- آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی - http://www.araznews.ir -

تجهیز ۷۰هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان غربی به آبیاری نوین

Posted By admin On بهمن ۲۷, ۱۳۹۹ @ ۱۲:۳۳ ب.ظ In اجتماعی,اخبار ویژه | No Comments

آرازآذربایجان- رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از آغاز اجرای طرح های آبیاری نوین تا کنون نزدیک ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شده اند.
رسول جلیلی با بیان اینکه از آغاز اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار تا کنون ۷۰ هزار هکتار از اراضی استان با اعتبار بیش از ۴۴ میلیارد تومان به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شده اند، افزود: با توجه به کمبود بارش‌ها نسبت به دراز مدت و صرفه جویی در مصرف آب، اجرای طرح‌های آبیاری نوین یک راهکار مناسب است.
وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه‌های توسعه آبیاری تحت فشار در سال جاری در سطح استان در سطح دو هزار و ۹۸۱ هکتار اجرا و به بهره برداری رسیده است، اضافه کرد: میزان اراضی در حال اجرا در سطح استان یک هزار و ۹۲۵ هکتار است.
جلیلی با اشاره به اینکه از زمان اجرای این طرح ۱۵۴ میلیون متر مکعب آب در استان ذخیره شده است، خاطرنشان کرد: از سال ۹۳ تاکنون ۱۷ هزار و۸۵۰ هکتار از اراضی حوضه دریاچه ارومیه در استان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده که موجب صرفه جویی در مصرف آب به میزان ۳۹ میلیون متر مکعب آب شده است.
وی در خصوص مزایای به کارگیری روش‌های آبیاری نوین افزود: افزایش ۴۰ درصدی راندمان آبیاری، صرفه جویی در مصرف آب، متوسط پتانسیل کاهش مصرف سم و کود شیمیایی تا ۲۵ درصد، متوسط پتانسیل افزایش عملکرد محصول بیش از ۳۰ درصد، حذف علف‌های و کاهش هزینه در آبیاری از مزایای این طرح است.
جلیلی یادآور شد: از مجموع اراضی کشاورزی استان ۲۶۵ هزار هکتار برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین مستعد هستند و ۷۰ هزار هکتار آن به شیوه‌های نوین آبیاری در کشاورزی تجهیز شده که تجهیز حدود ۳۳ درصد از کل اراضی آذربایجان غربی به شیوه‌های آبیاری نوین که ۲۵ هزار و ۲۲۱ هکتار بوده در هشت سال اخیر انجام شده است.
وی افزود: بیش از ۵۵۸ میلیون متر مکعب در آب مصرفی بخش کشاورزی صرفه جویی شده‌است که ۲۳۰ میلیون متر مکعب از طریق استفاده از فنون علمی و فنی و ۳۲۸ میلیون متر مکعب از محل کاهش دریافت از محل سدهای استان در حوضه آبریز دریاچه ارومیه بوده‌است.


Article printed from آراز آذربایجان – روزنامه خبری آذربایجان غربی: http://www.araznews.ir

URL to article: http://www.araznews.ir/%d8%aa%d8%ac%d9%87%db%8c%d8%b2-%db%b7%db%b0%d9%87%d8%b2%d8%a7%d8%b1-%d9%87%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%b1-%d8%a7%d8%b2-%d8%a7%d8%b1%d8%a7%d8%b6%db%8c-%da%a9%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d8%b2%db%8c-%d8%a2%d8%b0/

Copyright © 2013 آراز آذربایجان - روزنامه خبری آذربایجان غربی. All rights reserved.