نماينده مردم اروميه در مجلس:

تخصیص ارز واردات باعث رانتخواری از طریق اختلال در تولید می شود

تخصیص ارز واردات باعث رانتخواری از طریق اختلال در تولید می شود

گروه خبر: نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: حمایت های دولت از کالاهای وارداتی مثل تخصیص ارز و سایر امتیازات افراد سودجو و فرصت طلبی را به سمت استفاده از رانت از طریق اختلال در تولید تشویق می¬کند.
به گزارش آرازآذربایجان ، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: افراد سودجو و فرصت طلبی وجود دارد که با استفاده از رانت از اختلال در تولید، منفعت می برند و هستند کسانی که با دادن اطلاعات مختلف به این افراد در ایجاد رانت کمک می کنند و همچنین واردکنندگانی که سود را در واردات می بینند.
نادر قاضی پور با بیان اینکه بخاطر حمایت های دولت از کالاهای وارداتی مثل تخصیص ارز و سایر امتیازات به اینها باعث شده ایم سرمایه ها به سمت واردات متمایل شوند. افزود: باید برای کالا هایی در کشور تولید می شود و قابلیت صادرات هم دارند مشوق هایی در نظر گرفته شود تا از این طریق به تولیدات داخل رونق دهیم. وی تصریح کرد: لازم است مسئولین تولید داخل را اولویت اول خود قرار دهند بطوری که تولید داخل به صرفه تر از واردات باشد. در حال حاضر تولید کنندگان داخلی توان رقابت با واردکنندگان را ندارند چرا که ملزم به پرداخت مالیات و بیمه و ارزش افزوده و خیلی هزینه های دیگر برای تولید هستند اما وارد کننده این هزینه ها را ندارد لذا مجلس و دولت باید با سیاست گذاری های صحیح شرایط بهتری برای تولید کنندگان فراهم کنند
قاضی پور با بیان اینکه این اعمال می تواند در مبارزه با مافیای ضد تولید موثر باشد. گفت: افراد سودجو و فرصت طلبی هستند که با استفاده از رانت از اختلال در تولید منفعت می برند و هستند کسانی که با دادن اطلاعات مختلف به این افراد ایجاد رانت می کنند . همچنین واردکنندگانی که سود را در واردات می بینند. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: کمپین نخریدن خودرو کمپینی آمریکایی بود می خواستند تولید داخل را فلج کنند . در این اوضاع اشفته خودروسازان در حال افزایش تولیدات خود هستند ما باید کمک کنیم حداقل به سقف ۱میلیون شصد هزار خودرو در سال برسند هر چند برای سود دهی لازم باید سالانه ۵ میلیون تولید خودرو داشته باشیم. سه میلیون نیاز داخل و ۲ میلیون برای صادرات این ارزوی ماست و اگر به این تعداد تولید برسیم هم تمرکز بر کیفیت افزایش می یابد هم قیمت خودرو تعدیل می شود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: برای حل مشکل نقدینگی خودروسازی چند راه حل وجود دارد. خودروسازان باید شرکت های زیان ده خود را حذف کنند و همچنین سرمایه گذاری در بخش های غیر از تولید خودرو را لغو کنند و نقدینگی آن را به تزریق کنند.
وی اذعان داشت: باید نقدینگی و سرمایه در گردش خودروسازان را افزایش دهیم تا بتوانند از قطعه سازان نقدی خرید کنند و یا حتی پیش خرید کنند تا مشکل نقدینگی در قطعه سازی را هم حل کنیم . عضو فراکسیون معدن و صنایع معدنی مجلس شورای اسلامی گفت: باید اجازه دهیم قطعه سازان خارج از معاملات بورس و با فرصت پرداخت سه تا ۶ ماهه، مواد اولیه خود را تهیه کنند و به هر طریق ممکن دیگری به قطعه سازان کمک کنیم. هر چقدر به قطعه سازان کمک کنیم کمک به تولید خودرو نیز هست. اگر ما بتوانیم مواد اولیه ارزان با پرداخت های مدت دار در اختیار قطعه سازان قرار دهیم و خودرو سازان هم بتوانند با بطور نقدی قطعات مورد نیاز خود را خرید کند هم قطعه ارزان خواهد شد و هم دیگر خیلی از خودروها بخاطر کمبود قطعات در پارکینگ ها نمی ماند و انباشت تولید صفر می شود.

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, ۲۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۴ ق.ظ

دیدگاه


2 − = هیچ