امير جلال زاده با حضور در دفتر روزنامه آراز آذربايجان عنوان کرد

تخلفات برخی مدیران شهرداری باعث نادیده گرفتن زحمات کارکنان نشود

تخلفات برخی مدیران شهرداری باعث نادیده گرفتن  زحمات کارکنان نشود

گروه گفتگو: امیر جلال زاده دانش آموخته مدیریت بازرگانی، مدیر کل سیاسی و امنیتی استاندار اسبق ، بازنشسته نیروهای مسلح، اخوی نماینده مردم محترم ارومیه در مجلس شورای اسلامی، در یکی از روزهای فروردین ۱۴۰۰ مهمان دفتر روزنامه آرازآذربایجان بود ؛ گپ و گفتگویی خودمانی با ایشان در خصوص مسائل مختلف بالاخص در حوزه شهری و اتفاقات اخیر شهرداری ارومیه صورت پذیرفت که بدون پیش داوری بخش اول آن در معرض قضاوت افکار عمومی قرار داده می شود.
-آقای جلال زاده، وضعیت فعلی مدیریت شهری ارومیه را چطور می بینید؟
*متاسفانه همه شاهد هستیم که اعتماد عمومی نسبت به مدیریت شهری و شهرداری از بین رفته و در این زمینه رابطه مردم با مجموعه شهری لطمه دیده است.
شهر ارومیه در عرصه شهرسازی اشکالات بسیاری دارد، در زمینه توزیع عادلانه خدمات شهری مشکلات زیادی داریم، در بهره مندی از طرفیت ها و امکانات بی نظیر شهر ضعف داریم در زمینه توسعه فضاهای فرهنگی و تفریحی ضعیف عمل کرده ایم.
در اجرای طرح تفصیلی شهری، تخلفات محرز و متعددی صورت گرفته که اصلا قابل توجیه نیست. من معتقدم مدیریت شهری ارومیه علاوه بر تخصص گرایی و استفاده از نیروهای کارآمد و کاربلد، به یک تحول اساسی از نظر تفکر و برنامه ریزی برای توسعه متوازن شهری نیازمند است.
-در خصوص اتفاقات اخیری که در مجموعه شهرداری افتاده چه نظری دارید و نقش شورای شهر را در این اتفاقات چگونه ارزیابی می کنید؟
*همانطور که عرض کردم، اتفاقات اخیر در شهر باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومی نسبت به مدیران شهری شده است و در این بین حتی متاسفانه مشاهده می شود که زحمات و تلاش های صادقانه بسیاری از کارکنان شهرداری نادیده گرفته می شود. من به نوبه ی خودم از همه کارکنان مجموعه مدیریت شهری ارومیه خصوصا کارگران زحمتکش و شریف شهرداری که علیرغم همه این مشکلات ، با جدیت و احساس مسئولیت مثال زدنی ، خدمت می کنند از صمیم قلب تشکر و قدردانی می کنم و تاکید دارم که تخلفات و اقدامات غیر قانونی عده ای از مدیران آن مجموعه ، نباید باعث شود که زحمات کارکنان شهرداری در بخش های مختلف کمرنگ شده یا خدای نکرده زیر سوال برود.اما در عین حال نیز نباید از کنار تخلفات صورت گرفته به راحتی گذشت. متاسفانه برخی تخلفات در شهرداری از سال های گذشته و بصورت زیر کانه ای انجام شده و حتی در برخی موارد تخلفات در قالب پوشش های قانونی صورت گرفته است که بررسی علل و عوامل در ریشه های آن نیازمند زمان و بررسی های کارشناسی است.
باید از نیروهای امنیتی و سربازان گمنام امام زمان (عج) و همکاری و همراهی دستگاه محترم قضایی استان بخاطر اراده قوی و محکم و جدیت و مهارت در پیگیری و برخورد با متخلفان و مفسدان قدردانی کرد چرا که حقیقتا کار بسیار بزرگ و ارزشمندی انجام دادند.
اما در مقابل ، من بعنوان یک شهروند ارومیه ای از عملکرد شورای سالامی شهر دوره پنجم انتقاد و بشدت گلایه دارم و معتقدم که شورای شهر فعلی در قبال اتفاقات اخیر مسئول است و باید در برابر مردم پاسخگو باشد.
چرا که وظیفه برعملکرد شهردار و مدیران شهری، بیش از همه برعهده ی شورای شهر است اما می بینیم که متاسفانه بخاطر عدم نظارت شورای شهر چه بلایی بر سر شهر آمده است که اگر شورا دقیق و بموقع به وظیفه نظارتی اش عمل می کرد، چه بسا بسیاری از این تخلفات صورت نمی گرفت.
- برخی معتقدند که اعضای شورای شهر از تخلفات شهرداری اطلاع نداشتند، نظر شما چیست؟
*همانطور که قبلا عرض کردم، قبول دارم که برخی تخلفات بسیار زیرکانه و حتی در برخی موارد در قالب پوشش های ظاهرا قانونی انجام شده است، اما این موضوع، کم کاری شورای شهر را توجیه نمی کند، شهردار و مدیران شهردار یک بخش این اتفاقات هستند، اما اگر همه این اتفاقات را ناشی از عملکرد شهردار بدانیم، پس شورای شهر چه کاره است؟
نقش شورای شهر این وسط چه بوده است؟ اساسا منظور قانونگذار از تشکیل شورای شهر، نظارت بر عملکرد شهرداران است و طبق قانون اختیارات کافی به شورای شهر در این مورد داده شده است. گاهی شنیده می شود که بعضی از آقایان می گویند که برای برنامه ریزی و اجرای مصوبات و مشاهده نتیجه اقدامات شورای شهر چهار سال زمان اندکی است و فرصت کافی برای پیاده نمودن همه برنامه های مورد نظر وجود ندارد من این مورد را قبول ندارم و بیشتر یک بهانه می دانم، چرا که همین الان ما کسانی را در شورای شهر داریم که مدت ۱۲ سال و بلکه ۱۶ سال است که در شورا حضور دارند و زمان و فرصت کافی برای کار و عملیاتی کردن برنامه هایشان داشته اند، اما باز هم از مردم فرصت بیشتر می خواهند!
-پس به نظر شما اشکال کار کجاست؟
* ببینید متاسفانه ما دروغگویی را باسیاست اشتباه گرفته ایم و تصور می کنیم هر کس بیشتر و بهتر دروغ بگوید، سیاستمدارتر است، در حالیکه اصلا اینطور نیست و همه دروغگویان بالاخره روزی رسوا خواهند شد.
من معتقدم برای آنکه شورای شهر به وظیفه نظارتی خود درست عمل کند، مردم و رسانه ها هم باید به وظیفه و مسئولیت نظارتی شان درست عمل کنند و بصورت مرتب از اعضای شورا سوال کنند، مسائل و مشکلات را پیگیری کنند و به عملکرد شورای شهر نظارت کنند. وقتی این چرخه شکل گرفت ، شاهد یک مدیریت شهری منسجم، فعال، مسئولیت پذیری و پاسخگویی خواهیم بود.
بعنوان مثال ملاحظه می کنیم که در بسیاری از محلات و مناطق پایین شهر ارومیه، فضای سبز مناسب و فضاهای آموزشی و فرهنگی به اندازه کافی نداریم، اما در مقابل، به یک برج چند ده طبقه ۱۱ میلیارد تومان تخفیف می دهیم و تازه اینکه آن تخفیف میلیاردی بعدها کجا خود را نشان می دهد ، یک موضوع دیگری است!
این درحالی است که با آن ۱۱ میلیارد تومان و حتی مبالغ کمتر از آن، چه کارهای بزرگی می توان در مناطق محروم و کم برخورد شهر انجام داد!
بنابراین تاکید می کنم که اگر ترکیب شورای شهر آینده ترکیب مناسبی باشد قطعا مشاهده تحولات چشمگیری در عرصه مدیریت شهری ارومیه را شاهد خواهیم بود. شورای شهر نباید مجری سایر ادارات باشد، بلکه طبق قانون، مجموعه ادارات و دستگاههای اجرایی می بایست مجری سیاست ها و برنامه های شورای شهر در عرصه مدیریت شهری باشند. چیزی که تا به امروز کمتر شاهد آن بوده ایم. ادامه دارد….

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۳۲ ق.ظ

دیدگاه


6 × هفت =