در راستاي کاهش آب مصرفي کشاورزي؛

تحلیلی بر مزایای کشت دانه‌های روغنی کلزا در آذربایجان غربی

تحلیلی بر مزایای کشت دانه‌های روغنی کلزا در آذربایجان غربی

مهدی قلی پور
گروه اقتصادی: کلزا یکی از محصولاتی است که به آب کمی برای به ثمر نشستن نیاز دارد و با توجه به نیازمندی کشور به این محصول مهم کشاورزی و تحقق اقتصاد مقاومتی، باید گسترش و توسعه کشت کلزا مورد توجه قرار گیرد.
کلزا یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدل و دارای طیف وسیعی از سازگاری اقلیمی است. دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوسته است.
کلزا یکی از محصولاتی است که می‌‌تواند در تناوب کشت با گندم برای ایجاد پایداری در تولید گندم استفاده شود و گیاهی مقاوم در مقابل کم‌آبی است و در راستای کمک به احیای دریاچه‌ ارومیه و کاهش آب مصرفی در بخش کشاورزی و حفظ منابع پایه آبی و خاکی، تغییر روش آبیاری بارانی به دلیل پرت زیاد آب مصرفی در این روش در مقایسه با روش‌هایی از قبیل میکرو تیپ و نواری در مزارع استان در دستور کار قرار دارد و در حال حاضر کارشناسان به کارگیری این روش را در مزارع پیشنهاد نمی‌کنند.
طی سال‌های ۸۵ سطح زیر کشت کلزا در استان آذربایجان غربی در حدود ۳۲۸۴ هکتار بود که طی سال‌های اخیر به دلیل پایین بودن قیمت خرید تضمینی و عدم حمایت کافی دولت سطح زیر کشت این محصول رفته رفته کاهش یافت به طوری که سال‌جاری ۳۲۶ هکتار از اراضی زراعی استان زیر کشت محصول کلزا رفته است.
امید می رود با سیاست جدید دولت و حمایت_های مسئولان بخش کشاورزی از توسعه کشت دانه‌های روغنی، جهش خوبی در تولید این محصول در استان در سال زراعی ۹۶-۹۵ اتفاق افتد.
بیشترین افزایش قیمت در نرخ تضمینی محصولات کشاورزی امسال در نرخ تضمینی دانه‌های روغنی اعمال شده و قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم دانه روغنی کلزا ۲۵۳۰ تومان از سوی دولت تعیین شده و در این راستا ۵ مرکز خرید دولتی اعم از مراکز تعاون روستایی و شرکت غله و خدمات بازرگانی در فصل برداشت در سطح ۵ شهرستان استان شامل شهرستان‌های پلدشت، خوی و میاندوآب و نقده و بوکان آماده تحویل و خرید کلزا کاران استان هستند.
برای سال زراعی ۹۶-۹۵ کشت دانه روغنی کلزا در سطح ۵ هزار هکتار از سوی وزارت جهاد کشاورزی به استان ابلاغ شده که امید می رود با حمایت دولت و مشارکت خوب کشاورزان در سطح کشور و استان، کشور را در این زمینه از وابستگی بیش از ۹۰ درصدی به تامین نهاده‌های تولید روغن خوراکی با خروج ۴ میلیارد دلار ارز از کشور به خودکفایی رساند.در حال حاضر مزارع کلزای استان از سطح سبز مطلوبی برخوردار هستند و شهرستانهای بوکان، نقده، پلدشت، خوی، پیرانشهر، شوط و میاندوآب از جمله شهرستانهای عمده تولید کننده دانه روغنی کلزا در سطح استان به شمار می روند.
ارقام کلزای کشت شده در اراضی زراعی استان شامل ارقام هیبرید فرانسوی شامل نپتون ناتالی، دانلوب، هیدرومیل، آرتی، آلونسر و ارقام ایرانی نظیر آکاپی که مقاوم در مقابل ریزش بوده و عملکرد بیشتری در واحد سطح نسبت به ارقام دیگر دارند، می باشد.این در حالی است سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار برای واردات روغن نباتی مصرفی مردم در کشور هزینه می‌شود که رقم قابل توجهی است. با برنامه‌ریزی مناسب استفاده از روش‌های نوین و کار کارشناسی بتوان برای توسعه کشت کلزا و خودکفایی در تولید دانه‌های روغنی در کشور می توان گام‌های موثری برداشت.براساس آمار ۳۵ دستگاه برداشت کلزا در شهرستان‌های آذربایجان غربی وجود دارد و سال گذشته پلدشت و نقده بیشترین سطح زیر کشت این محصول را در بین سایر شهرستان‌های استان دارند.این در حالی است که بر اساس آمارهای ارائه‌ شده، طی سال_های گذشته کمبود منابع آبی سبب شده تا تنها نیمی از اراضی زیر کشت محصولات مختلف کشاورزی در استان از دست برود. کلزا یکی از محصولاتی است که به آب کمی برای به ثمر نشستن نیاز دارد و با توجه به نیازمندی کشور به این محصول مهم کشاورزی، گسترش و توسعه کشت این محصول موردتوجه سیاست‌گذاران و فعالان عرصه کشاورزی قرارگرفته است.
کشت کلزا از جمله محصولاتی است که نیازمند آب فراوانی نسبت به بسیاری از غلات نیست و این امر با توجه به کمبود منابع آبی در کشور، می تواند مورد توجه قرار بگیرد. کشت کلزا با توجه به ویژگی های این محصول می_تواند باعث حاصلخیزی خاک شده و علف_های هرز موجود در زمین را کنترل کند.
کشت کلزا می تواند در تحقق اقتصاد مقاومتی و رشد و توسعه بخش کشاورزی این خطه به کار گرفته شود و باید با همه توان از این ظرفیت بهره گرفت.
عدم نیاز کلزا به آب فراوان یکی از ویژگی‌های مطلوب آن است و کلزا برای به ثمر نشستن، نیاز فراوانی به آب ندارد، درحالی‌که بسیاری از محصولات تولیدی نیازمند آب فراوان بوده که با توجه به کمبود منابع آبی مقرون به‌صرف نیست.

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۵:۵۷ ق.ظ

دیدگاه


یک − = 0