تجهیز ۱۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی به آبیاری مدرن

تجهیز ۱۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی به آبیاری مدرن

آراز آذربایجان- معاون آب و خاک سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال حدود یک‌هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به آبیاری نوین مجهز شده ‌است.
علی اصغرزاده افزود: تجهیز این میزان اراضی در سه ماه اول سال جاری در حالی صورت گرفت که طی سال گذشته در مجموع چهار هزار هکتار از اراضی استان به آبیاری نوین‌مجهز شده ‌بود.
وی با بیان اینکه ۲۶۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین مستعد است، بیان کرد: از این میزان در سطح ۶۶ هزار هکتار شیوه‌های نوین آبیاری اجرا شده ‌که ۲۲ هزار و ۲۲۱ هکتار آن در دولت تدبیر و امید رقم خورده ‌است.
معاون آب و خاک و امور مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد: از مجموع ۲۶۵ هزار هکتار اراضی مستعد برای پیاده‌سازی شیوه آبیاری‌های نوین، حدود ۶۱ هزار و ۵۷۱ هکتار از محل ساماندهی آب‌های مرزی استان با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی به اهتمام دولت تدبیر و امید در استان طراحی شده و در حال اجراست.
اصغرزاده گفت: بخشی از اعتبارات این طرح ها استانی و بخشی نیز ملی بوده که تا کنون یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و برای اتمام آن به ۳۰۰ میلیارد تومان نیز نیاز است.
وی با اشاره به حمایت های دولت در این راستا ادامه داد: تسهیلاتی به متقاضیان در این راستا پرداخت می‌شود که براساس استاندارد اعلام شده برای هر هکتار زمین به روش آبیاری قطره ای ۱۷.۵ میلیون تومان یارانه دولتی تعلق می‌گیرد.
وی افزود: در زمینه آبیاری بارانی نیز ۱۰.۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دولتی ارائه و برای آبیاری کم فشار نیز به ازای هر هکتار ۷.۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض دولتی پرداخت می‌شود.
آذربایجان غربی دارای ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است؛ این اراضی شامل باغ و اراضی زراعی است.
۱۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان باغی و بقیه زراعی هستند؛ اراضی باغی استان شامل سیب، هلو، گردو، انواع میوه های هسته دار و انگور است.
اراضی زراعی نیز شامل چغندرقند، گندم، جو، کلزا و انواع محصولات دیم و آبی است.
این استان دارای رتبه اول در تولید سیب درختی با تولید سالانه بیش از یک میلیون تن، دارای رتبه اول تولید در چغندر قند با سالانه تولید ۱.۵ تا ۲ میلیون تن در کشور است.

نوشته شده توسط admin در جمعه, ۲۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۳ ق.ظ

دیدگاه


+ پنج = 9