ترخیص نخستین محموله وارداتی از بازارچه مرزی کیله سردشت

ترخیص نخستین محموله وارداتی از بازارچه مرزی کیله سردشت

آراز آذربایجان- فرماندار سردشت گفت: نخستین محموله وارداتی از محل واردات کولبری به ارزش بیش از ۲۰۰ هزار دلار در گمرک کیله سردشت ترخیص شد.
اقصی نخشی پور صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه در راستای اجرای طرح ساماندهی معابر کولبری مصوبه سال ۹۷ هیئت وزیران و با ادغام بازارچه ” قاسم رش ” در بازارچه کیله، واردات از این بازارچه با ارائه کارت‌های کولبری مرزنشینان باید انجام می‌گرفت، افزود: کلیه سامانه‌ها و زیرساخت‌ها در گمرک کیله راه اندازی شده تا از ظرفیت واردات کولبری استفاده شود.
وی ادامه داد: تجار و بازرگانان با بهره گیری از تخفیف‌های لحاظ شده برای مرزنشینان می‌توانستند اقدام به واردات ۱۰۰ قلم کالای مجاز مصوب شده کنند اما موانع سیستمی و قانونی بر سرراه آن به وجود آمد و به صورت عملی واردات انجام نمی‌گرفت.
فرماندار سردشت خاطرنشان کرد: با تلاش و پیگیری‌های انجام شده تمامی موانع قانونی و سیستمی واردات کولبری از این بازارچه رفع و واردات عملاً از این گمرک صورت گرفت.
نخشی پور خاطرنشان کرد: نخستین محموله وارد شده در این بازارچه با تناژ ۴۰ هزار و ۵۶۰ تن به ارزش ۲۰۰ هزار دلار و معادل ۴۶ میلیارد ریال بوده که ترخیص شد.
فرماندار سردشت تاکید کرد: اگر مجوز واردات قطعی و واردات پیله وری داده شود باید چارت سازمانی گمرک بزرگ‌تر و افزایش یابد که این ظرفیت هم گمرک کیله سردشت دارد و می‌تواند انجام بگیرد.
وی با بیان اینکه بازارچه مرزی کیله یکی از بازارچه‌های مهم و فعال اقتصادی استان آذربایجان غربی به شمار می‌رود، گفت: گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت از سال ۱۳۸۲ برای تسریع در صادرات کالا و تولیدات داخلی کشور آغاز به کار کرد، این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر «قلعه دیزه» در شمال عراق قرار دارد.
مرز کیله سردشت در سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور در هیأت دولت به تصویب رسید.
شهرستان مرزی سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است؛ این شهرستان مرزی دارای ۲ بازارچه مصوب «کیله» و «اشکان» است.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۳ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۵۹ ق.ظ

دیدگاه


سه × 8 =