افزايش بي‌سر و صداي قيمت نان در اروميه//

تدبیر مسئولان برای قیمت نان کارساز نبود

تدبیر مسئولان برای قیمت نان کارساز نبود

گروه گزارش: افزایش قیمت نان طی ماه‌های اخیر منجر شده تجمع جلوی نانوایی‌ها افزایش یابد. هرچند این صف‌ها تاحدودی و با ورود نمایشی مسوولان جمع شد؛ ولی بعد از گذشت چندین هفته شاهد افزایش بی سرو صدای قیمت نان در ارومیه هستیم که نشان می‌دهد مسوولان در کنترل قیمت این ماده غذایی ناتوان‌ بودند.
نان به عنوان قوت غالب سفره‌های ایرانی، با چالش قیمت‌گذاری مواجه شده است و ارائه قیمت‌های مختلف توسط هر نانوایی، نگرانی را به مردم و سطح جامعه القا کرده است.
البته این مسئله در ابتدا مشکل آفرین شد و مردم در اوضاع کرونایی جلوی نانوایی ها تجمع کردند که این مسئله با ورود نمایشی مسوولان جمع شد؛ اما این امر مدتی طول نکشید که دوباره هر نانوایی بر اساس میل خود روی نان قیمت گذاری کرد.
موضوع مهم و قابل توجهی که باید به آن دقت شود بحث عدم نظارت‌ها بر نانوایی‌هاست فروش نان با قیمت‌های مختلف و بالاتر از قیمت مصوب در برخی از نانوایی‌ها که به اصطلاح عامیانه “آزادپز” هستند موضوع را جدی تر می کند.
در این بین مسوولان اعلام کردند که افزایش قیمت نان به هر دلیلی و با عناوین مختلف قابل قبول نیست و تخلف محسوب می‌شود.
اما این اظهار نظرهای مسوولان بی تاثیر بوده و نانوایان به صورت خودسرانه قیمت نان را تا ? برابر افزایش دادند یا در برخی از ساعات روز نان را به قیمت مصوب دولتی و در برخی ساعات روز نیز نان را با قیمت آزاد پخت می‌کنند.
این افزایش قیمت و رشد صعودی آن نشان می‌دهد که مسوولان در کنترل قیمت ساده‌ترین ماده غذایی هم درمانده و ناتوان هستند و این مسئله مردم را پیش از پیش نگران کرده است.
عرضه نان با قیمت آزاد از ضرر ما جلوگیری می‌کند
اقدم، یکی از نانوایان ارومیه گفت: ما تا ساعت ۱۱ صبح نان را به نرخ اعلام شده عرضه می‌کنیم و وقتی سهمیه آرد دولتی ما حذف شد، نان را با قیمت آزادپز عرضه می‌کنیم.وی ادامه داد: قیمت خرید آرد دولتی با آزادپز متفاوت بوده و ما مجبور به این کار هستیم تا دچار ضرر و خسارت نشویم.
آرد دولتی لازم است در اختیار نانوایان قرار گیرد
سلامت، نانوای ارومیه‌ای بیان کرد: نرخ دولتی اعلام شده زمانی موثر است که آرد لازم را با همان نرخ دولتی در اختیار ما قرار دهند.
وی بیان کرد: وقتی که آرد با قیمت‌های متفاوت به ما می رسد ما هم مجبور هستیم تا قیمت نان را متفاوت تر از نرخ اعلام شده عرضه کنیم.
این صعود و سقوط قیمت‌ها منجر شد به سراغ مسوول مربوطه برویم و جواب آنها را در خصوص تغییر قیمت نان جویا شویم که بازهم با پاسخ‌های ضد و نقیض روبرو شدیم.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی: قیمت آرد توزیعی نانوایی‌ها تغییری نکرده است
علیرضا زارعی، مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی در گفت‌وگو با اروم نیوز گفت: تغییری در قیمت آرد توزیعی بین نانوایی‌های آذربایجان غربی وجود ندارد و افزایش خودسرانه قیمت نان، تخلف است.
زارعی اظهار داشت: افزایش قیمت نان به بهانه افزایش در قیمت آرد تخلف بوده زیرا آرد مورد نیاز با همان قیمت مصوب ابتدای سال توزیع می‌شود.
وی افزود: قیمت هر کیسه آرد یارانه‌ای نوع یک ۳۳ هزار تومان و هر کیسه آرد یارانه‌ای نوع ۲ که در بین نانوانیان توزیع می‌شود، ۵۰ هزار تومان است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی آذربایجان‌غربی ادامه داد: مواد اولیه مصرفی در نانوایی‌ها برای پخت نان نیز افزایش قیمتی ندارد.زارعی افزود: سه هزار و ۵۳۸ واحد نانوایی نوع یک و یک‌هزار و ۴۴۷ نانوایی نوع ۲ در سطح استان فعال است و ماهانه حدود ۳۱ هزار تُن آرد در بین نانوایی‌های آذربایجان غربی توزیع می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هیچ کمبودی از نظر تهیه و توزیع آرد وجود ندارد، بیان کرد: هرگونه افزایش قیمت نان با روش‌های مختلف از جمله نان مخصوص تخلف محسوب می‌شود.
نرخ نان در آذربایجان غربی افزایش نمی یابد
نادر صادقی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به لزوم نظارت بر واحدهای نانوایی در استان گفت: افزایش نرخ نان در استان صورت نمی‌گیرد و با واحدهای مختلف که نرخ را خودسرانه بالا می برند، باید برخورد شود.
صادقی در جلسه کارگروه آرد و نان آذربایجان_غربی با بیان اینکه فراوانی نانوایی‌ها در سطح استان با توجه به جمعیت استان ۲ برابر میانگین کشوری است، اظهار داشت: هیچگونه کوتاهی در تهیه و تولید نان قابل قبول نیست و با متخلفان برخورد می‌شود.وی با تاکید بر بررسی فعالیت شرکت‌های حمل و نقل برای کاهش هزینه حمل آرد اضافه کرد: دستگاه‌ها و مسوولان مربوطه اهتمام داشته و شرکت‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهند تا هزینه نانوایی‌ها افزایشی نداشته باشد.معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: امسال ۲ هزار و ۳۵۶ پرونده مربوط به آرد و نان در استان تشکیل شده که ارزش آنها به ۱۳ میلیارد ریال می رسد.
به گزارش آرازآذربایجان به نقل از راه دانا، با این اظهار نظرها و تفاوت آن با واقعیت باید منتظر ماند و دید که وضعیت قیمت نان در استان آذربایجان غربی چگونه خواهد شد و مسوولان توانایی و تدبیر کافی برای کنترل قیمت نان دارند یا خیر؟!
arazazarbaijankhabarname@gmail.com

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۱ ق.ظ

دیدگاه


1 + = پنج