهی به حجم اعتراضات حتی حاضر نشدند تسهیلات را با سود کم و دوره بازپرداخت بلند مدت تر در اختیار مشتریان خود قرار دهند که حتی ایران خودرو به طور رسمی اعلام کرد با تسهیلات با بازپرداخت دوازده درصد مخالفت است و سود تسهیلاتی که ارائه می دهد را به شانزده درصد افزایش و مدت زمان آن را از هفت سال به چهار سال کاهش داد.
با این وجود انتظار نمی رفت در جامعه استقبالی از وام بیست و پنج میلیونی خودرو صورت گیرد اما اخبار رسیده حاکی بر این است که پنج هزار نفر در روز اول در این طرح ثبت نام کرده اند که خودروی مورد نظر بالغ بر نود درصد آنها بین خودرو های پراید پژو و تندر است درست همان خودروهایی که بیشترین گذشته و اشکالات فنی را دارا بوده است.
حال سوالی که مطرح می شود دلیل استقبال مردم از این طرح چیست ؟اگر قبول هم داشته باشیم که قیمت های فعلی خودرو عادلانه و قابل قبول است باید توجه داشته باشیم که مبلغی که باید در یک بازپرداخت چهار ساله برای وام بیست و پنج ملیونی پرداخت شود حدود سی و چهار میلیون و در بازپرداخت هفت ساله نزدیک به چهل و یک میلیون است حال باید در کنار این هزینه که فاصله زیادی با قیمت حال حاضر خودرو دارد هزینه استهلاک خودرو و سایر هزینه‌ها را از قیمت خودرو کم کرد و در نظر گرفت قیمت وسیله نقلیه بعد از تسویه وام چه قدر است و چه توجیهی می توان برای آن یافت.
با وجود استقبال حدود صد هزار ثبت نام در روزهای اول از این طرح نسبت به جمعیت کلی جامعه می توان گفت کمپین نخریدن خودرو صفر داخلی که یک ائتلاف مردمی بود با شکست سنگینی مواجه شده است.
حالا که دولت توانست ائتلاف مردمی را شکست دهد و قدرت خود را به رخ مردم بکشد باید دید آیا حمایتی از حقوق مردم مظلوم انجام می شود یا همچنان باید شاهد ثبت حوادث و تلفات جاده ای باشیم این در حالی است که قیمت کالای مصرفی در همه جای دنیا این مردم هستند که قیمت کالاهای مختلف را تعیین می کنند.
دست آخر هم که خبر رسید، بانک مرکزی در نامه‌ای رسمی‌به وزارت صنعت خواستار رعایت سقف فروش ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو درقالب خرید اعتباری با وام ۲۵ میلیونی شد که تا ظهر دو روز قبل از آن، فروش خودروسازان از مرز ۱۲۵هزار دستگاه خودرو گذشته بود.
به این ترتیب انبارها خالی شد، خودروهای روی دست خودروسازان مانده فروش رفت و وام هم به پایان رسید!

نوشته شده توسط admin در دوشنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۵:۴۴ ق.ظ

دیدگاه


− 5 = سه