تجویز غیرقانونی دارو درعطاری ها

تجویز غیرقانونی دارو درعطاری ها

گروه اجتماعی:فروش داروهای قاچاق در عطاری ها و تجویز غیرقانونی برخی داروها که نیازمند تجویز پزشک است، کارکرد عطاری ها را زیر سئوال برده است.
طب مدرن با داروهای شیمیایی آرام‌بخش، طب سنتی با جوشانده‌ها و دم‌کردنی‌هایش، موسیقی درمانی، هومیوپاتی و… خلاصه در میان این همه روش درمانی که هر از گاهی هم هر یک پنبه دیگری را می‌زند، انتخاب بر عهده شماست.
در میان تمام این طبیب‌ها و جراحان و متخصص‌ها، طب خانگی و تجویزهای گاه و بیگاه مادربزرگ، خاله و عمه هم جای خودش را دارد و نمی‌توان حاصل تجربه آنها را نیز نادیده گرفت.
نشاسته دوای سرفه است و عرق نعناع معالج نفخ‌های عذاب‌آور معده بر کسی پوشیده نیست که این نسخه های نانوشته که سینه به سینه از مادر به دختر از پدر به پسر ارث رسیده اند و نقل شده اند چقدر معجزه می کنند اما حالا برخی عطاری‌ها که از تجربه کافی هم برخوردار نیستند همه چیز می فروشند از داروهای خوش آب و رنگ گیاهی تا داروهای ترک اعتیاد!
اینکه دوا و دکتر را خدا نصیب هیچ تنابنده ای نکند درست است. اما آلودگی آب و هوا و مواد غدایی و اصلا این همه ویروس و باکتری موجود در هوا و فضا بالاخره یک جایی آدم های سالم را دچار می کنند.
بر کسی پوشیده نیست که داروهای شیمیایی برای درمان بیماری ها خود در دراز مدت اثرات منفی دارند.
اما آیا بهترین راه برای فرار از شر تب و سرفه و احتقان و ریزش مو و سرطان و چاقی و لاغری فقط به دست توانمند عطاری ها و عطارها ممکن است.
برخی عطارهای این دوره و زمانه هم اصلا معلوم نیست اساسا همان دانش سنتی عطاری را هم داشته باشند.
حالا برخی عطاری ها تبدیل شده اند به داروخانه هایی که دانسته یا ندانسته تجارت مرگ می کنند.
داروهای اعتیاد آور را بدون هچ مجوزی به بیماران خسته از قرص و شربت می دهند و با این ترفند که همه چیز گیاهی است و هیچ خطری ندارد. خیال بافان لاغری و تناسب اندام را به ورطه اعتیاد به مخدر شیشه سوق می دهد .
مغازه پراز جنس در کنار عطاری های مدرنی که در گیاه های خشک داروهای شیک و بسته بندی شده ایرانی و خارجی را هم می فروشند. داخل مغازه جای سوززن انداختن نیست.
جا به جا روی در و دیوار هم درباره شفا بخش بودن فلان عصاره و کارایی معجزه آسای دمنوش بهمان تبلیغ شده است.
مرد فروشنده تندو تند درباره دم کرده نارنجی رنگی که روی ترازو گذاشته حرف می زند و می‌گوید روزی دو بار هر بار یک فنجان میل شود .خانم سانتی مانتال داروها و دم نوش هایش را جمع می کند کارت می کشد و می رود. فروشنده به مشتری می گوید:اگر می خواهید می توانم داروها رو برایتان کپسول کنم که خب البته هزینه شما بالاتر میرود اما اینطوری بهتر است سر ساعت مثل قرص داروها را می خورید و زود هم خوب می شوید. فقط اگر با هزینه اش مشکل ندارید باید یک ساعت صبر کنید خیالتان هم راحت پوشش کپسول ها گیاهی است ! و داخل معده آب می‌شود هیچ مشکلی هم ندارد. بعد هم ادامه می دهد:همه مرض ها درمان گیاهی اش در طبیعت موجود است.
حرف ها و توصیه های مرد عطار آنقدر اطمینان بخش است که خانم مشتری بدون هیچ اعتراضی آنها را قبول می کند. و درمان دردی را که پزشکان از درمانش قاصر مانده اند را چشم بسته به دست‌های عطار نه چندان قدیمی می سپارد.
وزارت بهداشت مدت‌هاست که درباره فعالیت عطاری‌ها و فروش بعضی داروها به صورت غیرمجاز در این مراکز، هشدار می‌دهد.یک مقام مسئول، مدتی پیش ضمن هشدار درباره فروش داروهای غیرمجاز در عطاری‌ها، از برنامه ساماندهی و نظارت بر عطاری‌ها خبر داد. اما همچنان عطارها به تجویزهای علفی خودشان ادامه می دهند.
این وسط گاهی هم پلیس به عنوان ضابط قضائی وارد عمل می شود و با بستن و پلمپ چند عطاری برای مدتی قایله را ختم می کند. اما باز با فک پلمپ و چند تعهدنامه کتبی و امضا همه چیز به روال عادی بر می گردد.
واقعیت این است که عطاری‌ها در چند سال گذشته رشد قارچ گونه‌ای داشته‌اند. اگر سال‌ها پیش در هر محله و محدوده یک عطاری بود و پیرمرد باتجربه‌ای که به درستی لقب عطار را یدک می‌کشید، آن را اداره می کرد این روزها کوچه‌ها و خیابان‌ها و بسیاری از مراکز خرید، یک عطاری دارند که با چسباندن کاغذهای رنگی روی شیشه‌های مغازه، وعده لاغری، ترک اعتیاد پرپشت شدن مو، درمان ناتوانی جنسی و… را به خریدارانشان می‌دهند. در این عطاری‌ها معمولا کسانی متصدی هستند که تخصص و اطلاعات کافی در این زمینه ندارند.فروشندگان جوان جای پیرمردها و حکیم باشی های قدیمی را گرفته اند. و بسته بندی های شیک داروهای گیاهی و کوهی محصول وطن جای خودشان را به گیاهان عجیب و غریب هندی و تایوانی و چینی داده اند.
متخصصان طب سنتی هم این رویه را نادرست می‌دانند و مدتی پیش معاون طب سنتی وزارت بهداشت تاکید کرد که ضروری است کسانی که به عنوان عطار در عطاری‌ها فعالیت می‌کنند آموزش‌های اولیه را در زمینه گیاهان دارویی و همچنین عوارض و تداخلاتی که می‌توانند با داروهای شیمیایی داشته باشند، ببینند.
دکتر محمود خدادوست گفته بود: »عطارهای بسیار با تجربه و دارای دانش کافی، سهم بزرگی را در برافراشته نگاه داشتن پرچم طب سنتی در کشور دارند. اما متاسفانه در سال های اخیر بسیاری از عطاری‌ها تحت عنوان فروشندگان گیاهان دارویی رشد زیادی داشته‌اند در حالی که به اعتراف و استناد صنف عطاران، مجوز فعالیت ندارند. طبق مطالعات و بررسی‌ها، بخش عمده‌ای از عطاران در این عطاری‌ها، سابقه کار در چنین مکان‌هایی را نداشته و شاید خیلی از مفردات و گیاهان دارویی را نمی‌شناسند.
این افراد صرفا به اقبال بیش از حد مردم برای استفاده از گیاهان دارویی، بدون مجوز از سوی صنف اقدام به بازگشایی عطاری کرده‌اند. داروهای ترکیبی بی‌نام و نشان تحت عنوان داروهای ضد چاقی، ضد لاغری، ضد سرطان ضد دیابت و موارد دیگر در تبلیغات پشت شیشه این عطاری‌ها به وفور دیده می‌شود.«
یکی از پر طرفدارترین داروهای عطاری‌ها داروی ترک اعتیاد است که با تبلیغاتی چون »داروی ترک اعتیاد گیاهی رسید. ترک اعتیاد در ۱۰ روز« روی شیشه و در و دیوار مغازه‌ها فروخته می‌شود. آنهایی که فرد معتادی در خانواده دارند و پس از امتحان چند راه برای ترک آن به نتیجه‌ای نرسیده‌اند، به خیال بی‌خطر و موثر بودن این داروهای گیاهی، سراغش می‌روند. غافل از اینکه این دارو خودش اعتیاد آور است و فرد را از چاله به چاه می‌اندازد. طبق اعلام نظر کارشناسی آزمایشگاه های سم شناسی ستاد مبارزه با مواد مخدر ماده اصلی داروهایی که به عنوان ترک اعتیاد و یا کاهش سریع وزن در عطاری به فروش می رسد مخدر شیشه است. که خاصیت اعتیاد آوری دارد و لغزیدن در دام آن عمر را به باد فنا می‌سپارد. متاسفانه نبود آگاهی لازم درباره سوء مصرف این مواد زنگ های خطر را به صدا در آورده است.
دکتر محمدرضا قدیرزاده اعلام کرد که داروهایی که به عنوان ترک اعتیاد گیاهی در عطاری ها فروخته می‌شود، اکثرا دارای داروهای شیمیایی و اعتیاد آور است.
براساس تحقیقات این گروه، بیش از ۹۰ درصد از داروهای ترک اعتیاد گیاهی در عطاریها، حاوی داروی شیمیایی دیفنوکسیلات است و البته از آن خطرناک تر، داروهای اعتیادآوری مانند ترامادول و کدئین. آن هم در شرایطی که ترامادول این روزها به عنوان یکی از داروهای اعتیادآور و روانگردان شناخته می‌شود و اعتیاد به آن بسیار خطرناک است.
اما وجود ترامادول در این داروهای ترک اعتیاد باعث می‌شود، فرد احساس سرخوشی و شادابی پیدا کرده و تصور کند که ترک اعتیادش موثر بوده است.
داروهای گـــــیاهی همیشه در فرهنگ ما جایگاه خاصی داشته‌اند و همه ما از گل گاو زبان‌ها و گل‌ختمی‌هایی که مادربزرگ‌هایمان دم می‌کردند و برایمان معجونی شفا بخش بود خاطره داریم. اما باید بدانیم اتفاقی که در بسیاری از این عطاری‌ها می‌افتد، شبیه آن داروهای گیاهی ساده دوران کودکی مان نیست و بد نیست بدانیم عطاری‌ها مجاز به چه کارهایی هستند یا نیستند.
به گفته جمشیدی، رئیس اداره داروهای گیاهی و مکمل وزارت بهداشت، عطاری‌ها مجاز به فروش هیچ نوع دارو، قرص و کپسول لاغری نیستند و فقط می‌توانند برخی گیاهان خشک را به صورت باز و فله‌ای و در شرایط بهداشتی عرضه کنند.
این کارشناس به مردم توصیه کرده است که از داروهای ترکیبی بدون مجوز و بدون تجویز پزشک استفاده نکنند چون مشخص نیست ترکیبات این داروها چه خطراتی برای مردم دارد و حتی چه تداخلاتی با داروهای شیمیایی که به صورت روزانه توسط مردم استفاده می‌شود، ایجاد می‌کنند.
اما در نهایت باید بدانید که بی‌ضرر بودن داروهای گیاهی بیشتر افسانه است تا واقعیت و این داروها هم عوارض خاص خودشان را دارند و نباید بی‌رویه و بدون تجویز فرد متخصص مصرف شوند. درحقیقت داروهای گیاهی مفید هستند و باید به جا و به موقع استفاده شود اما همانند داروهای شیمیایی دارای عوارض جانبی هستند بنابراین باید از مصرف داروهای گیاهی در موارد غیرضروری اجتناب کرد.

نوشته شده توسط admin در شنبه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۸:۴۷ ق.ظ

دیدگاه


9 − هشت =