تحمیل حکمرانی مجازی در زندگی مجازی

گروه فرهنگی:کووید -۱۹ چنان با قدرت و ویرانگر در حال جولان دادن و یکه تازی در دنیاست که متفکرین و آینده پژوهان را مجبور کرده تا به پسا کرونا بیاندیشند.
علی محمد رجبی، مدرس و مؤلف کتب در این زمینه، درباره رویدادها و اتفاقات پیرامون کرونا ویروس و مهم‌تر از رخدادهای پسا کرونا می‌گوید:
کووید -۱۹ چنان با قدرت و ویرانگر در حال جولان دادن و یکه تازی در دنیاست که متفکرین و آینده پژوهان را مجبور کرده تا به پسا کرونا بیاندیشند. دامنه تحولات پیش بینی شده به حدی گسترده خواهد بود که اگر در روزهایکرونایی آماده آن نشویم طوفان‌های اقتصادی و اجتماعی کرونا می‌تواند جوامع گوناگون را در هم بشکند و آنها را به گسست و متلاشی شدن سوق دهد.
روزهای کرونایی ایران و بسیاری کشورهای دنیا تا همین جا تأثیرات زیادی بر سبک زندگی و الگو رفتار مردم گذاشته است، خانه نشینی و استفاده از فضای مجازی برای سرگرمی، آموزش راه دور، دورکاری، خرید مایحتاج و کسب خبر تنها گام اول این تغییرات بود. برنامه‌های تولیدی برخط در اینستاگرام، کنسرت‌های برخط و حالا خبر اکران برخط فیلم سینمایی »خروج« ساخته ابراهیم حاتمی کیا قبل از نمایش در سالن‌های سینما نشان می‌دهند که دامنه تغییرات در حال گسترش است.این تغییرات به همین جا ختم نخواهند شد، دولت، دستگاه‌های حاکمیتی و خدماتی بیشتر از این نمی‌توانند به دلیل خطرات شیوع کرونا به خانه نشینی ادامه بدهند و از سوی دیگر به دلیل عدم کنترل کامل ویروس امکان عادی سازی ترددها و اجرای کارها مانند گذشته لااقل تا ماه‌ها وجود ندارد، اینجاست که به زودی شاهد خواهیم بود که دامنه تغییرات به حاکمیت دولت و بخش خصوصی هم خواهد رسید.
هویت دیجیتال و زندگی دوم زودتر از آنچه تصور می‌کردیم رسمیت پیدا می‌کند و این زندگی مجازی به دنبال خود حکمرانی فضای مجازی و حکومت داری مجازی را تحمیل خواهد کرد.پس یکی از آمادگی‌های ضروری برای پسا کرونا، کسب آمادگی و قوت در فضای مجازی است. رهبر معظم انقلاب در بیانات نوروزی سال ۹۹ فرمودند: »قوّت در فضای مجازی حیاتی است؛ امروز فضای مجازی حاکم بر زندگی انسان‌ها است در همه‌ی دنیا؛ و یک عدّه‌ای همه‌ی کارهایشان را از طریق فضای مجازی پیش می‌برند؛ قوّت در این [زمینه] حیاتی است.«اما قدرتمندی کشور در فضای مجازی چگونه می‌تواند باشد و مؤلفه اصلی آن چیست؟ و می‌بایست به کدام ابعاد توجه کرد؟شاید بتوان افزایش قدرت اعمال حاکمیت در فضای مجازی را مهمترین مؤلفه قوت در فضای مجازی دانست.
با کسب قوت در فضای مجازی می‌توانیم علاوه بر تأمین نیازهای اساسی کشور برای حکمرانی و حکومت داری، نیازهای روزمره مردم را پاسخ دهیم، جامعه را از تلاطم‌های القایی دشمن حفظ کنیم و در جهان بهم ریخته پساکرونا به صورت فعال در ایجاد نظم جدید جهانی نقش آفرین باشیم.
به گزارش آراز آذربایجان به نقل از مهر،پیش بینی‌های انجام شده در خصوص جهان پسا کرونا، دنیایی را ترسیم می‌کند که در آن ساختارهای نظم جهانی بهم خورده و کشورها مانند روزهای پس از جنگ جهانی دوم، آماده باز تعریف ساختارهای خود در قالب نظم جدید این بار متکی به فضای مجازی هستند. در این وضعیت اگر ایران عزیز بتواند با تکیه بر جوانان با انگیزه و دانشمند، توان و ظرفیت‌های در اختیار به کار گرفتن مؤلفه‌های قدرت و استفاده از پایه‌های فکری و تمدنی عظیم خود، قدرتمند شدن در فضای مجازی را دنبال کند، بی شک می‌تواند در ابتدای گام دوم انقلاب در جهان پساکرونا به عنوان یکی از ارکان ایجاد نظم جدید جهانی حضور یابد.
Arazazarbaiijan.farhangi@gmail.com

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۹:۱۱ ق.ظ

دیدگاه


7 + = پانزده